دیپلمات سابق کشورمان:

پس از امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، هندی‌ها تحرکی از خود نشان دادند/ برگزاری رزمایش میان ایران و هند

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۲۳:۴۵:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۵۱۰۴
پس از امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، هندی‌ها تحرکی از خود نشان دادند/ برگزاری رزمایش میان ایران و هند
دیپلمات سابق کشورمان قرارداد 25ساله ایران و چین را یکی از عوامل افزایش روابط هند با ایران قلمداد کرد و تصریح کرد: در حقیقت پس امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین، هندی‌ها تحرکی از خود نشان دادند و به سمت ایران آمدند تا راجع به موضوعات اقتصادی با ایران، گفتگو کنند.

«محسن روحی صفت»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارزیابی سفر اخیر وزیر دفاع هند به ایران بر روابط دو کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: ایران و هند از جنبه‎های مختلفی با یکدیگر رابطه دارند که مواردی از قبیل مسائل تمدنی مشترک و ژئوپولتیکی در توسعه این روابط بسیار موثر واقع شده است.

این تحلیلگر در رابطه با زمینه‎های همکاری ایران و هند افزود: تعامل و رابطه ایران و هند مسئله‌ای کاملا طبیعی است و نیاز است دو کشور در موضوعات امنیتی و مسئله افغانستان با یکدیگر مشورت کنند. همچنین روابط تجاری و اقتصادی دو کشور موضوع قدیمی است که دچار موانعی شده و این موضوع در مذاکرات دو کشور، مورد بحث قرار می‌گیرد.

روحی صفت ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مشترک میان دو کشور چابهار است. در خصوص چابهار؛ ایران، افغانستان و هند قراردادهایی بستند اما به صورتی که مورد نظر ایران بوده پیش نرفته و از این جهت، ایران از قبل نگرانی‌های خود را به هر دو طرف اعلام کرده است.

دیپلمات سابق کشورمان قرارداد 25 ساله ایران و چین را یکی از عوامل افزایش روابط هند با ایران قلمداد کرد و تصریح کرد: در حقیقت پس از امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین، هندی‌ها تحرکی از خود نشان دادند و به سمت ایران آمدند تا راجع به موضوعات اقتصادی با ایران، گفتگو کنند.

روحی صفت بااشاره به سفر وزیر امور خارجه هند به ایران و نقش این سفر در روابط دو کشور اظهار کرد: اخیرا ایران با چین و چند کشور دیگر در عمان رزمایش برگزار کرده است که می‌‎توان همین رزمایش‌های را با هند هم برگزار کرد کمااینکه پیش از این ایران و هند رزمایش برگزار کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه سفر مقامات هندی به ایران زمینه‌ساز سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش از این هم نخست وزیر هند به ایران آمد و متقابلا رئیس جمهوری ایران به هند رفت، بنابراین امکان سفر مجدد نخست وزیر هند به ایران وجود دارد، البته لازمه این دیدارهای متقابل سران دو کشور، شکل‌گیری کمیسیون مشترک دو جانبه است که قبل از این هم این کمیسیون وجود داشته است.

روحی صفت در واکنش به اینکه رفت و آمدهای مسئولین ایرانی و هندی می‌تواند منجر به راه‌اندازی خط لوله صلح شود؟ یادآور شد: مانع اصلی راه‌اندازی خط لوله صلح بی‌اعتمادی میان هند و پاکستان است و تا زمانی که این وضعیت مخاصمه بین دو کشور فروکش نکند، خط لوله افتتاح نمی‌شود. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز