گزارش؛

از پارادوکس حرف تا عمل نمایندگان توئیتری/ ابوترابی: باید پیام‌رسان‌های خارجی رفع فیلتر شوند/ نوروزی: گدای در خانه سازندگان ابزارهای فضای مجازی نیستیم

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۵:۲۸:۲۷
کد خبر: ۱۰۴۹۶۵۲
از پارادوکس حرف تا عمل نمایندگان توئیتری/ ابوترابی: باید پیام‌رسان‌های خارجی رفع فیلتر شوند/ نوروزی: گدای در خانه سازندگان ابزارهای فضای مجازی نیستیم
پیگیری طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از طرف نمایندگانی که از جمله فعالین توئیتری هستند، تا چه اندازه با حضور فعال آنها در فضاهای مجازی فیلترشده، در تضاد است؟!

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برای اولین بار در مهرماه 97  توسط نمایندگان مجلس دهم و با هدف نظارت بر روند فعالیت‌ها در فضای مجازی و ایجاد ضمانت اجراها پیشنهاد شد. اخیراً اخباری مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال تصویب طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی هستند، منتشر شد. با انتشار این خبر  این سوال مطرح می‌شود که پیگیری چنین طرحی از طرف نمایندگانی که از جمله فعالین توئیتری هستند، تا چه اندازه با حضور فعال آنها در فضاهای مجازی فیلتر شده، در تضاد است؟!

در همین رابطه «ابوالفضل ابوترابی»، که یکی از امضاکنندگان به جریان انداختن طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است، در خصوص این پارادوکس گفتار و عمل نمایندگان مجلس یازدهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بله خودمان هم در حال استفاده از پیام‌رسان‌هایی نظیر اینستاگرام، تلگرام و توئیتر هستیم اما صحبت روی این است که باید پیام‌رسان‌های خارجی را ساماندهی و رفع فیلتر کنیم. اعتقاد قلبی بنده این است همه پیام‌رسان‌ها طبق این قانون ساماندهی شوند و در داخل کشور نهاد و مرجعی پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: منظور مرجعی است که داده‌ها و اطلاعات را به بیرون نفرستند. لذا هدف این است که این تناقضات از بین برود. در حال حاضر هیچ‌کدام از ما برابر این تناقضات پاسخی نداریم چراکه واقعیتی است که در عین حال به ضرورتی برای زندگی مردم تبدیل و به نوعی زبان گویای مسئولین شده و به نوعی روابط عمومی مسئولین و بلندگوی آنهاست، لذا باید ساماندهی شود که قانونی شود.

ابوترابی ضمن اشاره به نحوه استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد: تاکید بر این نیست که حتما از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شود بلکه تاکید روی این است که پیام‌رسان‌های خارجی در داخل کشور مرجعی داشته باشند و کاملا قانونی عمل کنند که این پارادوکس به حقی که مطرح شده است، برطرف شود.

در حالی ابوترابی از سامان‌دهی و قانونی شدن فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران صحبت می‌کند که ماده 17 طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از تعیین کیفر زندان و جریمه تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلترشکن در ایران صحبت می‌کند، این نماینده مجلس در خصوص ضرورت این ماده در طرح مذکور اظهار کرد: معتقدیم که اگر ساماندهی صورت بگیرد، فیلتری وجود ندارد که بخواهد رفع فیلتر شود. در حقیقت صحبت بر این است که این پیام‌رسان‌های خارجی در داخل کشور دفتر و مرجعی داشته باشند کمااینکه در اروپا  و آمریکا هم، دفتر دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه ایران جهت تاسیس دفتر هر کدام از پیام رسان‌ها در داخل کشور، درخواستی ارسال کرده است؟ خاطرنشان کرد: وقتی که این طرح تبدیل به قانون شود، به صورت رسمی درخواست می‌شود. اخیرا در آمریکا یکی از پیام‌رسان‌های چینی فیلتر شد که با تمکین چین به قانون آمریکا این پیام‌رسان رفع فیلتر شد لذا همه دنیا این کار را انجام می‌دهند.

ابوترابی ادامه داد: امروز حکومت‌ها به فضای مجازی منتقل شدند همچنان که پول، ارز و اقتصاد مجازی و مواردی از قبیل چک‌ها و اسناد نیز الکترونیکی شدند لذا کشورها وارد فضای مجازی شدند. در حقیقت فضای مجازی تبدیل به یک کشور شده است که باید مرز داشته باشیم. لذا همانطور که یک بقالی در یک روستا، باید پروانه و مجوز فعالیت داشته باشد فضای مجازی هم باید به لحاظ قانونی ساماندهی شود.

این نماینده مجلس شوای اسلامی یادآور شد: بنابراین باید پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های خارجی که می‌خواهند وارد فضای داخلی شوند، طبق قانون ساماندهی شوند، پروانه بگیرند و اجازه فعالیت بگیرند که در نهایت افراد بتوانند بدون فیلتر شکن و قانوناً وارد شوند.

در حالی که ابوترابی با استدلال قانونی شدن فعالیت همه پیام‌رسان‌های خارجی، از  طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی حمایت می‌کند، مجتبی توانگر، از جمله نمایندگان توئیتری مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام مخالفت با طرح مذکور در توئیتر نوشت: امروز شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و به خصوص کسب وکارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است، مسدودسازی شبکه‎های اجتماعی راهکاری سازنده یا دست کم بهترین راه‌حل نیست.

اشاره توانگر به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و تقارن آن با استدلال‌های ابوترابی مبنی بر فعالیت قانونی پیام‌رسان‌های خارجی، نه تنها نشان‌دهنده برخورد دوگانه نمایندگان با طرح مذکور است بلکه منجر به شکل‌گیری شائبه مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، تلگرام و اینستاگرام از طریق طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌شود که «حسن نوروزی»، نماینده منفعل فضای مجازی و از جمله امضاکنندگان به جریان انداختن طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در واکنش به این شائبه به برنا گفت: با ارائه این طرح به دنبال فیلتر کردن و مسدودسازی این شبکه‌ها نیستیم اما دنبال این هستیم که در این زمینه ساماندهی صورت بگیرد و استانداردهای داخلی رعایت شود، آیا وضعیت شبکه‌های اجتماعی در آمریکا، روسیه و چین به این صورت است و تا این اندازه بی‌بندوبار‌ است؟!

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته درخواست ایران برای تاسیس دفاتر این پیام‌رسان‌ها در ایران به این معنی نیست که ما گدای در خانه سازندگان ابزارهای فضای مجازی هستیم! بلکه بحث بر روی این است که به عنوان مثال در بسیاری از مواقع باید تلگرام را با فیلترشکن‌هایی که به آمریکا و سایر جاها وصل است، باز کرد.

نوروزی ضمن تاکید بر ساماندهی فضای مجازی تصریح کرد: بحث روی این است که مدیران فضای اطلاعات ابتدا فضای مجازی داخلی را تقویت کنند و بعد هم مانند همه کشورهایی که فضای مجازی بیرونی را کنترل می‌کنند، فضای مجازی خارجی را کنترل کنند که نبض فکر و احساس جوانان ایرانی در دست سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیستی، انگلیسی و CIA نباشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه این طرح تا چه اندازه تناقض گفتار تا عمل امضاکنندگان آن را می‌پوشاند و حل می‌کند؟ خاطرنشان کرد: حرف‌هایم را گفتم، با فیلتر و مسدود کردن مخالف هستیم اما با ساماندهی فضای بیرونی و تقویت فضای داخلی موافقیم. ۵

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز