وال استریت ژورنال:

ذخایر آب سنگین ایران به سقف برجام باز گشت

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۴۸۷
ذخایر آب سنگین ایران به سقف برجام باز گشت
خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال خبر داد که در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه منتشر شد آمده است ذخایر آب سنگین ایران به ۱۳۰ تن باز گشته که این میزان وفق تعهدات بر جامی به ‌شمار می‌رود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  پس از خروج یک جانبه آمریکا در اردیبهشت ماه 1397 از برجام و نقض آشکار این توافق بین المللی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در فرصتی یک ساله به طرف های توافق و آژانس بین المللی انرژی اتمی مهلت بازگشت به توافق و اجرای کامل آن را داد که پس از  اتمام این فرصت، تهران در برنامه اعلامی موسوم به طرح گام به گام بر میزان تعهدات برجامی خود کاسته است.    

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران سال گذشته اعلام کرده بود قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه اندازی می‌شود که بخش عمده آب سنگین اراک در قسمت ثانویه است و همچنین گفته بود طبق برنامه ‌ریزی رآکتور2 بوشهر تا  ۱۴۰۴ و رآکتور ۳ بوشهر نیز تا ۱۴۰۶ راه اندازی می شود، 

رئیس جمهوری ایران نیز ۱۴ آبان ماه سال گذشته همزمان با پایان سومین فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد و گفته بود «سازمان انرژی اتمی از ۱۵ آبان ماه گام چهارم و جدید را بر می‌دارد. طبق برجام بیش از یکهزار سانتریفیوژ (۱۰۴۴) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آن‌ها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا (چهارشنبه) گاز دهی را در فردو آغاز کنیم.»

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز درباره توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی سفر اخیر رافائل گروسی مدیر کل این آژانس گفته بود: "سفر آقای گروسی موفقیت آمیز بود که در پایان آن بیانیه‌ای بسیار قوی منتشر شد که همه ملاحظات ایران در آن در نظر گرفته شده است. این یک موفقیت بزرگ و نتیجه اش برد-برد است که به نفع هر دو طرف بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز