سفارت ایران در رم:

مسافرانی که گواهی سلامت ندارند به مبدا بازگردانده می‌شوند

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۹:۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۳۵۸۵
مسافرانی که گواهی سلامت ندارند به مبدا بازگردانده می‌شوند
سفارت ایران در رم اعلام کرد: مسافران و هموطنان ایرانی که عازم ایران می‌شوند، در صورت ارائه نکردن گواهی سلامت و نتیجه تست عدم ابتلا به کووید ۱۹ حین ورود، به مبدا پرواز بازگردانده می‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سفارت ایران با صدور اعلاعیه‌ای بهداشتی برای مسافران ورودی به ایران از آنان خواست به دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کنند.

براساس این دستورالعمل،  ارائه نتیجه تست عدم ابتلا به کووید۱۹ (PCR) برای اتباع خارجی که متقاضی ورود به کشور می‌باشند، به زبان انگلیسی(و یا گواهی به زبان محل ممهور به مهر وضعیت سلامت توسط نمایندگی) الزامی است و در صورت عدم ارائه گواهی سلامت حین ورود، این دسته از مسافران به مبدأ پرواز بازگردانده می‌شوند. ضمن اینکه نباید از مدت زمان صدور گواهی یاد شده بیش از ۹۶ ساعت گذشته باشد.

سفارت ایران در رم در این اطلاعیه افزود: اگر حین ورود، مدت اعتبار گواهی صادر شده (۹۶ ساعت) به دلیل طول مدت سفر یا سایر دلایل سپری شده باشد، نیازی به اخذ مجدد تست نبوده و صرفاً پس از غربالگری و ارزیابی‌های بالینی حین ورود و در صورت علامت‌دار بودن، تست مجدد انجام خواهد شد و تا زمان تعیین تکلیف نتیجه آزمایش در محل تعیین شده، این افراد قرنطینه می‌شوند. اگر جواب تست مثبت باشد، حداکثر تا ۱۴ روز باید در قرنطینه تعیین شده اسکان داشته باشند و کلیه هزینه‌های اقامت و تست مجدد برعهده مسافر خواهد بود.

طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، از ایرانیان متقاضی بازگشت به کشور که طول مدت اقامت آن‌ها در خارج از کشور در زمان ورود بیش از ۲ هفته گذشته باشد، هم گواهی سلامت به زبان انگلیسی (و یا گواهی به زبان محل ممهور به مهر وضعیت سلامت توسط نمایندگی) مبنی بر عدم ابتلا به کووید ۱۹ اخذ می‌شود.

در صورتی که به دلایل موجه با تشخیص نمایندگی‌های یادشده در کشور مبدأ امکان اخذ تست PCR مقدور نبود، خطوط هواپیمایی به‌طور مشروط می‌توانند این مسافران را پذیرش نموده و به محض ورود و بدون توجه به علایم بالینی، تست کووید ۱۹ گرفته می‌شود. همچنین ارائه تعهدنامه کتبی جهت قرنطینه خانگی تا زمان تعیین تکلیف جواب آزمایش الزامی است. بدیهی است در صورت مثبت بودن جواب آزمایش یا بازگشت علایم بیماری، طول مدت قرنطینه خانگی باید تا ۱۴ روز افزایش یابد. هزینه انجام تست و قرنطینه احتمالی برعهده مسافر می‌باشد.

در ادامه اطلاعیه سفارت ایران در رم آمده است: درخصوص مسافران ورودی ایرانی و خارجی (حتی در صورت دارا بودن گواهی سلامت)، غربالگری حین ورود انجام خواهد شد. در صورت علامت‌دار بودن و به تشخیص تیم بهداشتی مستقر در پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، به مراکز درمانی و تشخیصی از پیش تعیین شده ارجاع شده و پیگیری پس از ورود تا ۱۴ روز پس از بازگشت انجام می‌شود.

براساس این گزارش، همه مسافران متقاضی ورود به کشور باید فرم خود اظهاری را پس از اخذ از شرکت هواپیمایی، قبل یا حین پرواز تکمیل کرده و به نماینده آن شرکت تحویل دهند. شرکت هواپیمایی هم موظف است در صورت درخواست پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، لیست مسافران پرواز و فرم‌های خوداظهاری را در اختیار آنها قرار دهد.

 بر اساس رویه‌های از پیش تعیین شده، کلیه متقاضیان خروج از کشور نیز باید پیش از خروج در یکی از مراکز جامع خدمات سلامت یا در فرودگاه مورد ارزیابی بالینی پزشک و مراقب سلامت قرار گیرند. در صورت درخواست کشور مقصد یا مسافر، گواهی سلامت صادر می‌شود.

در کشورهایی که گواهی سلامت به زبان انگلیسی صادر نمی‌شود، ضروری است مهر "وضعیت سلامت" با مضمون «صحت صدور گواهی سلامت و عدم بیماری تایید می شود» به زبان فارسی و یا انگلیسی تهیه و گواهی سلامت افراد را به مهر مزبور و مهر ژلاتینی کنسولی و بدون اخذ تعرفه ممهور کنند.

 

نظر شما