سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر خارجه هند فردا با ظریف دیدار می‌کند/ سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و ‌آمریکا ندارد

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۱:۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۵۴۸۲۶
وزیر خارجه هند فردا با ظریف دیدار می‌کند/ سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و ‌آمریکا ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فردا وزیر خارجه هند عازم مسکو است اما چند ساعتی در مسیر، در تهران توقف دارد و با وزیر خارجه ایران دیدار می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود در رابطه با دیدارهای وزیر امور خارجه گفت: فردا وزیر خارجه هند عازم مسکو است اما چند ساعتی در مسیر، در تهران توقف دارد و با وزیر خارجه ایران دیدار می کند. دور اول گفتگو ظریف با وزیر خارجه سوییس برگزار شد دور دوم هم برگزار می شود. سفر گروسی را به ایران داشتیم و متعاقب آن نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد که دستاورد دیگری برای ایران بدست امد. طاهریان سفری به افغانستان داشت و دیدارهای خوبی انجام شد. علاوه بر این دستیار ارشد وزیر امور خارجه هم درباره مذاکرات قانون اساسی سوریه سفری به ژنو داشتند که گفت‌وگوهای جدی و خوبی انجام شد. ظریف هم طی روزهای آینده سفرهایی را خواهد داشت که به محض نهایی شدن اعلام خواهند شد.

خطیب زاده در رابطه با سفر وزیر خارجه سوییس به ایران گفت: سفر وزیر خارجه سوییس در چارچوب سفرهای عادی است. ما روابط خوب عمیق و کیفی با سوییس داریم. سوییس حافظ منافع امریکا در ایران و حافظ منافع کانادا و عربستان هم هستند.  ترامپ نشان داده از هیچ فرصتی کنار نمی نشیند تا به ایران فشار بیاورد. قبل از سفر گروسی به ایران، وزیر خارجه ‌آمریکا با مدیرکل آژانس تماس گرفت. موضوعات و روابط میان سوییس و امریکا به خودشان مربوط است. کانال مالی سوئیس با ۲۰ ماه تاخیر به دلیل فشار آمریکا در بهمن به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد. هر دو تراکنش با منابع مالی ایران انجام شد. این منابع بی‌نهایت نیست. منابع مالی ایران در دنیا زیاد است اما آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند منابع مالی دیگری به این کانال وارد نشود. اگر این منابع وارد کانال شود قابل استفاده است.

خطیب زاده درباره پرونده قاضی منصوری گفت: وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه های قضایی و‌ پلیسی ندارد. وزارت خارجه، سفارت و نمایندگی ها براساس قانون و خواست ‌و دستورالعمل نهادهای داخلی عمل می کنند. گزارش نهایی دادگاه رومانی ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده قاضی منصوری قرار می گیرد. ۲۰ روز خانواده و صاحبان می توانند به رای دادگاه شکایت کنند
 
او درباره برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت انلاین برگزار می شود، بیان کرد: طبیعی است که ایران هم مانند بقیه اعضا دعوت دارد و بررسی ها برای حضور در مجمع عمومی در حال، بررسی است.

او با اشاره به اظهارات وزیر دفاع انگلیس درباره بدهکار بودن به ایران و استفاده ابزاری از لغو تحریم تسلیحاتی، علیه ایران گفت: آنچه تاکنون انگلیس انجام داده، هم در کمیسیون مشترک و هم در شورای امنیت، هم‌راستا با اعضای برجام بوده است؛ آنها می‌دانند نسبت به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد عملی دارند. وقتی برخی رسانه‌ها مطالبی را مطرح می‌کنند شما تردید کنید. هر طرفی بخواند قطعنامه 2231 را نقض کند پاسخ ایران هم روشن خواهد بود. حتما آخرین شانس‌ها را از دست نمی‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش امارات و اسرائیل برای ساخت پایگاه جاسوسی در منطقه علیه تحرکات ایران گفت: امارات عربی دو اشتباه راهبردی دارد، یک اشتباه شناختی و دیگری محاسباتی است. شناختی از این منظر که نسبت به جایگاه خود شناختی ندارد و همچنین توجهی به جایگاه اسرائیل و آمریکا در منطقه نمی‌کند. اشتباه محاسباتی امارات این است که تصور می‌کند خارج از منطقه، می‌تواند امنیت بخرد. ایران در مورد امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا درباره تحرکات اخیر امارات در سطح دیپلماتیک هشداری به طرف اماراتی داده شده است یا خیر، گفت: به موضوعات بر اساس ارزش آن بها بدهید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت سفر دفاع هند به ایران گفت: ایران سیاست خارجی واحدی دارد و همچنین سیاست دیپلماسی دفاعی، فرهنگی، علمی و عمومی نیز در این سیاست خارجی جای خود را دارد. ما همواره سیاست خارجی متوازن داشتیم. روابط ما با هند کمی، کیفی و عمیق است. ایران می‌خواهد به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نقش خود را در متوازن‌سازی امنیت در منطقه ایفا کند.

خطیب زاده با اشاره به اقدام صربستان و کورزو در جهت انتقال سفارت این کشورها به قدرت شریف گفت: قیاقه‌ای که من از جلسه ترامپ دیدم قیافه متعجبی بود و باید تفسیر کرد که در آن اتاق چه گذشته است. ایران همواره برای حل منازعات بین صربستان و کوزو تلاش کرده و از آن استقبال می‌کند. ترامپ همواره از هر چیزی به صورت وقیحانه سوء استفاده می‌کند.

او با اشاره به اظهارات لاورف مبنی بر اینکه ایران و اروپا آماده اند تا زمینه مذاکرات مستقیم را بین ایران و آمریکا فراهم کنند، گفت: ما نسبت به نیت دوستان و طرف‌های همکار در روسیه شک نداریم اما نیات آمریکا محل شک است. ما اعمال کشورها را قضاوت می‌کنیم. مسیر سیاست‌های ما نسبت به ایالات متحده تغییر نکرده است. آمریکا همواره تروریسم اقتصادی را دنبال می‌کند و در این مسیر شرم ندارد که بگوید، بدنبال گرسنگی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست گروه های فلسطینی و مقاومت در بیروت و موضع ایران در این باره گفت: دفاع از فلسطین و مردم مظلوم آن اصل خدشه ناپذیر در سیاست ایران است. ما مفتخریم در این دنیا همه با ظالمند و ما با مظلومیم و به این مسیر ادامه می دهیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات منطقه‌ای براساس برجام بیان کرد: ایران به صورت روشن سیاست‌های خود را بیان کرده است. گزارش آژانس هم منتشر شده است. اقدامات ایران در کاهش تعهدات برای ایجاد توازن بوده است. البته همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر است که این موضوع به انجام تعهدات طرف مقابل بستگی دارد.

او با اشاره به حملات اخیر نیروهای نظامی ترکیه به شمال عراق و اقلیم کردستان بیان کرد: موضوع کردستان برای ایران به معنی یک وطن است. تروریست‌ها از مرزهای ایران، عراق و ترکیه سوء استفاده می‌کنند و در آنجا کمپ زده و علیه سربازان وطن حملاتی انجام می‌دهند. هیچ روستایی در کردستان عراق مورد حمله ایران قرار نگرفته است. ایران شاهراه است و از آنجایی که کردستان برای ما بسیار اهمیت دارد حتی یک  اتوبان ما هم اسمش کردستان و یک استان ما کرمانشاه نام دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره روابط ایران و آذربایجان و نشست آتی سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان اظهار کرد: ایران هیچ حد و مرزی برای گسترش روابط با آذربایجان قائل نیست. اعزام یک دیپلمات ارشد به عنوان سفیر در همین چارچوب بوده است. برگزاری نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه هم در دست بررسی است.

خطیب زاده درباره اولویت ایران برای مذکره با وزیر خارجه سوئیس گفت: مذاکرات ایران و سوئیس برای ایران، اهمیت بسیاری دارد. وقتی وزیر خارجه یک کشور وارد ایران می‌شود به یک اولویت برنمی‌گردد و کانال مالی، دارو و درمان و موضوعات منطقه‌ای و نقش سوئیس به عنوان حافظ منافع، به صورت یکسان پیگیری می شود.

او درباره موضع ایران در خصوص تحولات بلاروس  گفت: آنچه که در بلاروس اتفاق می‌افتد، موضوع داخلی است. ما فکر می‌کنیم این موضوع داخلی، بدون دخالت خارجی بهتر پیگیری می شود. امیدواریم مردم و دولت این کشور مشکل داخلی خود را حل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا از بورس آلمان برای مصادره دارایی های ایران بیان کرد: یک وجه این مسئله به ایالات متحده برمی‌گردد که سعی می‌کند از هر حربه‌ای علیه ایران استفاده کند. جزئیات این موضوع را از بانک مرکزی بپرسید اما آمریکا در هیچ حوزه‌ای تا به حال موفق نبوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز