اعلام آمادگی روسیه برای اعزام کمک نظامی به بلاروس

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۱۸:۳۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۴۴۹۲۸
اعلام آمادگی روسیه برای اعزام کمک نظامی به بلاروس
رئیس جمهور روسیه در تماس با همتای بلاروسی خود گفت حاضر است در صورت لزوم به این کشور کمک نظامی اعزام کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه به «الکساندر لوکاشنکو» همتای خود در «مینسک» خود گفت، کشورش آمادگی دارد به بلاروس کمک نظامی اعزام کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ کرملین اعلام کرد پوتین به لوکاشنکو گفته است طبق معاهده جامعه نظامی میان این دو کشور، مسکو حاضر است در صورت لزوم و افزایش فشار خارجی، به این کشور نیروی نظامی بفرستد.

لوکاشنکو امروز هشدار داد تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای مرزهای بلاروس و لهستان در حال صف‌آرایی هستند.

لوکاشنکو روز گذشته (شنبه)‌ نیز پس از این تماس تلفنی گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند».

روابط مینسک و مسکو اخیراً در پی برگزاری انتخابات در بلاروس پیچیدگی بیشتری یافته است. خطوط گازی روسیه برای رسیدن به کشورهای اروپایی از بلاروس عبور می‌کنند و از سوی دیگر مسکو این کشور را حد واسطی میان خود و متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌داند.

اندکی پیش از برگزاری انتخابات در بلاروس، ۳۳ شهروند روسی در این کشور به اتهام جاسوسی و تلاش برای مداخله در انتخابات دستگیر شدند. ادعایی که فوراً از سوی مسکو رد شد.

از سوی دیگر، پس از پیروزی قاطع لوکاشنکو در انتخابات، روسیه از جمله کشورهایی بود که به او تبریک گفت. اندکی بعد از اعلام نتایح انتخابات، مخالفان لوکاشنکو وارد خیابان‌ها شده و خواستار کناره‌گیری او شدند.

در جریان این اعتراضات ۶ هزار و ۷۰۰ معترض دستگیر و صد‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تأیید کرده‌اند.

کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا از دولت بلاروس درخواست کرده‌اند معترضان دستگیر شده را آزاد و انتخابات را مجدداً برگزار کند. همچنین این کشورها مینسک را به اعمال تحریم تهدید کرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز