تحلیلگر ارشد مسائل اسرائیل:

اقدام امارات مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل برای منطقه فاجعه است/ به دشمن شماره یک خاورمیانه اجازه داده شد تا وارد منطقه شود

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۵:۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۵۱۸۰۵
اقدام امارات مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل برای منطقه فاجعه است/ به دشمن شماره یک خاورمیانه اجازه داده شد تا وارد منطقه شود
تحلیلگر ارشد مسائل اسرائیل گفت: اقدام امارات مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل فاجعه برای منطقه است.

«هادی برهانی»، تحلیلگر ارشد مسائل اسرائیل، درباره پیامدهای اقدام امارات مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل به ویژه فعال شدن پرواز مستقیم اسرائیل و امارات برای منطقه به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این اقدام امارات هم مایه تاسف و هم یک فاجعه برای منطقه است چراکه منطقه به دشمن شماره یک خاورمیانه، جهان اسلام به ویژه جهان عرب اجازه می‌دهد که وارد منطقه شود. به بیانی دیگر اگر تاریخ اسرائیل و صهیونیست‌ها به دقت بررسی شود، کاملا مشخص است که پروژه صهیونیست یک پروژه ضد اسلامی و ضد عربی است. یعنی جنایاتی که اسرائیل علیه مسلمانان و اعراب انجام داده در تاریخ کم نظیر است. 

او افزود: اینکه کشورهای مسلمان و عربی حاضر شوند تجاوز، اشغال و جنایت را نادیده بگیرند و از اسرائیلی‌ها در خاک خودشان استقبال کنند هم فاجعه‌ای برای خودشان و هم برای جهان اسلام و جهان عرب است. 

برهانی با اشاره به مواضع سایر کشورهای عربی به این اقدام امارات تصریح کرد: دو نکته در اینجا مطرح است. یکی بحث امارات است و دیگر اینکه آیا سایر کشورهای عربی هم به این مسیر خواهند پیوست یا خیر؟ درباره امارات باید گفت که امارات برنامه برقراری ارتباط با اسرائیل را به گونه‌ای چیده است که بتواند از واکنش‌ها و عواقب اقدام خود آگاه شود و براساس آن هم، این فرایند را اداره کند. 

این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: اگر امارات بداند گسترش روابط با اسرائیل برایش مشکلاتی را ایجاد نخواهد کرد و در عین حال اقدامش مزایای بسیاری نیز به دنبال خواهد داشت می‌تواند این مسیر را ادامه دهد اما اگر ببیند، نارضایتی‌های ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی به ویژه ملت امارات از گسترش روابط امارات با اسرائیل روزافزون است و آمریکایی‌ها هم در تحویل F35 تعلل می‌کنند و در نتیجه شکست ترامپ در انتخابات نیز جنبه حتمی پیدا خواهد کرد، فرایند را به گونه‌ای طراحی خواهند کرد که روابط با اسرائیل را، ادامه ندهند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در واقع روابط اسرائیل و امارات به تحولاتی که رخ خواهد داد بستگی دارد. بدین معنا که امارات این پروسه را یک پروسه طولانی قرار داده که مراحل مختلفی دارد و  در واقع به امارات نیز اجازه می‌دهد واکنش‌ها را ارزیابی و فضا را مورد رصد دقیق قرار دهد تا ببیند، گسترش روابط با اسرائیل  را ادامه دهد یا خیر؟

برهانی اظهار کرد: درباره کشورهای عربی باید گفت اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها سروصدای بسیار ایجاد کردند مبنی بر اینکه علاوه بر امارات، سایر کشورهای عربی نیز به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل پیش خواهند رفت. این سروصداها در واقع پروپاگاندا و تبلیغاتی است که می‌خواهند منطقه را مرعوب و این گونه وانمود کنند که تحریم و دشمنی با اسرائیل به پایان رسید، در حالی که این‌گونه نیست. این اظهارنظرات تبلیغاتی بوده و صحت ندارد چراکه پمپئو به پایتخت‌هایی که احتمال داشت پاسخ مثبتی به ندای آمریکا برای برقراری ارتباط با اسرائیل بدهند سفر کرد اما هیچکدام از آنها، پاسخ مثبتی به آمریکا ندادند. 

او در پایان جمع بندی کرد: از این رو سایر کشورهای عربی تاکنون مقاومت کردند و حاضر نشدند با امارات همراهی کنند اما یک کنفرانس منطقه‌ای در پیش است اگر در آن کنفرانس، اتفاق خاصی رخ ندهد می‌توان گفت که این مرحله از عادی‌سازی با همراهی امارات به پایان می‌رسد. در نهایت باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. 2/5

نظر شما