نماینده مردم ایلام در مجلس دهم:

انتظاراتی را در جامعه تعریف می‌کنیم که با امکانات و توانمندی‌ها، همخوانی ندارد/ اعتقادی به ارتباط دستگاه‌های امنیتی با پارلمان نداریم/ برخی از مشکلات خارج از اراده دولت و اصلاح‌طلبان است

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۵:۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۷۳۵۶
انتظاراتی را در جامعه تعریف می‌کنیم که با امکانات و توانمندی‌ها، همخوانی ندارد/ اعتقادی به ارتباط دستگاه‌های امنیتی با پارلمان نداریم/ برخی از مشکلات خارج از اراده دولت و اصلاح‌طلبان است
نماینده مردم ایلام در مجلس دهم گفت: برخی مشکلات ساختاری و مسائلی که بیرون از دولت و کشور به این کشور و دولت تحمیل شد، خارج از اراده آنها بود.

«جلال میرزایی»، نماینده مردم ایلام در مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا درباره عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و انتقادات وارده به اصلاح‌طلبان گفت: باید عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم را براساس انتظاراتی که در سال 94 و 95 وجود داشت و مطالبه جامعه و حامیان جریان اصلاح‌طلبی مثل دانشجویان، فعالان سیاسی رسانه‌ها، قشر متوسط و حتی طبقات پائین سنجید. مطالبات آن زمان در بعد سیاست داخلی، آزادی محصورین و بازداشت‌ها بود و در بحث سیاست خارجی، حمایت از ظریف و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و حمایت از برجام بود که این مطالبه دانشجویان و مردم، محسوب می‌شد. آزادی بیان و آزادی برگزاری اجتماعات از دیگر درخواست‌ها بود. در موضوع منطقه، بهبود روابط با کشورهای منطقه که رویکرد دولت هم بر همین مبنا بود از دیگر خواسته‌ها به شمار می‌رفت. بعد از التهابات دوران احمدی‌نژاد، روحانی به سختی تلاش کرد تا یک آرامشی در کشور ایجاد کند. در آن زمان شعار انتخاباتی فراکسیون و اصلاح‌طلبان، امید و آرامش در جامعه بود که امید تقویت و آرامش در اقتصاد ایجاد شود، در این راستا از همان ابتدای شروع به کار مجلس، این اتفاق افتاد.

او اضافه کرد: جریان اصلاحات در حمایت از کاندیداهای انتخابات براساس معیار، بین بد و بدتر انتخاب کرد و بسیاری، از گزینه‌ها تعلق خاطر به جریان اصلاح‌طلبی نداشتند یعنی از باورمندان جبهه اصلاح‌طلبی نبودند و افکارشان اصول‌گرایی میانه، بود. بسیاری از افراد لیست امید برای رای آوری، تعهدنامه امضا کردند و بعد از اینکه به مجلس آمدند با جریان‌هایی که در مجلس شکل گرفت به سمت یک فراکسیون مستقل، رفتند.

میرزایی ضمن دفاع از فراکسیون امید افزود: فراکسیون امید یک جریان عقلایی بود و عقلانی عمل می‌کرد و نگاهش به منافع مردم و برآوردن انتظارات مردم بود و هیچ تندروی نداشت. فراکسیون امید متهم به محافظه‌کاری بود. در فراکسیون امید کمیته اقتصادی، سیاسی و به نوعی کمیته‌ای در راستای پیگیری مسائل مربوط به کروبی و مهندس موسوی شکل گرفت و  در مناسبت‌های دیگری هم کمیته‌ها یا کارگروه‌های دیگری هم، برای پیگیری موارد مربوط به فعالان فضای مجازی شکل می‌گرفت. کمیته پیگیری مسائل مربوط به مسئولین سه جلسه را با لاریجانی برگزار کرد. در این راستا از رویکرد دولت در سیاست خارجی حمایت شد و جریانی که تلاش می‌کرد دولت را مشغول مسائل حاشیه‌ای کند فراکسیون امید در حد توانش پیگیری کرد چون اکثریت مجلس هم در اختیار ما نبود. فراکسیون امید در راستای تامین منافع و امنیت ملی کشور حرکت کرد بنابراین باتوجه به شرایط کشور، فراکسیون امید کوتاهی نداشته است. این که بعضی ها می گویند فراکسیون امید سکوت کرده و منفعل بوده را قبول ندارم. در ایران نه تنها دولت بلکه مجموعه نظام، هم اگر همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایشان را جمع کنند، قادر به پاسخگویی به مطالبات نیستند. در ایران اگر افراد همدیگر را خنثی کنند باعث تشدید مشکلات و نارضایتی می‌شود که عملا، این اتفاق افتاد. در گذشته برخی مسائل پیش آمد که فراکسیون امید و دولت نتوانستد، مطالبات و انتظارات را برآورده کنند. برخی مشکلات ساختاری و مسائلی که بیرون از دولت و کشور به این کشور و دولت تحمیل شد، خارج از اراده آنها بود. 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پایان تاکید کرد: متاسفانه در جامعه انتظاراتی را تعریف می‌کنیم که آن انتظارات با امکانات و توانمندی‌ها، همخوانی ندارد. همان انتظاراتی که از دولت داریم همان انتظارات را از طریق رسانه‌ها و فعالان سیاسی از مجلس داریم در حالی که اگر به شرح وظایف مجلس نگاه کنید، مجلس حوزه اجرایی نیست اما می‌تواند در بحث نظارت، تاثیر بگذارد. در کشورهای دیگر پارلمان، یا نایب رئیس پارلمان یا کمیته‌های پارلمانی ارتباط نزدیکی با دستگاه‌های امنیتی دارند ولی ما متاسفانه در کشورمان این اعتقاد وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز