عضو حزب کارگزاران سازندگی:

نمی‌توان شرایط فعلی را با سال ۷۵ مقایسه کرد/ شرایط کنونی دشوارتر از دوره ریاست‌جمهوری خاتمی است/ نقش تندروها در دلسرد کردن مردم بسیار موثر است

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۵:۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۰۵۰۴۰۲
نمی‌توان شرایط فعلی را با سال ۷۵ مقایسه کرد/ شرایط کنونی دشوارتر از دوره ریاست‌جمهوری خاتمی است/ نقش تندروها در دلسرد کردن مردم بسیار موثر است
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: شرایط کنونی از نظر سیاسی و محدودیت‌های رئیس‌جمهور، بسیار سخت‌تر از زمانِ دوره ریاست جمهوری، خاتمی است.

«فرزانه ترکان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان را می‌توان با وضعیت انتخابات سال 75 که به اعتقاد برخی در کمال ناباوری منجر به پیروزی سیدمحمد خاتمی شد، مشابه دانست؟ به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بنده این نظر را قبول ندارم چون در آن زمانی که اصلاحات جان گرفت و نماینده و کاندیدایش یعنی، خاتمی وارد میدان شد در شرایطی پس از دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و دولت سازندگی تا حد زیادی در جهت رفع موانع و مشکلات اقتصادی، قدم برداشته بود و مردم تا حدی رضایتمندی نسبی داشتند و فقط دنبال توسعه فضای سیاسی کشور بودند.

او افزود: اما در حال حاضر آنقدر شرایط اقتصادی، مشکلات و معضلات اقتصادی گریبانگیر معاش مردم است که مردم جنبه‌های توسعه سیاسی را در اولویت‌های بعدی‌شان می‌بینند و باید توجه شود کسی که به عنوان کاندیدای انتخابات 1400 وارد میدان می‎‌شود در درجه اول، باید برنامه توسعه سیاسی مناسب با توجه به چارچوب‌های نظام داشته باشد.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: حتی اگر یک سیاستمدار و اقتصاددان نخبه هم بیاوریم و برنامه هم داشته باشیم یک ملزوماتی برای انجام کار لازم است. ملزوماتی که نیاز به همت همه قوای کشور یعنی قوه مقننه، مجریه و قضائیه دارد. اگر قرار باشد تندروهای نظام همچنان بر سر یکسری تعصبات بی پایه‌ مثل بحث FATF و بحث عدم مدارا برای رفع تحریم‌ها در بعضی از موارد، پافشاری کنند در نتیجه هیچ‌کسی توان برون رفت کشور را، از بن بست اقتصادی نخواهد داشت.

ترکان عنوان کرد: بنابراین یک همت جمعی و عمومی لازم است که به رفع مشکلات و موانع اقتصادی که در حال حاضر، کشور با آن درگیر است کمک کند همچنین وجود یکسری اختیارات مشخصی برای رئیس جمهور و عدم دخالت نهادهای رسمی کشور برای تصمیم گیری مناسب، ضروری است.

فرزانه ترکان درباره مقایسه شرایط دولت روحانی و دولت خاتمی نیز تصریح کرد: نمی‌توان این دو دولت را با یکدیگر قیاس کرد اما می‌توان گفت شرایط کنونی از نظر سیاسی و محدودیت‌های رئیس‌جمهور، بسیار سخت‌تر از زمانِ دوره ریاست جمهوری خاتمی است.

او تاکید کرد: نمی‌دانم اگر خاتمی روی کار بود با شرایط فعلی، اصلا مسئولیتش را ادامه می‌داد یا کناره‌گیری می‌کرد. از این رو فکر می‌کنم حداقل کاری که خاتمی می‌توانست انجام دهد این است که رودررو با مردم صحبت کند و مشکلات را به آنها بگوید و اگر نمی‌توانست کاری کند، صندلی ریاست جمهوری را ترک می‌کرد.

ترکان اضافه کرد: اما روحانی تاکنون تحمل کرده است. به هر حال روز به روز مشکلات و مسائل عدیده اقتصادی دامن‌گیر مردم می‌‎شود که باعث دلسردی بیشتر آنها از جریان اصلاحات، خواهد شد.

 این عضو حزب کارگزاران با اشاره به نقش تندروها در دلسرد شدن مردم نیز گفت: به نظر نقش تندروها در دلسرد کردن مردم  بسیار موثر است. به بیانی دیگر مثل این است که ما یک شناگر قابلی را که دست و پایش را با طناب بسته باشیم، در داخل یک استخر عمیقی رهایش کنیم و از او بخواهیم شنا کند. در حال حاضر سیستم اجرایی کشور تا حدود زیادی، درگیر این معضل است، یعنی ما از دولت می‌خواهیم مشکلات مردم راحل کند در صورتی که هیچ نوع مبادله بین‌المللی نمی‎توانیم انجام دهیم. به دلیل تصویب نشدن FATF حتی نفت می‌فروشیم نمی‌توانیم پولش را به کشور برگردانیم، ارز نمی‌توانیم وارد کنیم و در حال حاضر تنها مشکل اصلی تورم و افزایش قیمت‌ها، همه به این دلیل است که ما سیاست‌مان، سیاست بر پایه فروش نفت بوده اما در حال حاضر به هیچ عنوان نمی‌توانیم اقتصاد را بگردانیم به دلیل اینکه، نمی‌توانیم نفت بفروشیم و به دلیل تصویب نشدن FATF همان میزانی که می‌فروشیم پولش را نمی‌توانیم به کشور برگردانیم. در نتیجه رزق مردم را نمی‌توانیم تامین کنیم. قطعا انتقاد به بعضی از دستگاه‌ها وجود دارد اما درصد ناکامی‌های دولت بیشترش مربوط به موانعی است که بر سر راه دولت برای رفع مشکلات اقتصادی، وجود داشته و دارد.

 فرزانه ترکان در خصوص برگزاری جلساتی با محوریت اقتصادی در حزب کارگزاران نیز گفت: به هرحال هدف اصلی و همچنین همّ و غم حزب کارگزارن این است که بررسی کند در حال حاضر با شرایط موجود، چه باید کرد تا بتوان هر دو چرخ توسعه سیاسی و اقتصادی کشور را باهم چرخاند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز