رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم:

زنان مجلس یازدهم پیگیر طرح‌‎های مغفول مانده در حوزه زنان باشند/ قانون جمهوری اسلامی به زنان، نگاه ویژه‌ای دارد

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۵:۳۰:۱۷
کد خبر: ۱۰۴۹۶۴۱
زنان مجلس یازدهم پیگیر طرح‌‎های مغفول مانده در حوزه زنان باشند/ قانون جمهوری اسلامی به زنان، نگاه ویژه‌ای دارد
رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: زنان مجلس یازدهم در ارتباط با طرح‌های مغفول مانده در کمیسیون‌های مجلس باید پیگیر باشند.

«فریده اولادقباد»، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم، درباره دستاوردهای زنان فراکسیون امید و مهمترین طرح‌هایی که ارائه شد و زنان مجلس یازدهم باید پیگیر باشند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به هر حال مجلس دهم با 17  نماینده  خانم شروع به کار کرد. یکی از مهمترین مطالباتی که زنان نماینده در مجلس دهم داشتند به‌رغم اینکه در کمیسیون های تخصصی حضور پیدا کردند، تلاش‌شان برای پیگیری مطالبات به حق مردم بود.

او افزود: نمایندگان تهران پیگیر مطالبات ملی و هم پیگیر مطالبات در راستای منافع ملی و هم مصلحت عمومی جامعه، بودند اما به‌رغم اینکه بانوان ما در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا کردند ما 17 خانم هم در فراکسیون زنان حضور فعال داشتیم و هرکدام از بانوان هم، در کمیته‌های تخصصی فراکسیون زنان فعال بودند. کمیته‌های فراکسیون زنان اعم از کمیته تخصصی آموزش، کمیته اجتماعی، کمیته فرهنگی، کمیته بهداشت و سلامت، کمیته محیط زیست و کمیته حقوق و روابط بین‌المللی بود و هر کدام از بانوان هم سعی کردند، متناسب با آن کمیته‌ای که در فراکسیون زنان است پیگیر مطالبات حوزه زنان باشند.

این نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: همانطور که می‌دانید قانون جمهوری اسلامی به زنان، نگاه ویژه‌ای دارد. در واقع قانون اساسی هر کشوری نشان دهنده اصول و ارزش‌های آن است و به عنوان یک سند سیاسی و میثاق اجتماعی از جایگاه بالایی برخوردار است. میزان حقوق زنان هم در قانون به ویژه در قانون اساسی از جمله مباحث مهمی است که توجه محافل علمی و متولیان جامعه را به خود معطوف داشته و به تناسب آن، نظرات مختلفی که بیان شده، زنان ما در این زمینه تلاش داشتند که جایگاه حقیقی زن را با توجه به اسناد بالادستی در قانون اساسی در تدوین قوانین به منصه ظهور برسانند.

اولادقباد بیان کرد: قانون اساسی کشور ما براساس اصول و مبانی دینی مان تدوین شده و جایگاه و حقوق زنان هم براساس معیارهای دینی و اصولی، در نظر گرفته شده است. از این رو ما براساس اسناد بالادستی در فراکسیونِ زنان آغاز به کار کردیم. در مقدمه قانون اساسی هم ابتدا جایگاه وارسته زن که همواره در طول تاریخ متاسفانه آماج اهداف قرار گرفته، مشخص شده و مسئولیت خطیر و مهمی را هم بیان کرده است. 

رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم ادامه داد: در اصل دهم، خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است که این مدنظر فراکسیون زنان بوده چرا که در این اصل بیان شده خانواده یکی از اصلی‌ترین و مهمترین نهاد اجتماعی است که به هر حال، حفظ آن منجر به تداوم جامعه می‌شود و مسئولیت زنان در حفظ این نهاد امروز، بسیار خطیر است. از این رو به عنوان اسناد بالادستی ما مصوباتی را در برنامه ششم توسعه داشتیم فراکسیون زنان، زمانی که تشکیل شد سعی کرد اقداماتش را براساس اسناد بالادستی قرار دهد. این گام اولی بود که انجام شد. گام دوم، زمانی که زنان مجلس شورای اسلامی وارد مجلس دهم شدند زمانی بود که دولت برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ارائه داد و ما علاوه بر آن قانون اساسی که پیگیر مطالبات در حوزه زنان بودیم در برنامه ششم توسعه هم، موارد بسیار زیادی را در راستای استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان اعمال کردیم.

فریده اولادقباد بیان کرد: ما در برنامه ششم توسعه دو ماده داشتیم ماده 101 و 102 به حوزه زنان و خانواده، اختصاص پیدا کرد اما در بخش های مختلف برنامه ششم و در موضوعاتی که به این حوزه ارتباط دارد، باز ما می‌توانیم ردپای مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده را پیدا کنیم. می‌دانید که ماده 101 هم در راستای عدالت جنسی و ماده 102 هم در راستای تحکیم بنیان خانواده بود. این موارد اول از برنامه ششم توسعه است. مورد دوم برنامه ششم توسعه که ما بسیار در مورد آن در فراکسیون زنان کار کردیم، توانمندسازی محرومان و فقرا بود که ما با اولویت زنان سرپرست خانواده به آن اضافه کردیم.

این چهره سیاسی اصلا‌ح‌طلب افزود: پس ماده 2 برنامه ششم توسعه به مسائل محوری این برنامه اشاره داشت که دولت موظف بود، طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آنها را و همچنین مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را صرفا در این حوزه‌ها در بودجه سالانه اعمال کند اما در بند پ این ماده ما به موضوع زنان سرپرست خانوار ورود پیدا کردیم که همان، موضوعات خاص کلان فرابخشی در مورد بهبود محیط کسب و کار، اشتغال، فضای مجازی، بهره‌وری تامین منابع مالی در اقتصاد کشور، نظام عادلانه پرداخت و توانمندسازی محرومان و فقرا بود.

او عنوان کرد: یکی از مهمترین مواردی که به آن ورود کردیم این بود که طبق ماده 78 برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بخش پوشش‌های امدادی، حمایتی، بیمه‌ای، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های لازم اقدام کند و همیشه به مجلس گزارش دهد. در واقع اعضای فراکسیون زنان با  دو رویکرد قانونگذاری و رویکرد نظارت به مسائل ورود کرد. در رویکرد نظارتمان، از افرادی چون آقای شریعتمداری و قبادی دانا دعوت کردیم تا در راستای هم‌افزایی بیشتر همکاری داشته باشند و به ما، گزارش بدهند. فراکسیون زنان مجلس دهم به معنای واقعی در راستای آن وظایف ذاتی خود که نظارت بود، ورود پیدا کرد. 

اولادقباد گفت: ماده‌ای که هر سال با آن درگیر بودیم حمایت از زنان سرپرست خانوار بود. این حمایت از زنان سرپرست خانوار  در قالب تهیه طرح جامع توانمندسازی زنانِ سرپرست خانوار بود که  بارها با ابتکار جلسه برگزار می‌کردیم و یا وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نیز به مجلس شورای اسلامی دعوت می‌شدند یا ما می‌رفتیم. ما در بودجه 98 برای زنان سرپرست خانوار دوندگی بسیاری کردیم. 

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: طرح‌هایی در ارتباط با ورزش بانوان و اختصاص زیرساخت‌های ویژه ورزشی، حمایت از خانواده زندانیان، قانون کاهش ساعت کار بانوان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان  و غیره از جمله طرح‌هایی بود که ما در فراکسیون زنان مجلس دهم مطرح و پیگیری کردیم اما در ارتباط با شاید، یکسری از طرح‌های ما که مغفول مانده و اکنون در کمیسیون‌ها هستند، باید پیگیری‌هایی از سوی بانوان مجلس یازدهم انجام شود. اصلاح بند 4 قانون مدیریت خدمات کشوری برای خانم‌هایی که حق عائله‌مندی آنها قطع شده این طرح در قوه قضاییه است و دو لایحه دارد که بسیار روی آنها کار کردیم، یکی اعطای تابعیت به فرزندانی که حاصل پدر خارجی و مادر ایرانی هستند و یکی هم لوایحی که 10 سال در مجلس مانده بود، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بود. ۲/۵ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز