وزیر امور خارجه آمریکا:

آزاد گذاشتن ایران برای تجارت تسلیحاتی جنون محض است!

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۲۰:۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۴۳۸۳۳
آزاد گذاشتن ایران برای تجارت تسلیحاتی جنون محض است!
وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر وعده داده از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه مدعی شده آزاد گذاشتن ایران برای تجارت تسلیحاتی «جنون محض» است.

به گزارش واشنگتن‌پست، مایک پامپئو وعده داده ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در موعد مقررش در روز ۱۸ اکتبر سال جاری لغو شوند.

واشنگتن‌پست نوشته پامپئو این خط قرمز را در حالی کشیده که شورای امنیت در آستانه رأی دادن به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها است.

انتظار می‌رود شورای امنیت قطعنامه آمریکا را رد کند. واشنگتن‌پست نوشته اروپایی‌ها بیم آن دارند که چنین اقدامی تهران را به سمت خروج از توافق هسته‌ای سوق خواهد داد.

پامپئو امروز جمعه به وین سفر کرده و در آنجا با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرده است. آژانس اتمی، مسئولیت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری قبل از دیدار با گروسی با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: «نمی‌توانیم به بزرگترین حامی تروریسم دولتی اجازه بدهیم سلاح خرید و فروش گرفت. منظورم این است که این کار جنون محض است.»

پامپئو گفت: «ما از دنیا می‌خواهیم به ما ملحق شوند. این مسئله به برجام مربوط نیست، بلکه به این مربوط است که آیا دنیا به ایران اجازه می‌دهد سامانه‌های تسلیحاتی خرید و فروش کند یا خیر.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که از روز ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد قرار گرفته است.

انقضای این تحریم‌ها یکی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است و آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

قطعنامه‌ای که دولت آمریکا ارائه داده بود در ابتدا شامل ۳۵ پاراگراف بود، اما واشنگتن به تازگی این قطعنامه را اصلاح کرده و ان را به ۴ بند تقلیل داده است.

در پیش‌نویس جدید، آمریکا درخواست برای تحریم مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز حذف کرده است.

واشنگتن همچنین از درخواست تمدید تحریم‌ها برای مدت نامعلوم نیز عقب‌نشینی کرده و صرفاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند.

بندی که خواستار بازرسی از کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی بود نیز از متن قطعنامه کنار گذاشته شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز