کارشناس مسائل خاورمیانه:

قبح روابط با اسرائیل شکسته شد!/ ترامپ به صورت گَله‌ای با برخی کشورهای عربی برخورد می‌کند/ در بحرین یک روزنامه آزاد وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۲۳:۲۲:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۸۰۳۷
قبح روابط با اسرائیل شکسته شد!/ ترامپ به صورت گَله‌ای با برخی کشورهای عربی برخورد می‌کند/ در بحرین یک روزنامه آزاد وجود ندارد
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پیش از این بسیاری از کشورهای عربی به صورت مخفیانه با اسرائیل رابطه داشتند اما آنچه که در حال وقوع است، علنی شدن این روابط است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «دونالد ترامپ» در توئیتی از عادی‌ سازی روابط بحرین و اسرائیل خبر داد. بعد از امارات، بحرین دومین کشور عربی است که روابط خود را به صورت رسمی با اسرائیل، عادی می‌کند. در حقیقت این اولین بار نیست که کشورهای عربی به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام بر می‌دارند.

در همین راستا، «حسن صباح زنگنه»، کارشناس مسائل منطقه، در واکنش به اینکه آیا نظام بین‌الملل شاهد رویکرد جدیدی در روابط اعراب و اسرائیل خواهد بود؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: وقتی کشورهای عربی بنا بر دستور ترامپ با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند، نشان‌دهنده این است که این کشورها از اراده و استقلال رأی برخوردار نیستند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: در حقیقت سیاست آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ حمایت از رژیم صهیونیستی است که بر همین اساس با برخی کشورهای عربی، گله‌ای برخورد می‌کند و دستور می‌دهد این اقدام مورد نفرت ملت‌ها را انجام دهند. بنابراین نمی‌شود روی رفتار این کشورها محاسبه کرد بلکه باید دید ارباب آنها چه دستوری می‌دهد که این کشورها اجرا کنند.

زنگنه در ارزیابی واکنش مردم کشورهای عربی نسبت به عادی‌سازی رسمی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تصریح کرد: این موضوع بستگی به نقش مردم در تعیین حکام دارد؛ به‌عنوان مثال رفتار مردم در کشورهایی نظیر کویت و لبنان، که مردم در سیاست نقش دارند، با رفتارهای مردم کشورهایی نظیر بحرین و امارات، که خانواده خاصی از صد سال پیش در آنجا حکومت می‌کند، متفاوت است چراکه در این کشورها  تصمیم‌گیری‌ها در خصوص مسائل کشور و روابط خارجی به‌صورت خانوادگی و فردی است و مردم هیچ نقشی، ایفا نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در این کشورها حتی یک روزنامه آزاد وجود ندارد. برای نمونه در بحرین که مجلس سنا و پارلمان وجود دارد، همه نمایندگان توسط دولت و از طریق دستور و فرمان حکومتی وارد مجلس می‌شوند. با این وجود در جامعه‌ای مانند بحرین شاهد نارضایتی و اعتراضات مردمی خواهیم بود چراکه مردم بحرین از دهه 1940 میلادی، نسبت به قضیه فلسطین حساسیت داشتند و نسبت به سلطه انگلیس و اسرائیل معترض بودند، تظاهرات کردند و در این راستا مبارزه کردند.

زنگنه در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مردم بحرین در شرایطی قرار دارند که جمعیت‌های سیاسی و اجتماعی تحت فشار حکومتی قرار دارند که در نتیجه یا در زندان هستند یا محکوم به اعدام شدند و تحت تعقیب هستند و اجازه، اظهار نظر ندارند. لذا با توجه به سابقه مردم بحرین در دفاع از مردم فلسطین می‌توان این پیش‌بینی را داشت که نسبت به این اقدام، حتما اعتراض خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به اینکه بعد از امارات و بحرین سایر کشورهای عربی نیز به سمت عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل گام بر می‌دارند؟ خاطرنشان کرد: پیش از این بسیاری از کشورهای عربی به‌صورت مخفیانه با اسرائیل رابطه داشتند اما آنچه که در حال وقوع است، علنی شدن این روابط است، به صورتی که قبح، نگرانی و حساسیتی که پیش از این وجود داشت را در حال حاضر، احساس نمی‌کنند لذا کشورهای عربی مانند افرادی که در خفا ازدواج می‌کنند و بعد از مدتی ازدواج خود را علنی می‌کنند، روابط خود را با اسرائیل آشکار کردند.

زنگنه در پایان یادآور شد: البته وقتی از ملت‌ها و دولت‌های عرب صحبت می‌کنیم منظور همه دولت‌ها و ملت‌های جهان عرب نیست چراکه همه ملت‌های عربی این گونه نیستند به عنوان مثال با وجود اینکه حدود 40 سال از برقراری روابط اردن و مصر با اسرائیل می‌گذرد اما مردم این دو کشور با رفت و آمد اسرائیلی‌ها، مخالف هستند و برخورد مناسبی با اسرائیلی‌ها ندارند و از آنها متنفر هستند. البته در این میان کشورهای عربی نظیر لبنان، سوریه، الجزایر، تونس و عراق هم وجود دارند که هم دولتمردان و هم مردم با برقراری رابطه با اسرائیل مخالفت می‌کنند. 3

نظر شما