حمایت پاکستان و چین از چند جانبه‌گرایی در عرصه بین الملل

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۱۹:۲۸:۵۸
کد خبر: ۱۰۴۷۳۲۷
حمایت پاکستان و چین از چند جانبه‌گرایی در عرصه بین الملل
وزیران امور خارجه پاکستان و چین در دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور بر حمایت از روند چند جانبه گرایی مطابق منشور سازمان ملل و مخالفت با یک جانبه‌گرایی و اعمال زورمندانه در عرصه بین الملل تاکید کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت امورخارجه پاکستان، بیانیه مشترک پایان دور دوم گفت‌وگوهای پاکستان و چین به میزبانی چین در استان هاینان، روز جمعه منتشر شد. 

در این بیانیه آمده است: "شاه محمود قریشی" و "وانگ‌یی" وزیران امورخارجه پاکستان و چین بر تعهد کشورهایشان به اهداف و منشور سازمان ملل تاکید کردند.

دوطرف با حمایت از چندجانبه گرایی، تجارت آزاد و همکاری بُرد-بُرد مخالفت خود را با یکجانبه گرایی و اقدامات زورمندانه اعلام کردند.

وزیران امورخارجه پاکستان و چین خواستار تقویت فضای آرامش و صلح در جنوب آسیا شده و بر ضرورت حل مناقشه‌ها با تعامل و مذاکره بدون هیچ گونه اقدام یکجانبه تاکید کردند.

دو طرف همچنین با اشاره به اهمیت برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان، از تلاش‌های دولت کابل و گروه طالبان برای پیشبرد گفت‌وگوهای بین الافغانی قدردانی کردند.

طرف چینی خواستار حل مناقشه کشمیر براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شده و از نقش پاکستان برای تسهیل فرایند صلح افغانستان تمجید کرد. وزیر امورخارجه پاکستان نیز با تاکید بر موضع این کشور برای حمایت قاطعانه از اصل چین واحد گفت: اسلام‌آباد در بحث تبت، هنگ کنگ، تایوان و سین‌کیانگ با قاطعیت از سیاست‌های پکن حمایت می‌کند.

پکن و اسلام‌آباد توافق کردند که همکاری‌های مشترک مرتبط با افغانستان را تقویت کنند و همزمان بر اهمیت صلح و آشتی در افغانستان مطابق با ایده و رهبری مردم و دولت این کشور تاکید کردند.

قریشی و وانگ‌یی با ابراز اطمینان از پیشرفت‌های انجام شده درخصوص طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به پروژه "سی‌پک" نقش آن را برای تقویت وضعیت اقتصادی و اجتماعی پاکستان به ویژه فراهم شدن موقعیت‌های شغلی در این کشور مهم دانستند.

پاکستان و چین همچنین از پیوستن اعضای جامعه جهانی به پروژه سی‌پک جهت دستیابی به اهداف مشترک توسعه استقبال کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز