امروز؛

طرح دو فوریتی خرید تضمینی گندم تصویب شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۱۱:۴۳:۵۴
کد خبر: ۱۰۵۷۸۰۱
طرح دو فوریتی خرید تضمینی گندم تصویب شد
طرح دو فوریتی خرید تضمینی گندم امروز در صحن مجلس تصویب شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در جلسه امروز نمایندگان طرح دوفوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به تصویب رساندند.

از مجموع 237 نماینده این طرح با 207 رأی موافق و 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به موافقت نمایندگان رسید.

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در صحن علنی در توضیح طرح دو فوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی بحث فوق‌العاده‌ای است که امروز در کشور وجود دارد و در همین راستا این طرح دو فوریتی را به مجلس تقدیم کردیم.

وی افزود: تبصره یک و دو در این قانون تعیین می کند که وزارت کشاورزی قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم را به دولت ارائه دهد و دولت در شورای اقتصاد در این رابطه تعیین قیمت می‌کند. متأسفانه قیمتی که دولت برای خرید گندم تعیین می‌کند با آنچه که کشاورزان بر روی زمین گندم تولید می‌کنند  متفاوت است. اگر از سال 80 نمودار گندم و واردات گندم به کشور را مقایشه کنیم می‌بینیم هرجا برابر تورم نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نشده با واردات گندم روبرو شده ایم زمانی که قیمت خرید تضمینی برابر با هزینه های تولید محصول نباشد  کشاورز ما آن محصول را کشت نمی‌کند. ارز ترجیحی کود شیمیایی یعنی کود پتاسه و فسفانه حذف شده است و قیمت آن 5 برابر افزایش پیدا کرده که این کوجب اعتراض کشاورزان شده است یعنی هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده دولت در شورای اقتصاد به دنبال گندم 3 هزار و 200 توانی است و این خود سبب می‌شود کشاورز دیگر رقبتی به کاشت گندم نداشته باشد. گندم‌کاران جزو اقشار ضعیف جامعه هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین زمانی که خرید تضمینی گندم را پایین می‌آوریم طبیعی است کشاورزان گندم کار مشکل معیشتی پیدا می کنند. امروز اگر 1 کیلوگرم گندم با نرخ ارز فعلی وارد کشور شود گندم بالای 5 هزار تومان است چرا باید برای کشاورزان خارجی یارانه بدهیماگر قیمت واقعی گندم را به کشاورزان خودمان بدهیم آنها گندم تولید خواهند کرد. بنابراین در این شرایط سخت نیاز به واردات نداریم. باید از کشاورزان در خرید تضمینی محصولات ویژه مثل گندم، حمایت صورت بگیرد بنابراین شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری حمایتی محصولات اصلی کشاورزی در طرح دو فوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی دیده شده است چرا که در شورای فعلی قیمت خرید تضمینی تعیین می‌شود. اما کشاورز حضور ندارد. مگر می‌شود ما محصول کسی را بخریم که خود فروشنده حضور ندارد. در این طرح شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی یک کشاورز  خبره و نمایندگان در این شورا حضور دارند تا قیمت واقعی را تعیین کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز