یک کارشناس مسایل خاورمیانه مطرح کرد؛

احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا بعد از پیروزى ترامپ در دور دوم ریاست جمهورى/ بازگشت آمریکا به برجام منوط به عذرخواهى رسمى از ایران است

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۲۳:۴۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۵۲۹۱۳
احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا بعد از پیروزى ترامپ در دور دوم ریاست جمهورى/ بازگشت آمریکا به برجام منوط به عذرخواهى رسمى از ایران است
یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ در این انتخابات شکست بخورد اما اگر دوباره پیروز شود باز هم می تواند به برجام برگردد و شاید سیاست بهتری نسبت به ایران اتخاذ کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزارى برنا، اخیراً «خواکین کاسترو»، قانونگذار دموکرات ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا خواستار محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق پیوستن دوباره واشنگتن به توافق «برجام» شده است.

حسن هانى زاده، کارشناس روابط خاورمیانه، در پاسخ به اینکه آیا در برجام مکانیسم برگشت براى کشورهایى که از آن خارج شدند، در نظر گرفته شده است؟ به خبرنگار سیاسى خبرگزارى برنا گفت: امکان بازگشت در برجام پیش بینی شده منتها بازگشت آمریکا به برجام، منوط به عذرخواهى این کشور از ایران و پرداخت خسارت است؛ چراکه آمریکا در سال 2018 با خروج از برجام تحریم های ظالمانه ای علیه ایران اعمال کرده است بنابراین اگر بخواهد به برجام بازگردد، باید همه هزینه ها و خسارت های ناشی از این تحریم ها در درجه اول به ایران، پرداخت کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص علت طرح ادعاى بازگشت به برجام از طرف مقامات آمریکا افزود: به نظر می رسد که بازگشت آمریکا به برجام به دلیل به بن بست رسیدن این کشور در اعمال تحریم های جدید، علیه ایران است زیرا به موجب توافق نامه برجام زمانی که یکی از کشورهای امضا کننده از آن خارج شود دیگر نمی تواند، علیه ایران اعمال تحریم کند.

هانى زاده در ادامه تصریح کرد: آمریکا پس از خروج از برجام تلاش کرد تا قطعنامه 2231 را که ناظر بر تحریم تسلیحاتی ایران است، را تمدید کند اما شورای امنیت با اکثریت آرا این طرح آمریکا را شکست داد و از طرف دیگر طرح فعال سازی مکانیسم ماشه نیز با شکست مواجه شد. لذا آمریکایى ها از طریق بازگشت به برجام و اعمال تحریم های جدید تاکتیک جدیدی را دنبال می کنند که به وسیله آن بتوانند، تحریم های تسلیحاتی را علیه ایران اعمال کنند.

این تحلیلگر با اشاره به سیاست هاى تبلیغاتى رئیس جمهور فعلى آمریکا اظهار کرد: در حقیقت دونالد ترامپ سعی می کند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از ایران به عنوان یک برگ برنده انتخاباتی استفاده کند لذا مطرح کردن مواردى از قبیل بازگشت به برجام در شرایط فعلی و در حالی که تنها دوماه به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده، جنبه پروپگاندای انتخاباتی دارد، لذا ایران در این شرایط زیر بار آمریکا و بازی های آمریکا نخواهد رفت.

هانى زاده در واکنش به اینکه آیا آمریکا جهت بازگشت به برجام حاضر است غرامت ناشی از تحریم های ظالمانه را بپردازد و از ایران عذرخواهی رسمی کند؟خاطرنشان کرد: طبیعتا امریکایی ها حاضر نیستند که عذرخواهی کنند و غرامت بپردازند، بنابراین این مساله منتفی است و آمریکا در این دوماه باقیمانده قصد ندارد به برجام بازگردد و اگر هم برگردد، با هدف استفاده از برجام به عنوان ابزار فشار جدید علیه ایران بر مى گردد.

این کارشناس در خصوص زمان احتمالى بازگشت آمریکا به برجام یادآور شد: به نظر مى رسد بعد از انتخابات ریاست جمهورى آمریکا این اتفاق بیافتد، البته این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ در این انتخابات شکست بخورد اما اگر دوباره پیروز شود، باز هم می تواند به برجام برگردد و شاید سیاست بهتری نسبت به ایران اتخاذ کند.۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز