معاون پارلمانی رئیس دولت دهم:

مهم نیست کاندیدای ۱۴۰۰ نظامی باشد یا غیرنظامی؛ باید کارآمد باشد/ افراد موثر و دلسوز در جامعه جایگاهی در فضای مجازی ندارند

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۴:۵۵:۴۹
کد خبر: ۱۰۵۸۰۶۴
مهم نیست کاندیدای ۱۴۰۰ نظامی باشد یا غیرنظامی؛ باید کارآمد باشد/ افراد موثر و دلسوز در جامعه جایگاهی در فضای مجازی ندارند
معاون پارلمانی رئیس دولت دهم گفت: این که کاندیدا از چه صنفی اعم از نظامی یا غیرنظامی باشد اصلا مهم نیست.

«لطف‌الله فروزنده»، معاون پارلمانی رئیس دولت دهم، در پاسخ به این سوال که چهره‌هایی که از جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب وارد جریان انتخابات ریاست‎‌جمهوری می‌شوند باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشند؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: درباره بحث ریاست جمهوری باید گفت که ما شرایطی را در زندگی دینی‌مان، در فرمایشات امام (ره) و مقام معظم رهبری و هم قانون اساسی‌مان داریم. طبیعتا کسی که گزینه ریاست جمهوری است، باید واجد شرایطی باشد که این شرایط به طور روشن، توسط شورای نگهبان احراز شود.

او افزود: اولین شرط این است که این کاندیدا از اساس معتقد باشد که اسلام، دارای نظام حکومتی جامعی است و می‌تواند، همه ابعاد کشور را اداره کند، همچنین این فرد کاملا به مبانی حضرت امام و مقام معظم رهبری باور داشته باشد. به بیانی دیگر وظیفه رئیس‌جمهور این است که براساس سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری و قوانینی که مجلس روشن کرده، حرکت کند.

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد:  در واقع رئیس جمهور باید گفتمان رهبری را پیش ببرد و نباید خودش بیاید و گفتمان موازی ایجاد کند حتما نسبت به دشمن، دشمن‌ شناس باشد، استکبار جهانی را بشناسد و با همه وجود این را درک کرده باشد که آمریکا به دنبال نابودی کشور است و خودش را مجهز کرده باشد که در مقابل استکبار، ایستادگی کند.

او بیان کرد: رئیس جمهور آینده باید فردی ساده زیست و پاک باشد هیچ حاشیه اقتصادی، سیاسی، اخلاقی پیرامون خودش و اطرافیانش نباشد، تیم کاری قوی و متدین داشته باشد، برنامه برای مسائل کشور داشته باشد و به طور روشن به مردم بگوید که برای حل مشکلات کشور، مخصوصا مشکلات اقتصادی چه برنامه ای دارد و واقعا هم از شعار، فضاسازی و جوسازی خودداری کند.

فروزنده تاکید کرد: من امیدوارم مردم این ویژگی‌ها را مطالبه کنند و افراد ببینند که فضای جامعه دنبال یک فرد کارآمد، سالم و توانمند است. این که کاندیدا از چه صنفی، اعم از نظامی یا غیرنظامی باشد، اصلا مهم نیست بلکه مهم این است که این ویژگی‌ها در او وجود داشته باشد. مردم در حال حاضر به دنبال یک چهره کارآمد و توانمندی هستند که بتواند مسائل کشور و منویات رهبری را بشناسد چراکه واقعا رهبری در سیاست هایشان و در راهبردهایشان مشخص کردند که کشور، باید در چه مسیری حرکت کند.

او عنوان کرد: سال‌هاست که رهبری می گویند اقتصاد و فرهنگ مهمترین اولویت است حتی مدلی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ارائه دادند. ایشان بر تولید، رونق اشتغال، مسائل فرهنگی و رشد جمعیت  تاکید دارند. رئیس جمهور آینده باید بگوید برای این محورهایی که رهبری مشخص کرده اند چه برنامه‌ای دارد و واقعا هم مقید باشد و تفاوتش را نشان دهد که حقیقتا، ولایت‌مدار است و در راستای ولایت حرکت می‌کند، چهره‌ای مردمی است و به نوعی نسبت به مردم دلسوزانه برخورد می‌کند و اعتماد به مردم بدهد.

معاون پارلمانی رئیس دولت دهم تصریح کرد: این موارد مهمترین ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهور ِآیند باید دارا باشد. طبیعتا نظام، سازوکاری دارد و در آن سازوکار افراد مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ بخشی به عهده شورای نگهبان و بخشی هم به عهده آحاد مردم است که امیدواریم تجربه‌های گذشته به آنها کمک کند و بتوانند، انتخاب خوبی داشته باشند.

او با اشاره به برنامه‌هایی که رئیس‌جمهور آینده باید در نظر داشته باشد، و اینکه رئیس‌جمهور آینده نظامی است یا غیر نظامی، گفت: بنده این را ملاک نمی‎‌دانم ملاک این است که ویژگی‌های فوق را داشته باشد حالا از هر صنفی ‌بخواهد باشد.

فروزنده در پاسخ به این سوال که چهره‌هایی که در اردوگاه اصولگرایی مطرح هستند تا چه حد از ویژگی‌های فوق برخوردارند؟ تصریح کرد: بنده که نباید در این باره نظر بدهم. بالاخره کشور ساز و کار دارد. بخشی‌ را شورای نگهبان تشخیص می‌دهد و بخشی هم به عهده مردم است. اما بنده یک بحثی را معتقدم که افراد نباید دنبال این کار باشند این از منظر دینی ما پذیرفته نیست چراکه مسئولیت باید به سراغ افراد بیاید و چه خوب است که افراد نخواهند از همه ابزارها، استفاده کنند تا به گونه‌ای خودشان را به جامعه معرفی کنند بلکه باید جامعه و مخصوصا نخبگان بررسی کنند که چه کسی صلاحیت‌های لازم را دارد و آنها باید از فرد مورد نظر، دعوت کنند که به میدان بیاید و به او کمک کنند تا به کشور خدمت کند.

او افزود: به هر حال خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران به معنای مسئولیت است؛ مسئولیت و پاسخگویی بسیار سخت است و معمولا افراد باید روحیه‌شان به گونه‌ای باشد که فرار کنند از پذیرفتن مسئولیت، مگر اینکه وظیفه را دیگران برای افراد مشخص و معلوم کنند.

این چهره سیاسی اصولگرا در این باره که به هر حال بسیاری از کاندیداها به دنبال این هستند که به روش پوپولیستی، مردم را به سمت خود جذب کنند، مانند اتفاقی که در دوره دولت نهم و دهم به اعتقاد بسیاری رخ داد، حال آیا این بار برخی با اقدامات پوپولیستی می‌‎توانند مردم را به سمت خود جذب کنند؟ گفت: بنده پوپولیستی بودن اقدامات رئیس دولت نهم و دهم را قبول ندارم. در واقع اقدامات پوپولیستی در دوران اصلاح‌طلبان هم رخ داده، به گونه‌ای که با ساختارشکنی و شعارهای نادرست و با عوام فریبی روی کار آمدند!

فروزنده در این باره که به هر حال مردم آگاه‌تر شده‌اند، نیز بیان کرد: نکته مهم این است که باید بینش مردم بالا برود.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند؟ عنوان کرد: بله این آگاهی بسیار بالاتر رفته و جامعه امروز در حال رشد است؛ وظیفه نامزدها این است که صادقانه با مردم حرف بزنند و برنامه داشته باشند. وظیفه نخبگان این است که برنامه‌های آنها را ارزیابی کنند که آیا برنامه نامزدها، قابل اجراست یا یک شعار پوپولیستی است ضمن اینکه متاسفانه بعضی از روشنفکران، کار برای مردم را با شعارهای پوپولیستی اشتباه گرفته‌اند. بنده به عنوان مثال مسکن مهر را تایید می‌کنم حال هر دولتی باشد، رسیدگی به طبقات محروم، سفرهای استانی را صد در صد و ارتباط با مردم را صد در صد تائید می‌کنم؛ اصلا حکومت ما نوکر مردم است.

او با اشاره به بزرگنمایی‌ها در بیان برنامه‌ها از سوی کاندیداها تاکید کرد: این بزرگنمایی‌ها به نوعی عوام فریبی است. اینکه ما یک قولی به مردم بدهیم و عمل نکنیم بسیار بد است. وقتی کاری را نمی‌توانند انجام دهند صادقانه با مردم حرف بزنند و بگویند این مشکلات و چالش‌ها، چیست.

فروزنده اضافه کرد: وظیفه نخبگان این است تا افرادی که به میدان می‌آیند را مورد ارزیابی قرار دهند. شعارهایشان را ارزیابی کنند و به مردم بگویند. این وظیفه نخبگان است، در همه صنوف روشنگری و برای مردم تبیین کنند. طبیعتا مردم هم موظف هستند که به نخبگان‌شان اعتماد کنند نخبگانی که صادق هستند هرچند در صنوف مختلف، باشند.

او در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شده نخبگان در حاشیه بمانند؟ بیان کرد: این به استقبال مردم بستگی دارد و هچنین مردم و رسانه های‌ ما باید به این موضوع توجه کنند. عوامل مختلفی دخیل است، بیشتر این عوامل، فرهنگی است و متاسفانه فضای مجازی بسیاری از حرمت‌ها و خطوط قرمز را شکسته و فضایی فراهم کرده که افراد جاافتاده، موثر و دلسوز در جامعه جایگاهی در فضای مجازی ندارند و این ایرادی است که وارد است. بنابراین رسانه ها وظیفه دارند مردم را روشن و مردم هم، باید به این مساله توجه کنند.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز