نماینده مردم یزد در مجلس:

تست سلامت روانی و روحی را معقول می دانیم/ در این دوره قطعا با حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان هماهنگ می‌شویم

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۵:۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۴۸۴۴۴
تست سلامت روانی و روحی را معقول می دانیم/ در این دوره قطعا با حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان هماهنگ می‌شویم
نماینده مردم یزد در مجلس گفت: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند سلامت افراد از نظر حقوقی و روانی و جسمی بسیار مهم است و این خاصه، برای یک انتخابات نیست بلکه همه انتخابات اعم از مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را در برمی گیرد اما پیشنهاد معقول است.

«محمدصالح جوکار»، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و بحث مشکلات روحی و روانی که باید نامزد‌های انتخابات مجلس به پزشکی قانونی مراجعه کنند و یک برگه صحت سلامت کسب کنند، گفت: چنین چیزی فعلا مطرح نشده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند سلامت افراد از نظر حقوقی و روانی و جسمی بسیار مهم است و این خاصه، برای یک انتخابات نیست بلکه همه انتخابات اعم از مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را در برمی گیرد. پیشنهاد هم معقول است و اینکه لحاظ شود یا خیر، هنوز مشخص نیست.

او ادامه داد: همه اعضا در کمیسیون هنوز نظر ندادند نظر در حد کارشناسی است اینکه فردی که می‌خواهد، نمایندگی مردم را داشته باشد یا در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد قطعا از لحاظ جسمی و روحی بایستی سالم باشد تا بتواند به درستی مدیریت کند و کار را جلو ببرد لذا از ضروریات کار است. 

رئیس کمیسیون شوراها در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در اصلاح قانون انتخابات در تعریف رجل سیاسی بازبینی صورت گیرد، گفت: بحث زن یا مرد مطرح نیست. آن چه که در قانون اساسی داریم به عنوان رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن است و زن و مرد و سیاسی بودن آنها ملاک نیست. 

او ادامه داد: اما ممکن است در اصلاحیه جدید، مورد بازبینی صورت گیرد ولی قطعی نیست فعلا در حد نظر کارشناسی است. باید با دستگاه‌های مربوطه و نهادهای مربوطه، هماهنگی صورت می‌گیرد که اصلاحات انجام شود.

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا در صورت بازبینی تعریف رجل سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان به این امر ایراد می گیرد یا خیر، گفت: سعی  و تلاش ما این است در این دوره مجلس قطعا با حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان  هماهنگ شویم و کمترین برگشت طرح‌ها و لوایح را برای مجلس داشته باشیم.

او در پایان افزود: ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی مد نظر نمایندگان است. تعامل جدی در این بخش داریم و تلفیق نظرات کارشناسی به چه صورت انجام شود نیاز به نشستن و هماهنگی‌های لازم در این بخش دارد. 2/5

نظر شما