هشدار چین به آمریکا/ تحریم ها ادامه یابد صادرات دارو را قطع می کنیم

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۷:۵۲:۵۶
کد خبر: ۱۰۵۱۹۰۷
هشدار چین به آمریکا/ تحریم ها ادامه یابد صادرات دارو را قطع می کنیم
«لی دایو کویی» مشاور دولت چین می گوید که اگر آمریکا اقدام به ادامه تحریم چین در زمینه محصولات نیمه هادی و قطعات رایانه ای کند، پکن هم با توقف صادرات دارو به واشنگتن، مقابله به مثل خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، تهدید این مقام دولتی چین واکنشی به تهدیدهای آمریکا مبنی بر جلوگیری از دستیابی شرکت های چینی بخصوص هواوی به نیمه فلزات هادی است که برای فعالیت های شرکت چینی در آمریکا و بازارهای جهانی مشکلات فراوانی بوجود آورده است.

گزارش حاکی است که آمریکا درصدد محدود کردن شرکت های چینی است و برای این منظور در نظر دارد از دستیابی این شرکت ها به فناوری ها و برخی از قطعات از جمله چیپ های رایانه ای و نیمه هادی ها جلوگیری کند.

مشاور اقتصادی دولت چین تاکید کرده است: چنانچه دسترسی های شرکت های چینی به این تجهیزات و قطعات توسط آمریکا محدود شود، پکن هم از صادرات دارو و فراورده های دارویی به عنوان یک اسلحه برای مقابله با فشارهای آمریکا و تحریم های آن کشور بهره خواهد گرفت.

آمریکا برای تامین دارو و برخی از فراورده های دارویی وابستگی زیادی به چین دارد و این موضوعی است که «جو بایدن»  نامزد انتخابات ریاست جمهوری و دولت ترامپ رییس جمهور آمریکا هر دو بارها خواستار حل و فصل این مساله شده اند.  

اگرچه چین هنوز دست به چنین کاری نزده است اما این مشاور دولت می گوید: اگر دسترسی چین به نیمه هادی ها قطع شود، می توان راه دسترسی آمریکا به این فراورده ها و داروها را مسدود کرد.

لی افزود: بیش از ۹۰ درصد از مواد خام داروها ازجمله داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها در چین تولید می شود و آمریکا در کوتاه مدت قادر به تولید آنها نیست و اگر قرار باشد بازی کثیف تحریم را ادامه دهد با تدابیر مقابله جویانه پکن مواجه خواهد شد.

وزارت بازرگانی آمریکا چند روز قبل محدودیت های گسترده ای برای دستیابی شرکت چینی هواوی به تجهیزات،  نرم افزارها و فناوری های شرکت های آمریکایی در نظر گرفت و ۳۸ شعبه این شرکت مخابراتی بزرگ را در ۲۱ کشور دنیا تحت فهرست نظارت شدید قرار داد که بر اساس آن فروش فناوری های آمریکا به شرکت های چینی این فهرست بشدت محدود می شود.

 

 

نظر شما