عبدالله عبدالله خبر داد؛

آمادگی کابل برای صلح دایمی و مذاکرات صادقانه با طالبان

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۲:۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۰۵۷۲۳۲
آمادگی کابل برای صلح دایمی و مذاکرات صادقانه با طالبان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در نشست افتتاحیه مذاکرات بین افغانی در دوحه قطر گفت که ما با نیت نیک برای تحقق صلح دایمی و مذاکرات و بحث‌های صادقانه برای رسیدن به توافق جامع میان دو طرف به اینجا آمده‌ایم و از تمام کشورهای دور و نزدیک می‌خواهم تا کشور ما را در رسیدن به صلح یاری نمایند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خبرگزاری صدای افغان(آوا) گزارش داد، رییس شورای عالی مصالحه در نشست مذاکرات بین افغانی دوحه گفت که من و هیأت همراهم به نمایندگی از نظام سیاسی‌ که مورد حمایت میلیون‌ها مرد و زن این سرزمین قراردارد و از تنوع فرهنگی، اجتماعی و قومی افغانستان نمایندگی می‌کند به دوحه آمده‌ایم تا فرایندی را رقم بزنیم که دروازه‌ی جنگ، رنج و مصیبت را برای همیشه ببندد و درب صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را با هم‌وطنانی که از فکر دیگری نمایندگی می‌کنند، باز کند.
وی گفت که "ما می‌خواهیم تمام مردم افغانستان باردیگر زیر یک سقف واحد بعد از ۴۲ سال فراز و فرود، تجاوز، جهاد و مقاومت متحد شوند. روایت‌ها و برداشت‌ها شاید متفاوت باشند، اما همه‌ی ما می‌دانیم که در جریان این‌ سال‌ها چه اتفاقی افتاده و اکنون در کجا قرارداریم."
رییس شورای عالی مصالحه بیان کرد که ما در این مرحله باید از فرصت استثنایی که برای صلح به دست آمده استفاده کرده و آینده‌ی جدیدی را که مورد قبول و حمایت تمام شهروندان افغانستان باشد به طور مشترک تعریف کنیم.
او افزود: اتحادیه‌ اروپا، بریتانیا، جمهوری فدرال آلمان، جمهوری فرانسه، جمهوری ایتالیا، نروژ، سوئد، دانمارک، ژاپن، کانادا و استرالیا از دوستان و متحدان افغانستان هستند و برای کمک به کشور ما و ایجاد صلح نقش عمده ای ایفا کرده اند که ما صمیمانه از شما تشکر و قدردانی می‌کنیم.
عبدالله در ادامه گفت: کشورهای همسایه و متحدان منطقه‌ای ما جمهوری خلق چین، فدراتیو روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری ترکیه، جمهوری هند، عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، اندونزی، جمهوری مصر، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قیرقیزستان و جمهوری آذربایجان برای ایجاد صلح و رفاه با ما به طور مشترک همکاری و تلاش کرده اند.
او اضافه کرد که هیأت جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از تمام جریان‌های سیاسی، احزاب، شخصیت‌ها و اقشار مختلف جامعه برای مذاکره به قطر آمده‌اند. برگزاری لویه جرگه‌ی صلح و حمایت همه جانبه‌ی نمایندگان مردم از تلاش‌های صلح، عزم و اراده‌ی همگانی را در حمایت از هیأت مذاکره و تلاش‌های صلح به نمایش می‌گذارد.
عبدالله گفت که ما عقیده‌ راسخ داریم که صلح با عزت و پایدار زمانی تأمین می شود که متضمن حفظ استقلال، آزادی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مشارکت سیاسی فراگیر باشد و از حمایت همه جانبه‌ ملت افغانستان بر خوردار باشد.
رییس شورای عالی مصالحه ملی خاطرنشان کرد که حرکت به طرف آینده‌ بهتر نیازمند گذشت، اولویت دادن به صلح به جای جنگ و توافق برای بحث روی موارد اختلاف است. ملت‌های دیگر نیز چنین تجربه‌ای را در تاریخ خود دارند. مطمئن هستم که به کمک خداوند و درس از گذشته ما نیز می‌توانیم در مسیر صلح و آشتی گام‌های موثری برداریم.
او با تاکید بر اینکه ما خواهان اعلان آتش بس بشردوستانه هستیم، افزود: اعلان آتش بس بشردوستانه سبب می‌شود کمک‌های بشری و برنامه‌های توسعه‌ای به تمام بخش‌های افغانستان برسد و مردم ما از آن بهره مند گردند. حفظ زیربناهای ساخته شده در کشور از وظایف همه ما است. پروژه‌های بزرگ زیربنایی به گروه خاصی تعلق ندارند بلکه به نفع تمام مردم افغانستان هستند.
وی در ادامه گفت: تحقق آرزوی افغانستان به عنوان نقطه‌ وصل منطقه و استفاده از فرصت‌های موجود در کشور و در منطقه منوط به صلح می‌باشد. این تحول می‌تواند نقش عمده‌ای در بهبود وضع اقتصادی مردم منطقه ایفا کند. فقر و بیکاری ریشه در جنگ دارند. صلح در افغانستان سبب جلب سرمایه‌گذاری می‌گردد.
عبدالله افزود: با در نظرداشت این‌که هزینه جنگ تنها به افغانستان محدود نمی‌ماند بلکه تهدیدی برای منطقه و فراتر از منطقه است، بر این اساس از تمام کشورهای دور و نزدیک می‌خواهم تا کشور ما را در رسیدن به صلح یاری نمایند.

با گذشت چندین دهه از آغاز منازعات در افغانستان و با گذشت ۱۹ سال از حمله و دخالت‌های آمریکا و ایجاد فضای جنگ و خشونت در این کشور، دولت کابل و طالبان پس از ماه‌ها تأخیر، امروز (شنبه 22 شهریور ماه 1399) مذاکرات بین افغانی در شهر دوحه قطر آغاز کردند.

نظر شما