موج تازه خشم کهنه سربازان آمریکایی علیه ترامپ

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۳:۰۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۷۲۷۶
موج تازه خشم کهنه سربازان آمریکایی علیه ترامپ
هنوز چند روزی از جنجال بر سر تحقیر سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ توسط دونالد ترامپ نگذشته که تصمیم کاخ سفید مبنی بر انتقال پرچم احترام به اسرا و مفقودان جنگی، موج تازه‌ای از خشم را میان کهنه سربازان آمریکایی برانگیخته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بنابر گزارش رویترز، تصمیم دولت دونالد ترامپ در اوایل سال جاری برای انتقال پرچم تجلیل از کهنه سربازان مفقود شده در جنگ از بالاترین قسمت کاخ سفید به نقطه کمتر قابل مشاهده در بخش جنوبی، خشم برخی کهنه سربازان و قانون گذاران را برانگیخته است. آن‌ها این اقدام دولت ترامپ را بی‌احترامی به کهنه سربازان اسیر و مفقود شده در جنگ قلمداد کرده و غیرقانونی دانستند.

در ادامه گزارش خبرگزاری بریتانیایی رویترز با عنوان «حذف پرچم تجلیل از کهنه سربازان از کاخ سفید خشم بسیاری را برانگیخت» آمده است: این پرچم مربوط به اسیران جنگی و سربازانی است که هنگام عملیات مفقود شده‌اند. براساس فیلمی که از کاخ سفید در ماه ژوئن (خرداد) منتشر شد، انتقال این پرچم طی یک مراسم خصوصی در کاخ سفید رخ داده است. ترامپ چند ماه پیش با امضای لایحه‌ای خوهان اهتزاز این پرچم در بخش‌های دیگری از کاخ سفید شده بود. این لایحه با حمایت مالی جمهوری خواهان از جمله سناتورها «مارکو روبیو»، «تام کاتن» و «جان تون» در ماه نوامبر (آبان) امضا شد.

پس از گزارشی که هفته گذشته توسط نشریه آتلانتیک مبنی بر تحقیر سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول توسط ترامپ با عنوان «بازنده و احمق»، این اقدام تازه کاخ سفید خشم و جنجال بسیاری برانگیخته است. هرچند ترامپ هرگونه تحقیر این سربازان را رد کرده است.

سناتورهای دموکرات از جمله «جک رید»، «الیزابت وارن» و «مگی حسن» روز پنجشنبه در نامه‌ای به کاخ سفید خواستار بررسی مجدد تغییر مکان پرچم شد. حسن در این خصوص گفت: قانون اهتزار این پرچم در بالاترین نقطه کاخ سفید برای ادای احترام به اسیران جنگی و مفقودان است. وی در این سخنان از کاخ سفید خواست تصمیم خود را لغو کند.

کاخ سفید در واکنش به نامه سناتورهای دموکرات از تغییر مکان دفاع کرد اما دلیلی برای آن ارائه نداد.

«جاد دیر» سخنگوی کاخ سفید گفت: رییس جمهوری اوایل سال جاری میلادی یک مکان یادبود برای این سربازان اختصاص داد تا قهرمانان ما که در جنگ اسیر یا مفقود شده‌اند را برای همیشه در یاد داشته باشیم. وی افزود: رییس جمهوری محلی را در گوشه جنوب غربی برای این یادمان برجسته و مقدس انتخاب کرد تا برای کسانی که از کاخ سفید بازدید می‌کنند قابل مشاهده باشد.

این پرچم سیاه و سفید که روی آن نوشته شده است "شما فراموش نمی‌شوید"، تصویر مردی را در زیر یک برج نگهبانی که به حصار سیم خاردار نگاه می‌کند، نشان می‌دهد. از زمان جنگ جهانی دوم، نزدیک به ۸۲ هزار سرباز آمریکایی مفقود شده‌اند.

براساس قوانین ایالات متحده، این پرچم باید به روشی طراحی شود که اطمینان حاصل شود در معرض دید عموم است. اما در موقعیت کنونی این پرچم تنها از نقاط محدود خارج از مجموعه کاخ سفید مشاهده می‌شود.

گروه اسرای جنگی پیشین آمریکایی که نماینده ۱۰ هزار اسیر سابق و خانواده‌های آن‌ها است، با اطلاع از این اقدام کاخ سفید آن را همچون "سیلی به صورت" خواندند.

آن‌ها در بیانیه‌ای خاطرنشان کردند: در حالی که ترامپ حمایت لفظی خود را از نیروهای مسلح ایالات متحده و خانواده‌های آن‌ها به زبان می‌آورد، حرف تا عمل وی تفاوت بسیاری دارد و این اقدام جدید وی حاکی از بی‌احترامی به اسیران جنگی و مفقودان است. 

نظر شما