در جلسه نمایندگان مجلس و دولتی‌ها مطرح شد؛

ورود جدی مجلس و دولت به بحث خام‌فروشی زعفران

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۶:۵۵:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۶۲۹۵
ورود جدی مجلس و دولت به بحث خام‌فروشی زعفران
جلسه نمایندگان مجلس با اعضای کمیسیون کشاورزی و نایب رئیس مجلس و وزیر کشاورزی و استانداران و معاونین استاندار خراسان در محل کمیسیون تلفیق با محوریت جلوگیری از خام فروشی زعفران و ارائه راهکار برای 60 تن زعفران باقی مانده از سال گذشته در انبار تعاونی روستایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس در نشست کمیسیون تلفیق گفت: یکی از فرمایشاتی که اخیرا رهبری در دیدار ویدئوکنفرانسی با اعضای دولت داشتند موضوع خام فروشی و زعفران جنوب خراسان بود، در این راستا سفری نیز به دعوت آقای زنگنه نماینده تربت حیدریه به این استان داشتیم. در این سفر شاهد بودیم که از 500 تُن زعفرانی که در کشور تولید می‌شود حدود 95 درصد آن مربوط به این منطقه است.

او افزود: در این سفر به مردم قول دادیم که در زمینه خام فروشی زعفران جلسه‌ای را در مجلس برگزار می‌کنیم. در این راستا امروز همراه با وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار کردیم در این جلسه به این موضوع اشاره شد که  60 تن زعفران در انبارهای تعاونی روستایی باقی مانده و بخش خصوصی در قالب صادرکننده زعفران به دنبال این بود که 69 تن صادر شود تا بازار زعفران در سال آینده با مشکلی مواجه نشود تصمیم بر این شد که با قیمت کارشناسی و با ضمانت‌نامه، این زعفران در اختیار صادرکننده قرار گیرد و اینها صرفا برای بازار داخل نباشد.

نیکزاد ادامه داد: موضوع دوم، وام ارزان قیمت است که نیاز کشاورزان است تا به خشک کردن و عمل‌آوری که با یک دستگاهی که در منطقه تولید می‌شود با قیمت 12 میلیون تومان داده شود که این سبب می‌شود کیفیت زعفران افزایش یافته و 1و نیم میلیون تومان به قیمت آن اضافه شود. قرار شد بالغ بر 500 دستگاه از صندوق کارآفرینی تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد و هر کشاروزی که خواست این دستگاه را تهیه کند 10 میلیون وام 6 درصدی به او ارائه شود تا کار پیش برود.

نایب رئیس اول مجلس بیان کرد: یک کارگروهی از طریق مجلس در کمیسیون کشاورزی با نماینده تام الاختیار وزارت صمت و نمایندگان آن منطقه در کمیسیون کشاورزی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا  تشکیل شده تا درباره سیاست‌هایی که در سال بعد در امر کاشت زعفران نیاز است را بتوانیم که این زعفران را از خام فروشی و فروش کیلویی جلوگیری شود تا بتوانیم کاشت زعفران را که ارزآوری دارد مشکلاتش را رفع کنیم.

او ادامه داد: دوستان عزیز و نمایندگان و زعفران‌کاران و سایر ذی نفعان و همچنین جهاد کشاورزی که در این جلسه حضور دارند موارد را تبدیل به یک صورت جلسه کنند که بتوانیم در راستای موضوع زعفران و مشکلی که این 60 تن زعفران به وجود آورده با در نظر گرفتن سطح و توان دولت تصمیماتی را اتخاذ کنیم. برای دولت و مجلس و کشور موجب وهن است که زعفران ایران را کشورهای افغانستان و اسپانیا با بسته‌بندی مناسب به بازار عرضه و صادر می‌کنند.
زنگنه در نشست کمیسیون تلفیق که با محوریت حمایت از زعفران کاران برگزار شده بود، گفت: سفری را به تربت حیدریه و زاغه داشتیم و در همایش اجتماع زعفران‌کاران شرکت کردیموقت مبسوطی در خصوص زعفران گذاشته شد. در موضوع زعفران با فرض بر اینکه کلیات و جایگاه زعفران را می‌دانیم و قیمت زعفران در وضعیت برندینگ آن آگاهیم این جلسه را برگزار کردیم وضعیت فعلی زعفران و زعفران کاران امروز ما را کنار هم جمع کرده است. که باید در این زمینه به جمع‌بندی برسیم قیمت‌ها به شدت به علت مسائل بین‌‌المللی و وضعیت کرونا کاهش پیدا کرده است. قیمت زعفران به زیر 10 تومان آمده است در حالیکه هزینه تولید زعفران تقریبا از قیمت زعفران سبقت می‌گیرد که آثار ناگواری بر این محصول دارد.
او افزود: سرفصل‌های مورد بحث ما در این جلسه به شرح زیر است: این کالا به یک سازمان و نهاد تصمیم‌‌گیر که مورد اقبال کشاورزان و زعفران کاران و صادرکنندگان و وزارت صمت و جهاد کشاورزی نیاز دارد که باید این نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها را در زمینه زعفران به انجام رساند.
زنگنه ادامه داد: موضوع دوم وضعیت فعلی حدود 60 تن زعفران سال گذشته است که توسط تعاونی روستایی خریداری شده است ولی هنوز به فروش نرسیده و در انبارهای تعاونی روستایی مانده است. وجود این 60 تن زعفران در پایین نگه داشتن قیمت زعفران موثر است. چندین بار این را به مزایده گذاشته‌ایم و در بورس هم عرضه شده ولی خریداری نشده است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس عنوان کرد: موضوع سوم سیاست‌های زعفران در سال آتی است. سال گذشته تعاونی روستایی به این موضوع ورود کرد و خرید و حمایت را از زعفران کاران انجام داد که کار ارزشمندی بود و موجب تثبیت قیمت زعفران شد. اگر بتوانیم از طریق بخش خصوصی این حمایت را انجام دهیم بهتر است. موضوع چهارم که مورد تأکید رهبری است بحث فراوری است.
او تصریح کرد: موضوع آخر بحث صادرات و بحث‌های ارزی و تعهد ارزی است. سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز مشکلاتی را برای صادرات به وجود آورده صادرکنندگان مطرح می‌کنند اگر تعهد ارزی اصلاح شود در قیمت زعفران تأثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست نیک‌بین مطرح کرد: برای اینکه مشکلاتی از قبیل این 60 تن زعفران را شاهد نباشیم باید آمایش سرزمین در کل کشور اجرا شود و به صورت دستوری هم عمل کنیم. آمایش سرزمین نیاز به دستور دارد. باید این 60 تن زعفران به صورت اعتباری و مهلت‌دار نهایتا 4 ماهه صرفا برای صادرات در اختیار تجار قرار گیرد و 2 هزار میلیارد تومان با نرخ 10 تا 12 درصد به تجار داده شود و این 2 هزار میلیارد را دولت باید تأمین کند. باید از مهرماه تا آخر سال تمام محدودیت‌های صادراتی از جمله تعهدات ارزی در زمینه زعفران برطرف شود تا صادرکنندگان بتوانند زعفران را صادر کنند.
خاوازی وزیر جهاد و کشاورزی در این نشست گفت: وزارت جهاد از فراوری در صنایع تبلیغاتی زعفران با عنایت و فرمایشات رهبری پیشتیبانی می‌کند. آماده‌ایم در کنار هر سرمایه‌گذار که در بحث فراوری زعفران کار کند تسهیلات ارزان قیمت تهیه و در اختیار آنها قرار دهیم. آمادگی کامل از سوی وزارت‌‌خانه جهاد کشاورزی در این زمینه وجود دارد. با هماهنگی با آقای علی عسکری در خصوص حمایت از زعفران صحبت‌هایی را داشتیم که قرار شده از ظرفیت 14 شبکه تلویزیون برون مرزی استفاده شود و محصولات را در آنجا در قالب 32 زبان دنیا معرفی کنیم از این فرصت استفاده می‌کنیم.

خاوازی اضافه کرد: در رابطه با محدودیت‌های ارزی خواهش می‌کنم در اوایل هفته هر مشکلی که در این زمینه وجود دارد مطرح و حل شد. در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات را به بخش وارد کنیم یعنی ارز صرف نهادهای کشاورزی شود. در این جلسه در خصوص این 60 تن زعفرانی که در انبار مطرح شد پکیج مشخصی را ندیدم دوستان پیشنهادات خود را مطرح کنند خودم هم مشخصا به این موضوع ورود می‌کنم اما این منوط به مهر سازمان بازرسی است و برای بنده مهر نهایی سازمان بازرسی مهم است. در رابطه با حداقل ضرری که مطرح شد این موضوع را در دولت مطرح می‌کنم تا گرفتاری مردم حل شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز