گلوبال تایمز:

خروج از برجام بخشی از نظام سلطه آمریکا بر دنیا است

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۰۷:۵۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۵۴۶۷۲
خروج از برجام بخشی از نظام سلطه آمریکا بر دنیا است
روزنامه گلوبال تایمز چین در گزارشی نوشت: آمریکا به دنبال پیشبرد یک نظم نوین در راستای حفظ سلطه خود بر دنیا است و بخشی از این سناریو شامل خروج این کشور از توافقنامه های مهم بین المللی از جمله برجام است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، گلوبال تایمز، روز دوشنبه در گزارش خود آورده است: دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا کماکان به بی توجهی های خود به قراردادها و توافقات مهم بین المللی و تحقیر مقام های ارشد سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل ادامه می دهد این موارد پیش از این سابقته نداشته است.

گزارش تاکید کرده است که ترامپ بارها در محافل مختلف از مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل تاکید بر جهانی شدن و چند جانبه گرایی به شدت انتقاد کرده و برای حفظ هژمونی دریایی خود، از پذیرش کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها خودداری کرده است.  

گزارش حاکی است که از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، این کشور از بیش از ۱۰ معاهده بین المللی از جمله توافقنامه پاریس در مورد تغییر اقلیم و توافق هسته ای ایران خارج شده و تقریباً در ناکام کردن و فلج نمودن سازمان تجارت جهانی موفق بوده است اخلال در نظم بین المللی موجود توسط دولت ترامپ همواره موجی از انتقادها را از آمریکا به همراه داشته است.

گلوبال تایمز به تلاش آمریکا برای ایجاد نظم نوین با حفظ برتری طلبی آن کشور پرداخته و آورده است: در داخل آمریکا هم این سیاست های درهم گسیخته باعث  «جنگ داخلی ایدئولوژیک»  شده و آن را شدت بخشیده است نظریه هایی چون برتری سفید، جنایات نفرت انگیز و گسترش خشونت باعث از بین رفتن نظام آزادی دموکراسی در آن کشور شده است.

نشریه چینی نوشت: در شرایطی که آمریکا دچار چنین مشکلاتی شده و دنیا را نیز درگیر راهبردهای غلط خود کرده است کسانی مانند مایک پمپئو وزیر خارجه آن کشور سخت در تلاش هستند از عوامل ایدئولوژیک برای ایجاد رویارویی بین جهان و چین استفاده کرده و یک نظم بین المللی جدید ایجاد کنند که مخالفت با چین و منفک کردن این کشور از آن نظم از عناصر آن است.

گلوبال تایمز تاکید کرد: امروز بسیاری دریافته اند که دولت ترامپ و برخی از عناصر در دولت آن کشور و گروهی از سیاستمداران آمریکایی تهدیدی جدی برای نظم بین المللی هستند و نظام جهانی با محوریت سازمان ملل متحد بیش از هر زمانی به نیاز بشر تبدیل شده است.

 

نظر شما