گروسی خبر داد:

تلاش آژانس برای پیوستن عربستان به پروتکل الحاقی

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۱۸:۳۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۸۵۵۷
تلاش آژانس برای پیوستن عربستان به پروتکل الحاقی
مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که به دنبال رایزنی باعربستان برای پیوستن به پروتکل الحاقی است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رافائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت؛ عربستان یکی از ۳۱ کشوری است که به پروتکل‌های جزئی و قدیمی آژانس متعهد است، که به تعبیر او سازوکارهای ضعیفی در نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به‌شمار می‌روند.

وی افزود که برای پیوستن عربستان به موافقت‌نامه‌های قوی‌تر پادمانی سرگرم رایزنی است.

نشریه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش داد که عربستان در حال توسعه نخسین تاسیسات هسته ای در این کشور است.

براساس این گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در حال بررسی برنامه هسته ای عربستان و اینکه آیا این فعالیت ها می تواند زمینه را برای دستیابی ریاض به سلاح هسته ای مهیا کند، است.  این سازمان در حال بررسی گزارشی است که در آن عربستان تلاش می کند تا با همکاری چین و به صورت پنهانی اورانیوم تولید کند که این هشدار آمریکا را به دنبال داشته است.

نیویورک تایمز نوشت: سازمان اطلاعات آمریکا کشف کرده که عربستان در نزدیکی ریاض یک تاسیسات ساخته است که شبیه به یک مرکز هسته ای است. البته طبق اعلام کارشناسان آمریکایی حتی اگر عربستان بخواهد برنامه هسته ای خود را توسعه دهد برای ساخت یک کلاهک هسته ای به چند سال زمان نیاز دارد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین مرداد ماه گذشته از آژانس خواسته بود تا درباره برنامه پنهانی هسته ای عربستان شفاف سازی کرده و گزارشی را به اعضای آژانس ارائه کند.

وی با یادآوری این که عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است، افزود: به رغم اینکه عربستان عضو ان.پی.تی است و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران از تقویت همکاری‌های ایران با آژانس و توافقی که به تازگی در خصوص مسائل پادمانی منعقد شد استقبال و عنوان کرد که بازرسان آژانس ظرف چند روز آینده از دومین مکان مورد نظر در ایران بازدید خواهند کرد. به گفته وی بعید است که نتیجه بررسی‌های آژانس زودتر از چند ماه آینده منتشر شود.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود. با این حال دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز