رئیس جمهوری عراق:

فرصت تاریخی حل اختلافات بغداد و اربیل فراهم است

۱۳۹۹/۰۶/۲۱ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۹۴۱
فرصت تاریخی حل اختلافات بغداد و اربیل فراهم است
رئیس جمهوری عراق روز جمعه در سلیمانیه در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور گفت که اکنون فرصت تاریخی برای حل و فصل اختلافات کهنه دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان عراق فراهم است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، الکاظمی در ادامه سفر دو روزه به اقلیم کردستان عراق وارد سلیمانیه شد و با صالح دیدار و گفت‌وگو کرد.
برهم صالح در این دیدار گفت که حل و فصل عادلانه و قانونی مشکلات و تضمین ارسال درآمدهای دولت مرکزی و درآمدهای اقلیم به مردم و تأمین معیشت آزادانه و عزتمند برای شهروندان ضرورتی فوری است.

وی همچنین تأکید کرد که این زمان فرصت تاریخی برای حل و فصل اختلافات بغداد و اربیل است.

نخست‌ وزیر و رئیس جمهوری عراق در این دیدار همچنین، مسائل مهم کشور و چالش‌های پیش رو و تدارکات برگزاری انتخابات زودهنگام را بررسی کردند.

در این دیدار که با حضور سران سیاسی کرد برگزار شد الکاظمی گفت که عراق امروز در برابر فرصت تاریخی برای عبور از همه لغزش‌های گذشته و ساخت اقتصاد و نظام اداری مناسب برای همه اقوام ملت است.

الکاظمی افزود که در این لحظه تاریخی برای ساختن کشور، همبستگی ملی و درس گرفتن از اشتباهات گذشته ضرورت دارد.

نخست وزیر عراق صبح پنجشنبه با هدف مذاکره و گفت‌وگو با مقام‌های اقلیم کردستان عراق برای حل و فصل اختلافات دو طرف راهی اربیل شد.

الکاظمی پیش از دیدار برهم صالح در سلیمانیه با مسعود، مسرور و نچیروان بارزانی رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق در اربیل گفت‌وگو کرد.

بغداد و اربیل بر سر موضوع‌ درآمدها و فروش نفت، حقوق کارکنان، بودجه اقلیم کردستان عراق و مناطق مورد مناقشه با یکدیگر اختلاف دارند.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد در ماه های گذشته با هدف حل اختلاف های خود چندین دور با یکدیگر مذاکره کرده‌اند اما این مذاکرات تا کنون به نتیجه دلخواه دو طرف و توافق نینجامید است.

در همین حال امروز (جمعه) سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که اربیل آماده تحویل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت به دولت مرکزی بغداد و همچنین حل و فصل دیگر اختلافات است.

«جوتیار عادل» گفت که سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر به اقلیم کردستان عراق در زمان مناسب و مهمی انجام شده چون دو طرف در حال مذاکرات جدی برای حل اختلافات هستند.

وی مهم‌ترین پرونده‌های مورد بحث در سفر الکاظمی به اربیل را موضوع بودجه، مناطق مورد مناقشه و پرونده نیروهای پیشمرگ اعلام کرد و افزود که پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده اما همچنان راهی طولانی در پیش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز