چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

کشورهای دوست هم به ایران کمک نکردند/ ماجرای هدیه ویژه برای وزیر خارجه سوییس/ به کوه رفتم، همه را به خدای مهربان و خالق صفای کوه بخشیدم!

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۰۵:۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۴۲۱۱
کشورهای دوست هم به ایران کمک نکردند/ ماجرای هدیه ویژه برای وزیر خارجه سوییس/ به کوه رفتم، همه را به خدای مهربان و خالق صفای کوه بخشیدم!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب با صدور پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را محکوم کردند.

ایشان در این پیام تاکید کردند: «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهره‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.»

چهره هفته؛ محمدباقر قالیباف

حمید ابوطالبی، مشاور سابق حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به انتقاد از اظهارات محمدباقر قالیباف، رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جریان سفر چهار روزه‌اش به خوزستان پرداخت.

قالیباف در جریان سفر خود به خوزستان از عزم خود برای تبدیل مجلس قانون‌گذاری به مجلس نظارتی گفته و تاکید کرده بود که این نظارت از نوع نشستن در تهران، نخواهد بود.

ابوطالبی درباره این اظهارات در توییتر خود نوشت که «اولویت نخست و اصلی‌ترین دلیلِ تشکیل مجلس، قانون‌گذاری است و نظارت، وفقِ قانون اساسی مختص سازمان بازرسی کل کشور در قوه‌ قضاییه است.» او همچنین تاکید کرد: «یک بار دیگر قانون اساسی را بخوانید، شاید راه را اشتباه آمده باشید.

«بابک نگاهداری»، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با سفر استانی قالیباف به خوزستان و انتقاد وارده به این سفر گفت:  مجلس یازدهم عزم جدی دارد مسائل مردم را از نزدیک رصد، پیگیری و نظارت کند این عین کارآمدی است نه حرکتی برای پوشش ناکارآمدی. آنهایی  که نیت خوانی می کنند، این مسئله با خودشان است. من حداقل اینجا به عنوان رئیس دفتر قالیباف شاهدم که او از صبح تا شب، هر روز به فکر مسائل مردم و پیشبرد اهداف و ماموریت های مجلس یازدهم با مشارکت نمایندگان است، حتی میانگین هر هفته، دو شب را هم انقدر کار طول می کشد که تا پاسی از شب در مجلس هستند و در نهایت، در مجلس می خوابند و به منزل نمی روند.

او تاکید کرد: در حق مدیریت جهادی و این رویکرد انقلابی در اداره مجلس که توسط رییس مجلس، صورت گرفته جفا می کنند و با برخی برچسب زدن های سیاسی و با اهداف تخریب سیاسی، خدمت صادقانه و تلاش مجاهدانه رئیس مجلس انقلابی یازدهم را زیر سوال می برند.

جنجال هفته؛ اظهارات معاون پژوهشی دانشگاه دفاع ملی

پس از آنکه قاسم سلیمانی در قامت فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی با دستور مستقیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا در خاک عراق ترور شد و به شهادت رسید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی ارتش و سایر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی اقدام به حمله موشکی به پایگاه نظامی واشنگتن در عین‌الاسد کرد.

سردار علیرضا افشار، معاون پژوهشی دانشگاه دفاع ملی، در همین راستا و در جریان گفت‌وگوی خود با «رادیو گفت‌وگو» ماجرای ارسال پیام محرمانه از سوی ایالات متحده امریکا به ایران را بار دیگر تایید کرد و گفت: «حمله موشکی عین‌الاسد نشان داد این دستاوردها واقعی است زیرا توانستیم ضربه‌ای به امریکا بزنیم و امریکا جرات نکرد کوچک‌ترین پاسخی به ایران بدهد. امریکا در پی این حمله از طریق عمان پیام فرستاد که ایران اجازه دهد به یک نقطه غیرمسکونی موشک شلیک کنیم، اما جمهوری اسلامی پاسخ داد اگر امریکا هر حرکتی انجام دهد، ایران محکم‌تر پاسخ خواهد داد و این نشان از ذلت امریکا است.»

خبر هفته؛ نواختن زنگ آغاز به تحصیل توسط رئیس جمهور ؛ سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، پس از نواختن زنگ آغاز به تحصیل در بخشی از سخنانش به ارتباطات بین‌المللی کشور در ۷ ماه گذشته اشاره کرد و گفت که «نه‌ تنها امریکا به عنوان یک دشمن شرور هیچ کمکی به ملت ایران نکرد، بلکه حتی کشورهای دوست هم پا پیش نگذاشتند تا با قبول خطر در این شرایط سخت کمکی به ایران کنند و لذا ملت ایران به‌خوبی این نکته را دریافت که باید در این جهان فقط روی پای خودش بایستد.»

***

ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، در راس یک هیئت بلند پایه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به ایران سفر کرد.

نخستین ایستگاه سفر کاسیس، شهر اصفهان و دیدار از بناهای تاریخی این شهر بود. گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه سوئیس روز یکشنبه ۱۶ شهریور با مقامات ایران آغاز شد. کاسیس در نخستین دیدار خود با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از آن، دیدار وزیران امور خارجه دو کشور ایران و سوئیس برگزار شد که یکی از محورهای گفت‌وگو راهکار مالی سوئیس اعلام شد. در ادامه وزیر خارجه سوییس به دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور، رفت.  

روحانی با تاکید بر اینکه ما به مقررات بین المللی و توافقات چند جانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیرقانونی خود را جبران کرده و به  قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است.

روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثرتر و مفیدتر آن شد.

وزیر امور خارجه سوییس، پس از دیدار با حسن روحانی در صفحه توییترش نوشت: با رئیس‌جمهور حسن روحانی دیدار کردم. تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته ای ایران و ثبات منطقه انجام شد. 

حاشیه هفته؛ نامه احمد توکلی به محسن هاشمی

«محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران، در برنامه «تهران 20» گفت: «درباره املاک بنیاد مستضعفان چند برنامه گذاشتید؟ شهرداری بیش از 2000 ملک دارد که حداقل ۷۰۰ مورد از آن دست دیگران است. آیا یک بار درباره آن گزارش تهیه شده است؟ گفتم آقای فتاح این حرف‌ها را زد و اجازه دهید من نیز بزنم. ‌به آقای علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشتم و گفتم بگذارید بیایم و توضیح دهم، اما موافقت نشد. یک بار من را دعوت کنید تا درباره استفاده از کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی توضیح دهم.»

در این راستا «احمد توکلی»، رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به محسن هاشمی آمادگی خود را برای پیگیری املاک این نهاد اعلام کرد. احمد توکلی در نامه خود آورده است: «سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش، آمادگی خود را برای دریافت، بررسی و در صورت نیاز مطالبه‌گری از اشخاص مرتبط با موضوع ۷۰۰ ملک شهرداری واگذار شده اعلام می‌دارد و بر اساس روال همیشگی‌اش، نتایج اقدامات خود را در مراحل مختلف به ملت شریف ایران گزارش می‌کند.» او همچنین در بخش پایانی نامه‌اش تاکید کرده است: «خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک مرتبط با موضوع فوق‌الذکر را به این سازمان مردم نهاد ارایه فرمایید.»

حاشیه هفته؛ اظهارات تولیت آستان قدس رضوی و کروات وزیر خارجه سوئیس

خبر آنلاین نوشت: ویدئویی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که انتقادهای صریحی را مطرح می‌کند. او در این ویدئو که حکایت از یک مراسم سخنرانی دارد، می‌گوید: بنده همواره حرف‌هایم را به‌صراحت می‌گویم. دو هفته قبل از بنده برای کلنگ‌زنی طرح احداث واحدهای مسکونی مختص کارکنان آستان قدس رضوی دعوت به عمل آمد. بنده امروز به همان محل مراجعه کردم و موضوع نصب روزشمار برای افتتاح پروژه را پیگیری کردم اما چیزی پیدا نکردم. اگر زمینه آن آماده نبود، چرا گفتید کلنگ بزنم؟ مگر من بیکارم؟ مگر برای کلنگ‌زدن آمده بودم؟

تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد از برخی نگاه‌ها در قبال مجموعه تحت امر خود، بیان کرد: نمی‌توان در آستان قدس تحول به وجود آورد، سریعا می‌گویند اینجا را دست نزنید. این کار را نکنید؛ وضعیت به این صورت باشد، کار آستان قدس پیش نمی‌رود.

***

خبر آنلاین نوشت: وزیر خارجه سوئیس در دیدار با روحانی از کراواتی که در اصفهان هدیه گرفت استفاده کرد. وزیر خارجه سوئیس در سفر به اصفهان کراواتی با طراحی دوخت نقش ایرانی هدیه گرفته و در دیدار با روحانی هم این موضوع را یادآوری کرد. 

***

اسماعیل دوستی به حرف و حدیث‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حواشی دیدارش با مهدی کروبی واکنش نشان داد. 

به دنبال انتشار گفت‌وگوی اسماعیل دوستی درباره جزییات دو دیدار اخیرش یا شیخ مهدی کروبی و اظهاراتش درباره تاکید مهدی کروبی بر اهمیت و شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، او در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «چند روزی است که خیلی در فضای مجازی ناسزا شنیده‌ام قصد جوابگویی داشتم، خیلی فکر کردم، جوانب امر را در نظر گرفتم و جواب را به زمان سپردم. به کوه رفتم، همه را به خدای مهربان و خالق صفای کوه بخشیدم.»

سوژه هفته؛ اظهارات پناهیان

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان که چندی پیش موضوع خانه چندین میلیاردی‌اش در فضای مجازی دست به دست می‌شد در یکی از وعظ‌هایش به این ابهامات پاسخ داد که ویدئوی آن سر و صدای زیادی به پا کرد. او در این ویدئو  دلیل تاخیر 5 ساله ساخت خانه‌اش را پول عنوان کرد و گفت: «من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا؛ مانند امام خمینی که هدیه‌ای زندگی می‌کردند و مقام معظم رهبری که با هدیه رفقایش زندگی میکنند من هم اینگونه زندگی می‌کنیم.»

وی همچنین بیان کرد: «ما هیچ‌وقت دنبال پول درآوردن نبودیم من اگر قرار باشد همه جزئیات زندگیم را بگویند مردم برایم اعانه جمع می‌کنند.»

در همین راستا، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، در توئیتی  در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام پناهیان نوشت: «شیوه تأمین زندگی واعظ و منبری و مداح با کارمند و کارگر و کاسب متفاوت است. بانیان مجالس مذهبی، گاه بخشی از هزینه‌های رفت و آمد، درمان یا حتی زندگی و مسکن وعاظ را تأمین می‌کنند. این امر عیب نیست؛ جدید، عجیب یا اختصاصی هم نیست.»

او این توئیت را با هشتگ‌های تخریب نکنیم و پناهیان منتشر کرد.

خبر مهم هفته؛ ششمین جلسه‌ شورای عالی روابط راهبردی ‎ایران و ‎ترکیه

رئیس‌جمهور در ششمین جلسه‌ شورای عالی روابط راهبردی ‎ایران و ‎ترکیه که به‌ صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه طول تاریخ بر پایه‌های مستحکم بنیانگذاری شده و وقوع حوادث تلخ و ناگوار نتوانسته گزندی بر روابط دو کشور وارد کند، تاکید کرد که ایران و ترکیه برای غلبه بر توطئه‌های دشمنان راهی جز تقویت همکاری ندارند.

او ادامه داد: «مرزهای دو کشور همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و به‌ویژه در 7 سال گذشته تلاش دو دولت بر مبنای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.»

رجب طیب اردوغان، به عنوان رییس‌جمهوری ترکیه، همکاری‌‌های راهبردی ایران و ترکیه را یکی از نمادهای دوستی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: «در نشست‌های قبلی و تا امروز در چارچوب این شورا تصمیمات بسیار مهمی برای توسعه روابط و همکاری‌ها اتخاذ شده است.» به ‌عقیده رییس‌جمهوری ترکیه، برگزاری این نشست در شرایط شیوع ویروس کرونا نشان‌دهنده عزم و اراده دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های بیشتر است. اردوغان با بیان اینکه ایران و ترکیه در حل و فصل بسیاری از مشکلات و مسائل منطقه از نقش تعیین‌کننده برخوردار هستند، گفت: «امروز نیز همراه با دوستان خود در ششمین نشست برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها و شتاب در اجرای توافقات قبلی تلاش خواهیم کرد.»

دروغ هفته؛ رد و بدل شدن جملات تند بین رئیس جمهور و محمدخاتمی

ایسنا نوشت: ‎یک مقام نزدیک به دفتر رئیس‌جمهور مطالب نقل شده در گفت‌وگوی تلفنی دکتر روحانی و رئیس دولت اصلاحات را تکذیب کرد.

در روزهای اخیر برخی رسانه های غیر رسمی، در مطلبی تحت عنوان گفت و گوی تلفنی دکتر روحانی و حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به مناسبت تبریک عید غدیر، مدعی شد ه بودند که در این تماس تلفنی تبریک عید، جملات تندی میان دو طرف رد و بدل شده است. ‎

این مقام نزدیک به دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: از رسانه های محترم انتظار دارد صداقت و تقوا را در انتشار اخبار رعایت کنند و صرفا برای جذب مخاطب از انتشارمطالب کذب پرهیز کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز