اتحادیه عرب طرح فلسطین در محکومیت توافق امارات و اسرائیل را رد کرد

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۹:۳۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۶۳۳۷
اتحادیه عرب طرح فلسطین در محکومیت توافق امارات و اسرائیل را رد کرد
منابع دیپلماتیک فلسطینی فاش کردند که اتحادیه عرب پیش‌نویس طرح پیشنهادی فلسطین در محکومیت توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را رد کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از "عربی ۲۱"، مهند عکلوک سفیر فلسطین تاکید کرد که فلسطین در یکی از بندهای این طرح اصرار داشت که هرگونه خروج از طرح صلح عربی که خواسته فلسطینیان از اتحادیه عرب است، محکوم شود.

عکلوک تصریح کرد که اتحادیه عرب در صد و پنجاه‌ و چهارمین دوره نشست وزرای خارجه عرب به ریاست فلسطین بند پیشنهادی فلسطین مبنی بر محکومیت خروج از اجماع عربی در رابطه با توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

وی اظهار کرد، با رد این بند، پیش نویس طرح پیشنهادی فلسطین نیز رد شد و در نهایت اتحادیه عرب به رسیدگی به مسائل همیشگی در مورد فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل در مرزهای سال ۱۹۶۷ بسنده کرد.

در همین راستا، یک منبع دیپلماتیک فلسطینی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد که فلسطین قبل از آغاز دور کنونی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با کشورهای عربی توافق کرده بود که در بیانیه پایانی این نشست توافق امارات و رژیم صهیونیستی محکوم نشود اما خواستار پایبندی کشورهای عضو به طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ شده بود که هرگونه عادی سازی روابط را مشروط به پایان اشغال فلسطین نموده و راه حل تشکیل دو کشور و اصل سرزمین در مقابل صلح است.

منبع مذکور اشاره کرد که فلسطین شامگاه امروز از عدم پایبندی برخی کشورهای عربی به متنی که بر سر آن توافق حاصل شده بود و تلاش آنان برای اضافه کردن بندی به طرح مذکور جهت مشروعیت بخشی به توافق امارات و رژیم صهیونیستی غافلگیر شد.

وی تاکید کرد که فلسطین در واکنش به این اقدام برخی کشورهای عربی و عدم پایبندی آنان به توافق انجام شده، مجددا پیش نویس طرح محکومیت توافق امارات و رژیم صهیونیستی را به اتحادیه عرب ارائه داد اما کشورهای عربی در نهایت این طرح را رد کردند!

همچنین در حالی که وزیر خارجه عربستان سعودی امروز چهارشنبه مدعی حمایت کشورش از هرگونه تلاشی در راستای ایجاد راه حلی عادلانه برای مساله فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ شده بود، در بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه این کشور هیچ اشاره مستقیمی به توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی نشده است.

ریاض مالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سخنانی در نشست اتحادیه عرب توافق امارات و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کننده و به منزله زلزله‌ای برای اجماع عربی خواند.

البته با این حال مالکی از بکار بردن کلمات شدیداللحن همچون توافق خیانت‌آمیز و غیره خودداری کرده است.

حسام زکی مشاور دبیرکل اتحادیه عرب نیز در اظهاراتی در این باره گفت که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب پیش نویس طرح پیشنهادی فلسطین در محکومیت توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده‌و بر سر آن به توافق نرسیده‌اند.

انتشار جزئیات پیش‌نویس طرح پیشنهادی فلسطینیان به اتحادیه عرب

روزنامه "العربی الجدید" متن پیش‌نویس طرحی را که فلسطینیان قرار بود در نشست امروز اتحادیه عرب ارائه دهند، منتشر کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این طرح پس از مخالفت امارات و بحرین با پیش‌نویس طرح پیشنهادی فلسطین علیه توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی ارائه شده است.

متن پیش‌نویس این طرح فلسطینی تحت عنوان "پیش‌نویس طرحی در مورد تحولات سیاسی فلسطین و فعال‌سازی طرح صلح عربی" به شرح زیر است:

شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه ضمن تاکید بر تمامی قطعنامه‌های سابق اجلاس سران اعم از اجلاس سران تونس در سال ۲۰۱۹ و قطعنامه‌های اجلاس وزرای خارجه از جمله اجلاس وزرای خارجه در مارس ۲۰۲۰ یا اجلاس آوریل گذشته در مورد طرح الحاق کرانه باختری و با اشاره به اعلان توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۳ اوت ۲۰۲۰ (توافق سه گانه) بر این موارد تاکید دارد:

۱: تاکید بر اجماع عربی در مورد مساله فلسطین به عنوان مساله اصلی و مرکزی سراسر امت عربی و حمایت تمامی کشورهای عضو از حقوق مشروع و غیرقابل تصرف ملت فلسطین و در راس آن حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی.

۲: تاکید بر مواضع اولیه عربی مبتنی بر اینکه تنها راه تحقق صلح در خاورمیانه، راه حل تشکیل دو کشور در مرزهای سال۱۹۶۷ بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی ذی ربط، قوانین بین‌الملل، اصل سرزمین در مقابل صلح و طرح صلح عربی به طور تمام و کمال است، همانگونه که در اجلاس سال ۲۰۰۲ بیروت مطرح شد و طی آن شرط صلح با رژیم صهیونیستی پایان اشغال اراضی فلسطینی و عربی، تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی و ایجاد راه حلی عادلانه و مورد توافق برای مساله آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ عنوان شد.

۳: تاکید بر طرح عربی در مخالفت با معامله قرن آمریکا که ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ رونمایی شد و شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور به این شهر اشغالی و محکومیت طرح الحاق کرانه باختری و شهرک سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی به عنوان اقداماتی در تضاد با قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های بین‌المللی و منشور سازمان ملل و حقوق ملت فلسطین.

۴: تاکید بر حق ملت فلسطین در قدس شرقی و مقدسات آن و در راس آن مسجد الاقصی و کلیسای قیامت بدون لطمه زدن به حق قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس.

۵: دعوت از تمامی کشورها برای پایبندی به مراجع بین‌المللی صلح از جمله طرح صلح عربی، قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های بین‌المللی ذی ربط.

لازم به ذکر است که یک دیپلمات عربی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با "العربی الجدید" گفته بود که فلسطین پیش‌نویس این طرح را تحویل دبیرخانه اتحادیه عرب داده و قرار بود که بین کشورهای عضو منتشر شود تا در نشست روز دوشنبه این اتحادیه بررسی شود اما این کار انجام نشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز