طرح شفافیت آرای نمایندگان در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۹:۳۸:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۸۷۲۹
طرح شفافیت آرای نمایندگان در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد
دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در ارزیابی طرح شفافیت آرای نمایندگان، از مهمترین ابعاد شفافیت مجلس را انتشار اطلاعات رأی‌گیری در مجلس و شفافیت آرای نمایندگان و نحوه مخفی کردن رأی‌گیری در جلسات صحن علنی دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «گزارش کارشناسی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان» با بیان اینکه نقش مجالس قانونگذاری به عنوان رکن اصلی تقنین در کشورها بر کسی پوشیده نیست آورده است؛ شفافیت در این نهاد، به جهت اهمیت نقش‌آفرینی در تعیین حق و تکلیف مردم و تنظیم روابط اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. از مهمترین ابعاد شفافیت مجلس، انتشار اطلاعات رأی‌گیری در مجلس و شفافیت آرای نمایندگان است.

این گزارش با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم مشتمل بر ۶ بند اعلام وصول شده است، افزود: طرح مزبور با پیش‌بینی امکان حضور نماینده صدا وسیما در کمیسیون‌ها و تهیه گزارش، به دنبال شفاف کردن عملکرد کمیسیون‌های مجلس است،  علاوه بر این در این طرح به لزوم انتشار عملکرد نمایندگان در تصویب طرح‌ها و لوایح به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت و حضور، غیاب، تأخیر و مأموریت تصریح شده است. همچنین طراحان ساز وکار و نحوه مخفی کردن رأی‌گیری در جلسات صحن علنی را نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: به‌رغم درج بخش قابل توجهی از الزامات شفافیت آرا در طرح پیشنهادی، مواردی نیز در این زمینه قابل ذکر است که پیش‌بینی آنها در قالب مواد پیشنهادی ضروری به نظر می‌رسد.

براساس این گزارش،  علاوه بر تعیین ساز وکار غیرعلنی کردن جلسات کمیسیون، از آنجا که باید اصل بر شفافیت آرای نمایندگان در جلسات علنی کمیسیون باشد، لازم است نحوه مخفی کردن رأی‌گیری در کمیسیون مشخص شود، ضمن آنکه زمان و کیفیت انتشار مشروح مذاکرات صحن علنی و جلسات علنی کمیسیون‌ها با امکان داده‌پردازی فراهم شود.

دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: علاوه بر آن باید عملکرد کمیسیون در بررسی طرح‌ها و لوایح، سوالات و تذکرات به مسئولان ذیربط و عملکرد اعضا در هیات‌ها، مجامع و شوراها مورد تأکید قرار گیرد.

این گزارش خاطرنشان کرد: انتشار حضور، غیاب، تاخیر و ماموریت نمایندگان نیز با قابلیت خوانش رایانه‌ای می‌تواند منجر به افزایش کارآمدی ساز و کارهای پیش‌بینی شده جهت شفافیت عملکرد مجلس باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز