سخنگوی دولت:

برق طبقات پایین اقتصادی مجانی شد/ سال پایان دولت به معنای سست کردن فعالیت‌ها نیست

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۲:۰۷:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۹۳۷۶
برق طبقات پایین اقتصادی مجانی شد/ سال پایان دولت به معنای سست کردن فعالیت‌ها نیست
سخنگوی دولت گفت: در برق شاهد مصوبه جدید بودیم که کمک کرد بتوانیم طبق نظریه امام برای سی میلیون کم مصرف ایرانی که از طبقات پایین اقتصادی هستند برق مجانی شود. این بدین معنا نیست که گروه های دیگر به این ها نیپوندند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود گفت: دولت اهتمام ویژه نسبت به تحقق فرمایشات رهبری دارد. تعطیلی، رکود و سستی نداشتیم و نخواهیم داشت و سال پایان دولت به معنای سست کردن فعالیت‌ها نیست. امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود به قرن جدید است.

او افزود: اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه از ارزش بالایی برخوردار است و تاثیرات آن در گستره استان نیست و‌ چندین استان را در برمی‌گیرد که در سطح جهانی هم، قابلیت ارایه دارد. مجموع عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید و تاثیر محیط زیستی آن برای مردم منطقه مبارک‌، خواهد بود.

ربیعی با اشاره به خدمات دولت در حوزه انرژی تصریح کرد: یکی از مصوبات دولت بحث برق بود. در آب، برق و گاز خدمات مرتبط با زندگی روزمره مردم در دو دولت با جدیت دنبال شد. در برق شاهد مصوبه جدید بودیم که کمک کرد، بتوانیم طبق نظریه امام برای سی میلیون کم مصرف ایرانی که از طبقات پایین اقتصادی هستند برق مجانی شود. این بدین معنا نیست که گروه های دیگر به این ها نیپوندند.

سخنگوی دولت با اشاره به ایام عذاداری سیدالشهدا ادامه داد: ملت امام حسین هستیم. عزاداری سالار شهیدان یک فرهنگ نهادینه شده در بین همه مسلمانان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از عزادارن حسینی به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام داشته اند، قدردانی خود را از هیئت ها و عزاداران اعلام می داریم. 

ربیعی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث کرونا تعداد جانباختگان روند کاهشی دارد و به دو رقمی نزدیک می‌شویم.

او با اشاره به سیاست‌های دولت در عرصه بین الملل یادآور شد: دولت در این سالها سیاست منزوی کردن آمریکا را دنبال کرده است. تاکید رییس جمهور بر این است که همه تلاش خود را برای ورود پر قدرت برای قرن جدید، به کار گیریم.

ربیعی در خصوص اعتراض مجلس به صدور مجازات برای افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در شورای عالی امنیت ملی فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شده و تصمیمات آن همان مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و اصل تشکیل ستاد با مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.مجازادبرای متخلفین در رابطه با مجازات هایی است که یا قانون برایش وجود دارد و یا در حیطه کار دستگاه هاست.سعی ما باید بر این باشد که مردم خسته اند مراقب از جان استان انها وظیفه ما است.

سخنگوی دولت ‌در رابطه با سفر رافائل گروسی گفت: این اولین سفر مدیر کل آژانس به تهران پس از تصدی مسئولیتش بود ما هم از آن استقبال کردیم. در سابقه همکاری با آژانس چیزی جز شفافیت را دنبال نکردیم. این سفر در راستای اطلاعات غلط رژیم صهیونیست به آژانس است. ما نظارت آژانس را داریم و بازرسان آنها حضور دارند. امیدواریم مدیر کل آژانس اجازه ندهد مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرد. اراده ما همکاری با آژانس طبق پروتکل الحاقی است که خودمان، خود خواسته آن را انجام می‌دهیم.

ربیعی ‌در رابطه با امکان فعال سازی مکانسیم‌ ماشه‌ توسط آمریکا و واکنش ایران گفت: اصطلاح اسنپ بک در قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده و آمریکا جعل کرده است و بر روی آن کار می‌کند. مکانیسم ماشه و اسنپ بک یک اصطلاح ژورنالیستی است. آمریکا از برجام بیرون رفته است و حقی برای اظهار نظر ندارد.

او در پاسخ به این سوال که رایزنی ها در رابطه با فروش اوراق سلف نفت به کجا رسید و پس از تکذیبیه قوه قضاییه مبنی بر عدم ارسال نامه به رهبری آیا مکاتبه ای جدید داشته اید، آیا سران قوا مجددا در رابطه با موارد اختلافی جلسه ای خواهند داشت، گفت: فروش اوراق سلف نفت مبتنی بر بند "ی" تبصره ۲ قانون بودجه ۹۹ می باشد و در راستای قانون طراحی شده است. در این مورد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظرات تخصصی داشت که خوشبختانه با برگزاری جلسات با وزارت نفت نهایی تفاهم صورت گرفته است. طرح روش فروش نفت در داخل موضوع دیگری است که در شورای عالی سران سه قوه مطرح شده است و مقرر شد با تعامل سران محترم سه قوه طرح نهایی ، تدوین و ارائه شود. دولت در حال رایزنی با آن دو قوه می باشد و در این راستا اشتراک نظرات زیادی هم فراهم شده است.

ربیعی در پاسخ به این سوال که قیمت خودروها همچنان در مدار صعود قرار گرفته و این درحالی است که با وجود گذشت یک ماه از قیمت‌گذاری‌های جدید دو خودروساز بزرگ، هنوز هیچ پیش فروش فوری برای تحویل خودرو درنظر گرفته نشده است. چرا دولت عملا نمی‌تواند در برابر تورم قیمت خودروها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا عملا شاهد قیمت‌های لحظه‌ای در خودرو نباشیم، بیان کرد: تاکید دولت در خودروسازی افزایش تولید و پاسخ به تقاضای واقعی بازار بوده است. دولت تلاش می کند قیمت خودرو را برای متقاضی واقعی کاهش داده و دست دلال ها را از بازار خودرو کوتاه کند. طی ۵ ماه گذشته تعداد خودروهای تولید شده در کشور ۲۱درصد رشد و خودروهای تحویل داده شده به مشتریان ۱۰درصد رشد داشته است. خودروسازان طی ماههای گذشته، علاوه بر تحویل بیش از ۲۳۳هزار دستگاه از تعهدات قبلی خود، در قالب طرح های فروش فوق العاده اجرا شده در ۳مرحله، ۳۹ هزار دستگاه خودرو فروخته اند که با وجود مهلت سه ماهه برای تحویل، اغلب این خودروها قبل از مهلت مقرر تحویل مشتریان شده است. ضمنا طی این مدت طرح های پیش فروش و مشارکت در تولید طی ۷ مرحله و برای ۸۵ هزار دستگاه خودرو اجرایی شده است که طی زمانبندی مشخص تحویل مشتریان داده خواهد شد. به رغم تحریم های ظالمانه دولت توانسته است داخلی سازی قطعات را با جدیت پیگیری کرده و با تقویت این جریان هم اشتغال زایی صورت گرفته و هم تحویل خودرو به علت کمبود قطعات به کمترین حد ممکن رسیده است.

او در ادامه درباره اینکه تعدادی  از نمایندگان مجلس در نامه ای به سران سه قوه خواستار برکناری وزیر نفت شدند. موضع دولت به این شیوه کار نمایندگان مجلس در شرایطی که اختیار استیضاح دارند، چیست، از اساس برکناری وزیر توسط سران سه قوه ممکن نیست و چنین اختیاری ندارند و اینکه آیا جلسه ای بین سران سه قوه با حضور آقای زنگنه برای بررسی این درخواست تشکیل می شود، گفت: نامه ای در خصوص توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس خطاب به سران سه قوه نوشته شده است که این نامه شامل دو بخش است. بخشی از نامه طرح ادعاهایی درباره عملکرد فنی و سیاست گذاری های وزارت نفت است که به نوعی تکرار همان نامه تعدادی از نمایندگی مجلس قبل است که وزارت نفت و مهندس زنگنه به تفصیل به ان ادعاها پاسخ داده اند. بخش دیگری از این نامه غیرمتعارف است زیرا با این وصف مهندس زنگنه هفته پیش در نامه ای خطاب به سران سه قوه به صراحت از آنها خواست تا جلسه ای با حضور او و نمایندگان مدعی تشکیل دهند تا حرف های طرفین را بشنوند و قضاوت کنند.

او در ادامه درباره اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در حضور هیات دولت فرمودند که «نباید برنامه ریزی اقتصادی معطل نتیجه انتخابات فلان کشور شود» به نظر در سال‌های اخیر هم سیاست اقتصادی دولت حول همین موضوع بوده و حتی شاهد بودیم با حضور ترامپ بر سر کار دولت بسیاری از اتفاقات را حاصل حضور وی در کاخ سفید می دانست، درباره این تذکر رهبر انقلاب اقتصاد حاصل از این تفکر چه اقداماتی قرار است صورت دهید؟ اظهار کرد: به اعتقاد من بخشی از سوال حاوی مطالب درست و مهم بود و بخش دیگری از سوال نتوانسته بین دو امر مقابله با ظلم تحریم و بیان جنایات دولت امریکا امر تلاش برای مقاومت و ایستادگی در مقابل تحریم تفکیک قائل شود. در جلسه گذشته دولت، مقام معظم رهبری اشاره ای نمودند که معطل نتیجه انتخابات هیچ کشوری نشوید. اتفاقا در جلسه قبل سخنگویی در پاسخ به سوالی در این زمینه با قاطعیت اعلام کردم که برنامه های اقتصادی دولت هیچ ارتباطی با خارج ندارد. تحریم یک واقعیت است که امروز با هدف براندازی نظام و کوچک کردن ایران پرقدرت دنبال می شود. با وجود این بزرگ و مردم پرقدرت تامین منافع آمریکا ممکن نیست.انکار واقعیت تحریم انکار جنایات آمریکا است. بیان جنایتی که به طور مستقیم سطح سلامت و بهداشت و معیشت شهروندان ایرانی را مورد هدف قرار داده و سعی در محدود کردن روابط ایران با نظام مالی جهان دارد یک امر لازم بوده و در مقابل القاء بدخواهان نظام ماست که علاقه ای به بیان آثار ظالمانه تحریم ندارند، حتی در مورد دارو و غذا سعی می کنند کمبودها را به مسائلی واهی ارجاع دهند. آگاهی ملت آمادگی برای مقابله با آثار تحریم و نیز اهتمام جمعی با سرمایه اجتماعی بالا برای عقب راندن تعدادی تحریم گر است. اما ما متوقف به جابجایی قدرت در هیچ کشوری نشده ایم. و معتقدیم با نگاه به توان داخلی و سیاست گذاری صحیح و اجماع داخلی آنها ناچارند به ما نگاه کنند. دولت در سیاستگذاری، پیش بینی ها و برنامه ریزی ها هیچ دلبستگی به هیچ جناحی از آمریکا ندارد. اتفاقا رئیس جمهور به زودی برنامه ای رو به آینده و متکی بر توان داخلی را برنامه ای اعلام خواهند کرد که از اساس مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است. کاهش وابستگی بودجه به نفت، داخلی سازی اقتصاد، گسترش مناسبات تجاری با کشورهای هدف،  مردمی کردن اقتصاد، تاب آوری اجتماعی، حفاظت از زندگی مردم، جبران کاهش قدرت خرید، اعمال سیاست های اجتماعی، اقتصادی برای عدم تاثیر تحریم بر زندگی مردم در دستور کار دولت است. هر کسی در کاخ سفید و خانه پوشالی ساکن می شود بداند برای بدترین شرایط برنامه ریزی کرده ایم و از زندگی مردممان حفاظت خواهیم کرد. ما معطل سیاست های کاخ سفید نخواهیم ماند و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تصمیم خوب گرفتند استفاده خواهیم کرد و در هر صورت حفاظت از زندگی مردم و توسعه کشور ادامه خواهیم داد.

او همچنین در مورد تحولات اخیر بورس که آیا حمایت های دولت از بورس در آینده، منجر به شکل‌گیری نوع خاصی از انتظارات برای جبران ضرر در زمان افت بازار نمی شود؟ گفت: همه آنهایی که در بورس مشارکت کردند به این امر آگاهی دارند که بورس تابعی از شرایط مختلف است و همواره با افت و خیز همراه بوده است.  اساس ساز و کار بورس، در بحث ضرر و زیان با بانک متفاوت است. دولت حمایت از بازار سرمایه و بورس را در دستور کار دارد و دولت سیاست هایی رادنبال می کند که بورس چابکی خود را حفظ کند و دربورس دخالت نمی کند و استقلال بورس برای دولت مهم است.

ربیعی تاکید کرد: نخست اینکه ما در شرایط بسیار خطیر و با فشارهای متعددی روبرو هستیم و ما باید با دیدن این شرایط و فشارها  تبنینی درست از شرایط داشته باشیم. با درک مشکلات ناشی از گرانی ها بر زندگی مردم این امر نگرانی مداوم ما در دولت است و دولت تمام تلاش خود را معطوف کرده تا جامعه را از شوک های به وجود آمده ناشی از درآمدهای ارزی برهاند. معتقدیم با گذار از این شوک ها، تورم کنترل و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری خواهد شد و به حفظ و ثبات نسبی در اقتصاد نزدیک می شویم. این یک برنامه سخت گیرانه و همه جانبه است که به مرور آثار خود را خواهد گذاشت. در این میان سیاستهای اخیر ارزی دولت منجر به گشایش های ارزی و مدیریت نرخ ارز در بازار شده است و همچنین سیاست مدیریت نقدینگی نیز از سوی دولت پیگیری شده است در نتیجه این کار کاهش نرخ تورم ماهانه به نصف رقم مشابه ماه گذشته شده است خوشبختانه با اعمال سیاستهای دولت، ذخایر راهبردی مناسبی برای کالاهای اساسی در کشور وجود داشته و تصمیم اخیر دولت در ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه از گمرکات کمک مناسبی به مدیریت تامین و توزیع کالاهای اساسی در کشور کرده است. سیاستهای کنترل و نظارت بازار بصورت دائم انجام می شود و کاهش قیمت فولاد و آهن نمونه ای از این سیاستهاست. ما کماکان سیاستهای تامین کالای اساسی با نرخ ارز مبادله ای در سال 99 ادامه خواهد داشت. تدابیری اندیشیده ایم تا در ورود و توزیع این نوع کالاها به نحوی باشد تا با کمترین قمیت در دسترس مردم باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز