فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

اصلاح‌طلبان قبل از تابستان و یا نیمه دوم سال برنامه‌های خود را برای ۱۴۰۰ ارائه خواهند داد/ شورای عالی هنوز به خاتمی گزارش نداده است

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۵:۰۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۴۵۴۵۰
اصلاح‌طلبان قبل از تابستان و یا نیمه دوم سال برنامه‌های خود را برای ۱۴۰۰ ارائه خواهند داد/ شورای عالی هنوز به خاتمی گزارش نداده است
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امیدواریم قبل از اینکه تابستان تمام شود جریان اصلاح طلب برای 1400 و یا نیمه دوم سال، زمینه‌ حرف و طرح و برنامه‌هایش را فراهم کند.

«سیدمحمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت، درباره ارزیابی فعالیت‌ احزاب اصلاح‌طلب به خبرنگار سیاسی برنا گفت:  همانطور که می‌دانید سراسر کشور تحت تاثیر شیوع بیماریِ کرونا است. به هر حال احزاب هم در برگزاری جلسات حزبی محدودیت‌هایی دارند. در واقع جلسات احزاب از جمله حزب اتحاد ملت، بیشتر شده یعنی قبلا دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت، هفته‌ای یک جلسه داشت که در حال حاضر گاهی اوقات به هفته‌ای دو جلسه هم می‌رسد.

او افزود: شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم بدون اینکه وقفه‌ای داشته باشد، فعال است و به صورت مفصل به بحث‌های مختلف سیاسی و بین‌المللی پرداخته است. فقط در حوزه اقتصادی امسال، چند جلسه مفصل برگزار شد. به عنوان مثال در بحث عرضه اوراق نفت و پیش فروش نفت تا واگذاری شستا تا مسائل بودجه‌ای تا توافق‌نامه ایران و چین در دفتر سیاسی برگزار شد. به نظر می‌رسد که احزاب در حال تطبیق خودشان با شرایط جدید و کرونا هستند.

میرلوحی با اشاره به شورای عالی سیاستگذاری ادامه داد: شورای عالی و شورای هماهنگی اصلاحات هم یکسری جلساتی برگزار کردند اما در برگزاری جلسات شورای عالی وقفه‌ای ایجاد شده است. هنوز جلسه نهایی شورای عالی سیاستگذاری که بنا بوده اعضا به ارزیابی عملکرد بپردازند و گزارش‌شان را به خاتمی، بخش‌های مختلف و جریانات اصلاح‌طلب ارائه کنند، نکردند. این ایراد وجود دارد و امیدواریم راه حلی برایش پیدا شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این باره که جریان اصلاحات برای اعتمادسازی بین مردم چه خواهد کرد؟ گفت: بنده از قرائن متوجه می‌شوم جریان اصلاحات نمی‌تواند مردم و این فضای سیاسی را رها کند. در واقع انزوا و کناره‌نشینی اساسا برای یک جریان سیاسی معنا ندارد. از این رو طبیعی است که به فراخور شرایط باید حضور داشته باشد و اظهار نظر کند. بنده از کسانی هستم که امیدوارم، چنین اتفاقی رخ خواهد داد و امیدواریم قبل از اینکه تابستان تمام شود، جریان اصلاح‌طلب برای 1400 و یا نیمه دوم سال، زمینه‌ حرف و طرح و برنامه‌هایش را فراهم کند. بنده خوش بین هستم که این کار انجام خواهد شد.

میرلوحی اشاره کرد: یک شباهتی امسال با سال 75 دارد. در سال 75، وضعیت همین گونه بود. در واقع همه فکر می‌کردند ناطق‌نوری که رئیس وقت مجلس و از کاندیداهای اصولگرایان نیز بود به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری موفق شود، در حالی در همه سفرهای خارجی که می‌رفت برایش به عنوان رئیس جمهور تدارک می‌دیدند اما در نهایت، خاتمی از جریان اصلاحات به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و به نوعی صحنه دگرگون شد. همچنین با رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی همگان تصور می‌کردند همه چیز تمام شده است در حالی که باز هم اصلاحات، تدوام یافت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چهره‌هایی که از میان اصلاح‌طلبان می‌توانند کاندیدا ریاست جمهوری 1400 شوند، نیز بیان کرد: در این باره کمی اکراه دارم که بگویم. در واقع کاندیدا فراوان هستند به ویژه کسانی که مستعد و توانا هستند. کسانی که در این کشور در سال‌های مختلف با سمت‌های مختلف کارهای بزرگی کرده باشند فراوان هستند، به نظر می‌رسد کار سختی نیست.

او تصریح کرد: اصل این است که آیا شورای نگهبان می‌خواهد با همان دست فرمان، 98 برود یا می‌خواهد مشارکت حداکثری دوباره در دستور کار قرار گیرد، اگر در دستور کار باشد، طبیعی است مشارکت حداکثری اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی هم اگر میزان مشارکت بالا باشد وضعیت اصلاح طلبان بهتر از اصول گرایان است اما هر زمان که دست اصلاح طلبان را با همین ابزارهای نظارت از صندوق رأی کوتاه کردند، اصولگرایان مثل سال 98 در تهران با 18 درصد و 20 درصد، انتخاب شدند.

میرلوحی با اشاره به انتخابات 1400 گفت: درباره 1400 هم قبل از همه، باید دید اراده سیاسی کشور و حاکمیت کدام است. آیا مجددا تکرارِ 98 است یا می‌خواهد به مشارکت حداکثری بازگردد. هرکدام از این راهبردها در نظر گرفته شود به نظر می‌رسد کار سختی نیست و اصلاح‌طلبان این ورزیدگی را دارند چراکه، شرایط سخت و آسان را دیده‌اند. به عنوان مثال در سال 92، راهی که برای اصلاح‌طلبان گشوده شد باور کردنش برای بسیاری سخت بود. در سال 76 همین‌طور بود. تقریبا جریان اصلاح‌طلب یک جریان چابک و ورزیده و در عین حال منعطفی است و خودش را سریع می‌تواند با شرایط وفق دهد و خودش را آماده کند. بنابراین آماده شدن اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 کار سختی نیست.  2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز