وزیر امور خارجه عراق:

از روابط ایران و عراق باید پاسداری شود/امیدواریم واشنگتن در ساخت و ثبات عراق نقش سازنده داشته باشد!

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۲۰:۰۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۴۷۳۳۶
از روابط ایران و عراق باید پاسداری شود/امیدواریم واشنگتن در ساخت و ثبات عراق نقش سازنده داشته باشد!
وزیر امور خارجه عراق در سخنانی در اندیشکده «صلح» آمریکا تاکید کرد که عراق درصدد تکرار تجربه گفت وگوهای راهبردی با آمریکا با همه همسایگانش است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «فواد حسین» وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنان  که وزارت امور خارجه عراق امروز جمعه به نقل از وی منتشر کرده افزود که همانند گفت وگوهای راهبردی با آمریکا که دور دوم آن در روزهای اخیر در واشنگتن برگزار شد، عراق درصدد تکرار این تجربه با کشورهای همسایه است.
وی علت این رویکرد بغداد را سیاست عراق در داشتن روابط خوب با همه همسایگانش عنوان کرده است.
وزیر امور خارجه عراق اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا بر اساس اصل منافع متقابل، روابط متوازن با همه کشورها داشته باشیم، بدون اینکه به کسی اجازه دخالت در امور داخلی مان بدهیم.
به گفته وی، عراق روابط خود را با یک همسایه به قیمت دشمنی یا نادیده انگاری همسایه دیگر برقرار نمی کند.
فواد حسین در همین راستا روابط عراق با ایالات متحده آمریکا را راهبردی توصیف کرد و گفت که این روابط مبتنی بر همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف است و امیدواریم که واشنگتن در ساخت و ثبات عراق نقش سازنده داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از مشکلات امنیتی عراق ناشی از سیاست ها و دخالت برخی کشورهای همسایه است افزود که این دخالت ها باید متوقف شود و مشکلات از طریق گفت و گو حل و فصل شود.
وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه امنیت در بهبود سایر بخش ها از جمله وضعیت اقتصادی مهم است توضیح داد: حمایت از بخش اقتصادی بدون وجود امنیت، دشوار است.
فواد حسین با ذکر این که عراق روابط اقتصادی بسیار مهمی با ایران و ترکیه دارد گفت: از این روابط باید پاسداری شود و مشکلاتی را که می توانند بر ریشه دار کردن همکاری های دوجانبه تاثیر گذار باشد، باید برطرف شوند.
وی بر اهمیت ایجاد مسیرهای همکاری امنیتی به منظور برقراری ثبات در عراق تاکید کرد و این مسیر همکاری را در تقویت نیروهای امنیتی و مبارزه با سازمان تروریستی داعش دانست.
به گفته وی، داعش تنها تهدید عراق نبود، بلکه تهدیدی برای منطقه، کشورهای اروپایی و جامعه بین المللی بود و عراق در مبارزه با این گروه تروریستی از کمک های ائتلاف بین المللی، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای همسایه بهره مند شد.
فواد حسین در باره پرونده اقتصادی توضیح داد: اقتصاد عراق از مشکلات زیرساختی رنج می برد زیرا بودجه ریزی سالانه، فقط به درآمدهای نفتی تکیه دارد .
وی اظهار داشت: اقتصاد عراق به نفت بستگی دارد و دیگر بخش های مورد توجه قرار نگرفته و بخش زیادی نیز نابود شده اند.
فواد حسین کشاورزی  و گردشگری را از جمله بخش هایی دانست که چندان مورد توجه قرار نگرفته و افزود که این بخش ها می توانند در ایجاد فرصت ها و اشتغالزایی بیشتر کمک کنند.
وزیر امور خارجه عراق درباره گفت و گوی های راهبردی که دولت عراق با طرف آمریکایی انجام داد اظهار داشت: ما با آمریکایی ها به تفاهم هایی رسیده ایم و در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، نفت، انرژی و برق رایزنی و بحث شد و تفاهم نامه هایی را در زمینه های مختلف امضا کردیم و مسائلی مانند آموزش، فرهنگ، بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا نیز مورد گفت وگو قرار گرفت.
وی گفت وگوی راهبردی را فرایندی برای بحث و گفت وگو در مورد مباحث جامع و مهم دانست.
وزیر امور خارجه در باره انتخاباتی که عراق قصد برگزاری آن را دارد، توضیح داد: ما به انتخابات نزدیک می شویم و برای آینده و حل مشکلات به یک برنامه مدون نیاز داریم.
به گفته وی، آنچه عراق در زمان حاضر در داخل نیاز دارد آخرین تغییرات بر قانون انتخابات است که جزو وظایف پارلمان عراق است.
وی ادامه داد که برخی از کاستی ها در رابطه با سازماندهی، تأمین اعتبار مالی، کسب اعتماد عمومی به روند انتخابات و حضور سازمان ها و ناظران بین المللی بر انتخابات وجود دارد. 
نخست وزیر عراق در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی برای تکمیل گفت وگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، سه شنبه گذشته راهی واشنگتن شده و قرار است این سفر امروز به پایان برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز