ابراز تمایل عراق برای گسترش روابط با ریاض

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۱۸:۵۱:۳۴
کد خبر: ۱۰۵۸۵۶۵
ابراز تمایل عراق برای گسترش روابط با ریاض
مشاور امنیت ملی عراق، در دیدار با «عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان در بغداد تاکید کرد که کشورش در پی گسترش مناسبات با ریاض و همسایگان عرب است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق، در این دیدار دو طرف پیوندهای عراق و عربستان و کوشش برای گسترش آنها را در همه بخش ها بررسی کردند.

الاعرجی، وزیر کشور عراق در کابینه حیدرالعبادی، به این نکته اشاره کرد که عراق خواهان گسترش مناسبات با همسایگان عرب، کشورهای منطقه و جهان است و آن را در تثبیت امنیت و ثبات کشور و منطقه موثر می داند.

سفیر عربستان نیز در این دیدار افزود که ریاض در پی گسترش روابط و آماده توسعه همکاری ها با عراق در حوزه های نفت، انرژی و اقتصاد و نیز راه اندازی کانال های ارتباط امنیتی میان دو کشور است.

الاعرجی در ادامه این دیدار از آنچه«نقش عربستان سعودی و مواضع شرافتمندانه آن» خواند، قدردانی و تأکید کرد که عراق به دنبال گشودن افق های تازه در همکاری با عربستان و انتقال تجارب در  تمام بخش ها است.

دولت های پیشین عراق بویژه در دوران جنگ علیه داعش و نیز احزاب و گروه های مقاومت، همواره از نقش منفی سعودی ها و اخلالگری آنان در روند سیاسی و امنیتی کشورشان انتقاد داشتند و از ریاض درخوست می کردند دست از فتنه انگیزی در عراق بردارد. مهمترین نقش بازدارنده سعودی ها درجنگ علیه داعش ، در مارس ۲۰۱۵ هنگام آزاد سازی تکریت و تابستان ۲۰۱۶ در بحبوحه آزادی سازی فلوجه خود را نشان داد که بیشترین فشار را به دولت عراق برای جلوگیری از عملیات آزادسازی به وارد آوردند.

یکی از معضلات قدیمی در روابط عربستان با عراق، تعداد بیشمار جنگجویان سعودی عضو گروه های تروریستی القاعده و داعش از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون بوده است که تعداد زیادی از آنان به عنوان جنایتکاران خطرناک در زندان های عراق بسر می بردند.

الشمری سفیر عربستان سعودی در بغداد همچنین روز گذشته در گفت و گویی تلویزیونی ادعا کرد که کشورش پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهد کرد که تأثیر مهمی بر زندگی مردم این کشور خواهد داشت.

الشمری از نیت عربستان برای اجرای پروژه های بزرگ در سه حوزه در عراق خبر داد و مدعی شد که شرکت های سعودی قصد دارند در آینده پروژه هایی در عراق اجرا کنند و این نشان می دهد که به زودی  نشست ها و دید و بازدیدهای بیشتری برای اجرای این طرح ها انجام خواهد شد و در نتیجه بر مردم عراق تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی افزود: در دوره جدید شاهد اجرای بسیاری از پروژه های بزرگ راهبردی در زمینه های گاز، انرژی و پتروشیمی در عراق خواهیم بود.

عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان که به دلیل شیوع ویروس کرونا اسفند ۹۸ خاک عراق را ترک کرده بود، اواخر خرداد ۹۹  دوباره فعالیت خود را در سفارت این کشور در بغداد از سرگرفت.

معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی عراق در جریان سفر به ریاض در ۲۳ ماه مه (سوم خرداد۹۹) از عربستان خواسته بود که سفیر این کشور فعالیت خود را در بغداد از سرگیرد که متعاقب آن «ملک سلمان» شاه سعودی در حکمی دستور بازگشت الشمری را به بغداد صادر کرد.

روابط عراق و عربستان از زمان آغاز به کار دوباره سفارت این کشور در بغداد در دسامبر ۲۰۱۵ همواره با فراز و نشیب و تنش‌ همراه بوده است.

«ثامر السبهان» نخستین سفیر سعودی در عراق پس از ۲۵ سال قطع مناسبات با بغداد در ۲۰۱۵ فعالیت خود را از سرگرفت، اما دخالت‌های او در امور داخلی عراق و اهانت های وی به شیعیان تا جایی پیش رفت که بغداد ناچار به اخراج وی به عنوان عنصر نامطلوب شد.

مناسبات عراق و عربستان به همین دلیل به سردی گرایید تا اینکه با تشکیل دولت «حیدر العبادی»، ریاض سرتیپ «عبدالعزیز الشمری» وابسته نظامی خود در آلمان را در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه ۹۵) به عنوان کاردار عربستان در بغداد معرفی کرد.

با توسعه بیشتر روابط و ایجاد شورای عالی هماهنگی مناسبات بین بغداد و ریاض، عربستان، کاردار خود را به سطح سفیر ارتقا داد، اما در جریان شیوع کرونا در دو کشور عراق و عربستان، سفیر سعودی محل کار خود را ترک و به ریاض بازگشت.

با تشکیل دولت جدید عراق به رهبری «مصطفی الکاظمی»، عربستان بار دیگر تمایل خود را برای گسترش مناسبات با بغداد اعلام کرده است.

 

نظر شما