عضو ادوار شورای شهر تهران:

مجموع تخلفات همه شورای شهرها اندازه یک تخلف خاوری می‌شود؟!/ مجلس چشم دیدن شورای شهر را ندارد/ مجلس لایحه درآمد پایدار شهری و لایحه مدیریت جامع شهری را پیگیری کند

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۴:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۰۴۸۴۳۹
مجموع تخلفات همه شورای شهرها اندازه یک تخلف خاوری می‌شود؟!/ مجلس چشم دیدن شورای شهر را ندارد/ مجلس لایحه درآمد پایدار شهری و لایحه مدیریت جامع شهری را پیگیری کند
عضو ادوار شورای شهر تهران گفت: قبلا که شورا نبود در شهرداری‌ها و در مدیریت شهری تخلف صورت نمی‌گرفت، سرجمع تخلفات همه هزاران اعضایی شوراهایی که در شهرها و روستاها هستند، چقدر است، همه این تخلفات را جمع کنید یک تخلفخاوری می شود.

«احمد حکیمی‌پور»، عضو سابق شورای اسلامی شهر، در پاسخ به این سوال که طیفی از نمایندگان مجلس یازدهم درصددند با اصلاح قانون انتخابات و تشکیل کمیسیون ملی انتخابات، نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار کنند؛ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این اقدام مجلس ضمن آنکه به نوعی کار شورای نگهبان را زیاد می‌کند، شوراها را هم تضعیف می‌کند چراکه ماهیت شوراها سیاسی نیستد و ماهیت اجتماعی-خدماتی دارند.

عضو ادوار شورای اسلامی شهر تهران افزود: باتوجه به اینکه بیش از صد هزار شورا در سراسر کشور داریم این اقدام باعث می‌شود که بار مالی انتخابات افزایش یابد. از طرف دیگر شورای نگهبان جهت رسیدگی به صلاحیت این تعداد از کاندیداها باید تشکیلات خود را عریض و طویل کند. در حقیقت شورا یعنی سپردن کار مردم به دست مردم، به عنوان مثال در شهری یک نفر با انگیزه حل مشکلات شهری‌اش می‌خواهد وارد عرضه انتخابات شود، در اینجا به شورای نگهبان چه می‌خواهد بگوید؟!

حکیمی‌پور تصریح کرد: دلیل واگذاری احراز صلاحیت انتخابات مجلس به شورای نگهبان این است که مجلس کلا یک نهاد سیاسی است و بر همین اساس، پیش‌بینی کرده‌اند که شورای نگهبان نظارت داشته باشد البته نظارت استصوابی هم داستان مفصلی دارد چراکه از اساس درست نیست، همان نظارت هم به این صورت نیست که تا این اندازه دست شورای نگهبان باز باشد هر چند شورای نگهبان در واکنش به این انتقادات می‌گوید، مجلس این اختیار را به ما داده و می‌تواند این اختیار را بگیرد.

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به تاریخچه شورای اسلامی شهر اظهار کرد: در قانون اساسی مشروطه هم به انتخابات شوراها اشاره شده است، بعد از انقلاب هم که بنیانگذار انقلاب و افرادی مانند مرحوم بهشتی، طالقانی در مورد بحث شوراها و واگذاری امور مردم به شوراها، حساس بودند همچنان که امام (ره) چند ماه بعد از انقلاب، زمانی که قانون اساسی، مجلس و رئیس جمهور نداشتیم و تنها یک دولت موقت سرکار بود طی نامه‌ای دستور انتخابات شوراها را دادند، در واکنش به این اقدام امام (ره) بسیاری از دولتمردان مطرح کردند که اگر کار را به دست مردم دهید ما چیکارِ هستیم؟! که امام هم در پاسخ گفتند به خانه‌هایتان بروید، کار مردم باید توسط خود مردم انجام شود.

حکیمی‌پور با بیان اینکه اقدام مجلس در راستای دخالت دادن شورای نگهبان در انتخابات منجر به تضعیف شوراها می‌شود، ادامه داد: در واقع این اقدام مجلس به نوعی شوراها را سیاسی می‌کند و باعث شکل‌گیری کشمکش‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی می‌شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه «در انتخابات شوراها اصلا لیست سیاسی رای نمی‌آورد» اظهار کرد: در انتخابات شوراها تعداد کاندیداها زیاد است و رای‌ها به هم نزدیک هستند، در این انتخابات مردم افراد را برای حل مشکلات شهری و محلی انتخاب می‌کنند که محیط زندگی‌شان را بهتر کنند، لذا این کار مجلس درست نیست و اشتباه بزرگی می‌کند همچنان که تجربه نشان داده هر وقت به قانون شوراها دست زدند، اختیارات شوراها کم شده است. انجمن شهر که قبل از انقلاب وجود داشت اختیاراتی به مراتب بسیار بالاتر از شورای شهر فعلی داشت اما متاسفانه بعد از انقلاب، آنقدر به قانون شوراها که همان قانون انجمن شهر قبل از انقلاب بود، تبصره خورد و اصلاح شد که هر دفعه اختیارات شورا محدوتر شد چراکه همیشه شیب در جهت کاهش اختیارات شوراها بوده است.

حکیمی‌پور در ادامه افزود: باید باور کنیم که مردم انقلاب کردند، صاحبان اصلی مملکت مردم هستند و امور خود را بهتر می‌توانند اداره کنند. چطور در همه مسائل مردم هستند اما برای شورای شهر و روستا نمی‌توانند افراد امین را تشخیص بدهند و ما باید بگوییم که به چه کسی رای بدهید! این قبیل اقدامات دوری از روح قانون اساسی و قانون انتخابات است، کار درستی نیست و امیدوارم مجلس دنبال این کار را نگیرد.

این چهره اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه امام (ره) هم تاکید داشتند که نحوه احراز صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها در دست مردم باشد، تصریح کرد: در واقع به دلیل اینکه شوراها حالت متولی ندارد همه خودشان را صاحب آن می‌دانند به نحوی که قوه مجریه شورا را مزاحم خود می‌بیند و فکر می‌کند، شوراها باید در قالب استانداری‌ها، وزارت کشور، فرمانداری‌ها، زیر نظر آنها باشد. تصور می‌کنند شهرداری‌ها پول تو جیبی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند و باید زیر دست آنها باشند. از این طرف هم مجلس، اعضای شورای شهر را رقیب انتخاباتی خود می‌داند و چشم دیدن شوراها را ندارد.

حکیمی‌پور ادامه داد: لذا قانون شوراها را هر چند وقت یک بار تغییر می‌دهند تا بالاخره آن را زیر سلطه خود دربیاورند که این خلاف، قانون اساسی است و این نقص را باید حل کرد. قوه مقننه در توجیه اقدام خود در خصوص انتخابات شوراها به تخلفاتی که در شهرها صورت می‌گیرد، استناد می‌کند این‌ها چیست؟! قبلا که شورا نبود در شهرداری‌ها و در مدیریت شهری تخلف صورت نمی‌گرفت؟! سرجمع تخلفات همه هزاران اعضایی شوراهایی که در شهرها و روستاها هستند، چقدر است؟! همه این تخلفات را جمع  کنید یک تخلف خاوری می شود؟! چرا شوراها را توسری خور می‌کنند؟! به شوراها کم لطفی می‌شود و این چیزی نبود که قانون اساسی و بنیانگذار جمهوری اسلامی دنبال آن باشند.

عضو ادوار شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برخوردهای سیاسی با شوراها و اعضای آن خاطرنشان کرد: از ابتدا در شوراها بودم. در مجلس چهارم دولت را موظف کردند که حتما شوراها را برگزار کند. آن زمان در خصوص شوراها تخلف شد و قانون را چند سال دیر اجرا کردند. در مجموع بهتر است مجلس دنبال این کار نرود و به جای این کار لایحه درآمد پایدار شهری و لایحه مدیریت جامع شهری را که دولت 6 سال قبل دنبال می‌کرد، را حل کنند و قانون را بگذرانند که در مدیریت شهری مشکل نداشته باشیم. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز