چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری چنگی به دل نمی‌زنند!/ اظهارات حسام‌الدین آشنا و واکنش دولتی‌ها

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۵:۳۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۴۵۱۲۴
هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری چنگی به دل نمی‌زنند!/ اظهارات حسام‌الدین آشنا و واکنش دولتی‌ها
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسام‌الدین آشنا

اظهارات حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، درباره آمار کشته‌های آبان سال گذشته با واکنش مشاور وزیر کشور مواجه شده است. آشنا در گفت‌وگو با ماهنامه «اندیشه پویا» گفته بود: «درباره کشته‌شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس‌جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری می‌گویند. حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند؛ چون همه این کشته‌شدگان در آخر به آنجا رفته‌اند. ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است». 

در ادامه روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، در واکنش به این سخنان گفت: «وزیر کشور گزارش تفصیلی و کارشناسی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب‌شناسی دقیق حوادث آبان و عملکرد بخش‌های مختلف درگیر در ماجرا را به همه مقامات و مسئولان ذی‌ربط از‌جمله رئیس‌جمهور ارائه داده است».

همچنین «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در خصوص اظهارات آشنا مبنی بر اینکه در گزارش واصله به رئیس‌جمهور تعداد کشته‌ها نامعلوم است، اظهار کرد: «طبق اطلاع‌رسانی که صورت گرفت و گزارشاتی که به رئیس‌جمهور ارسال شد، همان تعدادی که اعلام کردند درست است، آقای آشنا اگر عدد ندارند یک بحث دیگر است اما آن گزارشی که آن زمان به رئیس‌جمهور رسید و اعلام شد، درست است.»

چهره هفته؛ احمد توکلی

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره زمین های در اختیار بنیاد مستضعفان گفت: گاهی به امام یا رهبری رجوع می‌کردند و برای اقدامی عام‌المنفعه و از آنان درخواست کمک می‌کردند. بیشتر این اجازه‌ها، در زمینه‌هایی بود که در دهه اول، دستگاه یا دیوانی دولتی یا به فکرش نبود یا توان تامین نداشت یا تهیه‌اش زمانبر و دشوار بود؛ بنابراین معمولا با این درخواست‌ها موافقت می‌کردند.

در این صورت، مال یا ملک امانت داده می‌شد یا سهولت در فروش یا تخفیف در فروش یا واگذاری، انواع مراتب کمک، حسب موضوع و اهمیت آن تصمیم گرفته می‌شد. مثلا سپاه یا ارتش برای اهداف دفاعی یا امنیتی زمین می‌خواستند، در دولت برخی اعضای کابینه را از استان‌ها دعوت می‌کردند و خانه لازم می‌شد، برخی شخصیت‌ها به الزام امنیتی، خانه‌های بزرگ را لازم می‌دیدند.

خود من هم یک مثال از این موضوع هستم. فکر می‌کنم سال ۶۹ بود که به حضرت‌ آقا نامه‌ای نوشتم و پیشنهاد کردم با حمایت مالی، ۳۰۰ دبیرستان در کشور بنا کنیم و دانش‌آموزان مستعد، به‌ویژه از طبقات مستضعف را برای ورود به دانشگاه آماده کنیم. آقا فرمودند من توان مالی این کار را ندارم. بنده و آقای فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و امیری‌مقدم، عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران، تصمیم گرفتیم خودمان از کم آغاز کنیم. زمینی با کاربری آموزشی به مساحت کمی بیش از ۳ هزار متر مربع در سعادت‌آباد را شناسایی کردیم و از رهبری درخواست کردم از آنجا که موسسه وقف می‌شود و سهمی از ظرفیتش به خانواده‌های مستضعف که آنجا هم بودند، اختصاص می‌یابد و هزینه ساخت را از خیرین می‌گیریم و با نرخ دولتی اداره می‌کنیم، اجازه دهند بهای آن را به قیمت روز و بدون تخفیف در ۱۰ سال بپردازیم. ایشان به همان شروط پذیرفتند. ما هم تقریبا به همه شرط‌ها عمل کردیم. البته همین تقسیط امتیاز کمی نبود ولی یک وجب آن‌ هم ملک کسی نیست، البته اگر امروز بخواهم نظر مشورتی بدهم، ممکن است نظر دیگری بدهم.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در واکنش به صحبت‌های اخیر احمد توکلی نوشت: «دکتر احمد توکلی در مصاحبه‌ای که روزنامه اعتماد آن را چاپ کرده، گفته است ۳۰ سال قبل ۳۰۰۰ متر زمین از بنیاد گرفته تا در آن مدرسه‌ای بسازد که دانش‌آموزان مستضعف هم بتوانند بعد از تحصیل در این مدرسه به دانشگاه راه یابند. برادر عزیز مومن انقلابی دلسوز طرفدار مستضعفین! شما که نیت‌تان خیر بود و به فکر بچه‌های مستضعف بودید چرا به جای سعادت‌آباد که همان ۳۰ سال پیش هم فقیرنشین نبود در نازی‌آباد یا عبدل‌آباد یا مسگرآباد مدرسه نساختید؟»

او ادامه داد: «اگر به جای شما، یک کارگزارانی، اصلاح‌طلب و نظایر آن همین مقدار زمین گرفته بود در این ۳۰ سال، ۳۰ هزار بار حیثیتش را سر چوب نمی‌کردیم ما اصولگراها؟ به قول آقای قالیباف «گذشته‌ها گذشته». دیگر نه آن زمین قابل برگشت است و نه می‌شود درباره‌اش حرف زد. اما آیا ممکن است بفرمائید در مدرسه‌تان چند دانش‌آموز مستضعف درس خواندند و به دانشگاه رفتند؟

حاشیه هفته؛ اظهارات وزیر اسبق راه و شهرسازی

پیش از این البته گفته شده بود که محسن صفایی‌فراهانی، محمدرضا خاتمی و مصطفی معین گزینه‌هایی هستند که طیفی از اصلاح‌طلبان تمایل دارند، کاندیدا شوند. علاوه بر این گزینه‌ها، نام اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی نیز میان گمانه‌زنی‌های انتخاباتی برای طیف دیگری از اصلاح‌طلبان به چشم می‌خورد اما در اردوگاه اصولگرایی، تعداد اسامی و افرادی که سودای «پاستور» در سر دارند، همین اندازه و اندک نیست.

با این حال عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، معتقد است هیچ‌ کدام از اسامی مطرح شده چنگی به دل نمی‌زنند. او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تاکید دارد: «اینها هیچ‌ کدام چنگی به دل نمی‌زنند؛ چون هیچ ایده‌ای برای اداره حکومت در این شرایط ندارند و باید اجازه دهند یک ایده جدید بیاید. سال ۷۶ بزرگ‌ترین اتفاقی که رخ داد این بود که یک ایده جدید آمد و آن ایده گفت من می‌خواهم جامعه را بر مدل جامعه مدنی اداره کنم.» البته آخوندی در پاسخ به این پرسش که چه ایده‌ای در حال حاضر می‌تواند، توجه افکار عمومی را به خود جلب کند؟ توضیحاتی داده که گمانه‌ها برای احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را تقویت می‌کند. آخوندی گفته «بحث «ایده ایران» را که خود من مطرح می‌کنم یک ایده جدید است. این ایده عناصر اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم دارد. این اظهارات آخوندی این شائبه را ایجاد کرده که او سودای ریاست جمهوری در سر دارد.

خبر هفته؛ انتصاب سرپرست وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، جعفر سرقینی را به عنوان سرپرست وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

سرقینی با این حکم جایگزین حسین مدرس‌ خیابانی شد که قریب به ۳ ماه تحت‌ عنوان سرپرست این وزارتخانه را اداره کرد. مدرس‌ خیابانی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر صمت انتخاب و به مجلس یازدهم معرفی شد اما او، اقبال بلندی نداشت و با وجود اینکه بیش از ۱۵ سال در این وزارتخانه، سمت‌های متعددی برعهده داشت با ۱۴۰ رای مخالف از سوی بهارستان‌نشینان از حضور در کرسی ریاست بر وزارت صمت باز ماند.

دروغ هفته؛ نامه به رهبر معظم انقلاب

در پی انتشار خبری از سوی «ابوالفضل ابوترابی»، از نمایندگان مجلس، مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی روسای قوه قضائیه و قوه مقننه با موضوع فروش اوراق سلف نفتی محضر رهبر انقلاب اسلامی، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تکذیب خبر منتشر شده اعلام می‌کند هیچ نامه‌ای چه از ناحیه رئیس قوه قضائیه و چه نامه مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی، محضر رهبر انقلاب اسلامی در این مورد ارسال نشده است.

جنجال هفته؛ اظهارات ترامپ و واکنش نماینده ایران

پس از ناکامی ایالات متحده آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، خبر از فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای مقابله با تهران داد.

در واکنش به این مهم علی خضریان، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس یازدهم، که از ابتدا در زمره مخالفان توافق هسته‌ای قرار داشت، خبر از تهیه طرحی دوفوریتی برای خروج از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه داد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته که «دولت امریکا که از ناقضان اصلی برجام است، جهت تشدید فشارها بر ایران به‌ دنبال فعال‌سازی مکانیسم ماشه است؛ از آنجایی که ادامه حضور در برجام با بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت خالی از هر نفعی است، طرح دوفوریتی «خروج خودکار از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه» را پیشنهاد کردم.»

رضا نصرى، کارشناس مسایل بین الملل، در پاسخ به نماینده تهران در مجلس در توییتر نوشت: چرا نماینده مجلس بر تفسیر غلط دولت آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ در یک سند رسمی صحه می‌گذارد.

خبر مهم هفته؛ تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از تهیه طرح تحقیق و تفحصی جدید خبر داد. بنابر اظهارات محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان که ایسنا آن را منتشر کرده است «تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه که احسان ارکانی، نماینده نیشابور طراح آن بود، در مرحله جمع‌آوری امضاست.» این نماینده مجلس همچنین «نحوه عملکرد و توزیع منابع در ۷سال گذشته» را ازجمله محورهای عمده این تحقیق و تفحص عنوان کرده است. همزمان ارکانی نیز در تشریح این طرح به خبرگزاری خانه ملت گفته که «تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در بازه زمانی حد فاصل 93 تاکنون انجام خواهد شد و این طرح اکنون به‌طور اتوماسیون برای کارتابل نمایندگان ارسال شده» تا به نظر برسد، اولین طرح جدی تحقیق و تفحص پارلمان تهیه شده است.

سوژه هفته؛ اظهارات پرویز فتاح

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «اجاره زمینی که آقای حدادعادل در منطقه فرشته برای مدرسه گرفته‌اند، به روز نیست!» ملکی که فتاح به آن اشاره کرده، خانه‌ای ویلایی در منطقه الهیه است که با ارزشی به اندازه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان محل کار مدرسه فرهنگ دخترانه است.

به گفته رییس بنیاد مستضعفان، حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که موفق به دریافت مجوز نشد؛ زیرا این زمین به متراژ 8 هزار متر در منطقه هروی روی گسل قرار دارد و به همین دلیل، آقای حدادعادل این ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی را به ما تحویل داد. 

این اظهارات فتاح با واکنش حدادعادل مواجه شد. این نماینده ادوار مجلس فتاح را محکوم می‌کند که بدون اینکه به مردم بگوید چرا و از سوی چه مرجعی و با توجه به چه واقعیت‌هایی آن خانه و زمین در اختیار مدرسه فرهنگ قرار گرفته، با بیان تبلیغاتی تحریک‌آمیز و برای خوشنام کردن خود، او را بدنام و متهم به تصرف در بیت‌المال کرده است. 

نظر شما