سخنگوی وزارت امور خارجه:

"رافائل گروسی" امشب وارد ایران می‌شود/ اگر منشا خرابکاری نطنز خارجی باشد، مصالحه نمی‌کنیم/ امروز در ژنو، جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۱۰:۳۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۴۸۶۷۵
رافائل گروسی امشب وارد ایران می‌شود/ اگر منشا خرابکاری نطنز خارجی باشد، مصالحه نمی‌کنیم/ امروز در ژنو، جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب وارد ایران می شود و دو روز در ایران می ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود  در جمع خبرنگاران گفت: 7 سال از دولت و تدبیر و امید گذشته و در سیاست خارجی روزهای متلاطمی داشته ایم.

خطیب زاده با اشاره به توقیف یک کشتی و ادعا آمریکا درباره توقیف محموله ایرانی گفت: روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر اصول سیاست خارجی و منافع دو کشور است. فارغ از اینکه چه کسی مالک کشتی بود، آمریکا دزدی دریایی انجام داد. توییت ظریف در این باره فصل الخطاب بود. منافع ملت ایران، قران قران حفظ می شود.

او درباره سفر رافائل گروسی گفت: روابط ایران و آژانس دارای اهمیت است. برجام روابط ایران و آژانس را به سطح بی نظیری رساند. کارشناسان آژانس به تناوب به ایران سفر دارند. مشکلاتی بین ایران و آژانس اتفاق افتاد که انشاالله در این سفر به نتیجه برسد. گروسی امشب وارد ایران می شود و دو روز در ایران می ماند. گروسی با رییس جمهور، صالحی و ظریف دیدار می کند.

خطیب زاده با اشاره خرابکاری در نطنز بیان کرد: منتظر گزارش رسمی هستیم و هنوز گزارش رسمی دریافت نکردیم. نمی دانیم که منشا داخلی و  یا خارجی است. اگر منشا این خرابکاری خارجی باشد مصالحه در دستورکار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «اسنپ‌بک» (مکانیسم ماشه) واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند.

او افزود: امروز در ژنو، جلسه کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود و هیات ایرانی در ژنو است. در حاشیه این کمیته، هیات ایران دیدارهایی با کشورهای ضامن روند آستانه خواهد داشت.

او با اشاره به شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران افزود: در هفته‌های اخیر آمریکا یک بار دیگر شکست خورد و شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای نداد و تنها توانست از جمهوری دومینیکن رای بگیرد. آمریکا درخواست پخش اطلاعیه در میان اعضای شورای امنیت را داشت که ایران پیشدستی کرد و نامه وزیر خارجه پیش از همتای آمریکایی در دبیرخانه ثبت شد و در این نامه، همه مبانی حقوقی مطرح شد که آمریکا حق طرح موضوع ندارد و ایران را به عنوان خواهان و آمریکا به عنوان خوانده قرار گرفت.  آمریکا هم اطلاعیه‌ای فرستاد ولی ظرف چند دقیقه اعضای دیگر مخالفت‌ خود را مطرح کردند. فرزندان کشور با همه قوا سعی کردند عزت کشور حفظ شود که خوشبختانه حفظ شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه سفر پمپئو  به منطقه داستان جداگانه‌ای است، گفت: آنچه میان امارات و اسرائیل رخ داد، زخمی برای جهان اسلام است. امارات یک اشتباه محاسباتی کرده است که فکر می‌کند می‌تواند محور مقاومت را تضعیف کند در حالی که محور مقاومت هر روز قوی‌تر می‌شود.  

او با بیان اینکه امارات اشتباهی کرده که امیدواریم هرچه زودتر آن را جبران کند، ابراز داشت: جهان اسلام هیچ وقت خیانت به قدس شریف را فراموش نمی‌کند. قطعا رژیمی که امنیت خود را در برابر دو گروه در محاصره نمی‌تواند تامین کند، برای کشور دیگر در حوزه خلیج فارس نمی‌تواند امنیت تامین کند.

او درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یادآور شد:‌ قراردادی میان ایران و چین وجود ندارد بلکه سند جامع راهبردی و نقشه‌راه است. در این سندها، هیچ بندی درج نمی‌شود. آنچه بین ایران و چین در جریان است، تلاش برای نقشه‌راه برای تنظیم روابط‌مان در یک چارچوب کاملا پذیرفته شده از سوی دو طرف است. در حال رایزنی با چین هستیم و به محض نهایی شدن جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای دستیابی به یک چهارچوب همکاری گفت‌وگوهای طولانی صورت می‌گیرد، گفت: این مسیر بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به تهران آغاز شده و مسئله جدیدی نیست. تلاش‌ها برای رسیدن به چارچوب مشترک ادامه دارد.

خطیب زاده درباره ابراز علاقه‌مندی رئیس جمهور ونزوئلا برای خرید موشک از ایران هم گفت: در این خصوص درخواستی دریافت نکردیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز