کارشناس مسائل روسیه :

سفر امیرحاتمی به روسیه حامل این پیام است که مسکو، زیر بار تهدیدهای آمریکا نمی‌رود/ برگزاری مانور نظامی دوم میان ایران، روسیه و چین

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۵:۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۸۴۵۷
سفر امیرحاتمی به روسیه حامل این پیام است که مسکو، زیر بار تهدیدهای آمریکا نمی‌رود/ برگزاری مانور نظامی دوم میان ایران، روسیه و چین
کارشناس مسائل روسیه گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها روس‌ها را تهدید به تحریم می کنند اما روسیه پذیرای حضور وزیر دفاع ایران در مسکو است.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل روسیه، در رابطه با اهمیت سفر وزیر دفاع به مسکو به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اهمیت این سفر بیشتر به روابط ایران و روسیه و همکاری‌های فنی و نظامی که این دو کشور در سال‌های گذشته داشتند، مرتبط می‌شود. انجام این سفر نشان می‌دهد تمایل به حفظ این نوع همکاری‌ها در روابط دو کشور به صورت جدی وجود دارد. منظور از همکاری‌ها معاملات تسلیحاتی بین دو کشور تا تامین امنیت منطقه غرب آسیا و مناطق مشترک دیگر مثل، آسیای میانه و قفقاز است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل ادامه داد: بنابراین سفر وزیر دفاع ایران به روسیه در حوزه روابط دوجانبه دو کشور و مدیریت بین‌المللی، حائز اهمیت است. همچنین با توجه به اینکه مساله لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران یکی از موضوعات روز در حوزه مسائل بین‌المللی است انجام این سفر عملا این پیام را به طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها ارسال می‌کند که هم ایران و هم روسیه، تمایل به همکاری دارند و مسکو تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا را نخواهد پذیرفت و حتی در شرایطی که آمریکایی‌ها روس‌ها را تهدید به تحریم می‌کنند اما روسیه، پذیرای حضور وزیر دفاع ایران در مسکو است.

بهمن در ادامه با شاره به پیام سفر امیر حاتمی به مسکو، به طرف‌های غربی به ویژه آمریکا تصریح کرد: سفر وزیر دفاع ایران به روسیه، این پیام را به آمریکا می‌دهد که مسکو به هیچ عنوان زیر بار این تهدیدها و تحریم‌ها نخواهد رفت. بنابراین موضوع در مورد حوزه بحث‌های بین‌المللی، پیوندهای ایران و روسیه در سطح بین‌المللی  به ویژه در حوزه نظامی بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل روسیه در تشریح ابعاد اهمیت سفر وزیر دفاع به مسکو اظهار کرد: یکی از ابعاد سفر همکاری‌های دوجانبه است. این همکاری‎های دوجانبه به چند بخش می‌تواند تقسیم شود. یک بخش معاملات تسلیحاتی بین دو کشور یعنی خرید و فروش انواع و اقسام سلاح و تجهیزات نظامی بین دو کشور است، بخش دوم انتقال فناوری یا همکاری دو کشور در پروژهای نوآورانه نظامی است که می تواند، مورد توجه قرار گیرد. بخش سوم انجام مانورهای نظامی است که در ماه های گذشته یک مانور نظامی دریایی بین ایران، روسیه و چین برگزار شد که به احتمال زیاد در آینده مانور دوم هم برگزار می‌شود.

بهمن خاطرنشان کرد: بخش چهارم اهمیت این سفر همکاری در تامین امنیت منطقه‌ای است. با توجه به اینکه هر دو کشور دارای تهدیدات مشترکی به ویژه در مورد مسائلی مثل قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم افراط‌گرایی و همچنین تهدیدهای ناشی از یک جانبه‌گرایی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا در سطح نظامی بین‌الملل هستند بنابراین در حوزه مقابله با تهدیدات منطقه‌ای هم فرصت‌های بسیار زیادی برای همکاری دارند، کمااینکه این نوع سفرها و دیدارها می‌تواند روابط طرفین را تحکیم ببخشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارزیابی این سفر با توجه به سیاست نگاه به شرق در روابط خارجی ایران خاطرنشان کرد: قاعدتا توسعه همکاری‌ها با کشورهایی مثل چین و روسیه یا کشورهای دیگری که در سطح نظام بین‌الملل دارای سیاست‌های مستقلی هستند و تمایلی ندارند از سیاست‌ها و فرامین دستوری واشنگتن پیروی کنند، موضوعی است که مرتبط با سیاست خارجی ایران است. از طرف دیگر با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر موضوع توسعه روابط ایران، چین و روسیه مطرح شده قاعدتا بحث راهبرد نگاه به شرق با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و توسعه همکاری‌های فنی و نظامی با روسیه هم در ذیل راهبرد نگاه سیاسی به شرق در حوزه سیاست خارجی می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. 2/5

نظر شما