رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

ایران تحریم‌ پذیر نیست

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۱:۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۰۵۸۸۲۲
ایران تحریم‌ پذیر نیست
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تحریم پذیر نیست و می‌توانیم از این شرایط یک فرصت طلایی بسازیم و به پیشرفت کشور کمک کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه) در صحن علنی مجلس گفت: ایران تحریم پذیر نیست و می‌توانیم از این شرایط یک فرصت طلایی بسازیم و به پیشرفت کشور، کمک کنیم. آقای زنگنه خسارت‌های زیاد و جدی دیده‌ایم که بیش از صدها میلیون دلار هزینه داشته است که بخشی از آنها، عدم الانفع است و بخش دیگر آن خسارت‌های مستقیم است از جمله خسارت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، در حوزه قراردادهای نفت و گاز از جمله توتال و قرارداد با ترکمنستان است. 

وی افزود: میدان فرزاد در شرایطی قرار دارد که عربستان در آن یکه تازی می‌کند و در پارس جنوبی نیز طی 7 سال حدود 35 میلیارد دلار عدم‌النفع به خاطر اعمال سیاست‌های غلط داشتیم.

زاکانی ادامه داد: ترجیح آقای زنگنه و دوستانشان در شرایط متوازن، واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی است. سالانه 1 میلیارد دلار در زمینه گاز فلر عدم النفع و آلایندگی داریم. بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم در حالی که می‌توانستیم از این سهمیه‌بندی در  جهت سازندگی کشور، استفاده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقداماتی باید از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیره گازها، احداث پالایشگاه‌ها به ویژه پتروپالایشگاه‌ها در دستورات وزارت نفت قرار گیرد. وزارت نفت می‌تواند روزانه تا 50 هزار بشکه میعانات را تبدیل به نفتا کند و در بازار مصرف به فروش برساند اما این کار انجام نمی‌شود. آقای وزیر اصرار به قرارداد سیراف دارد در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص می‌دهد و قیمت خلیج فارس نیز یک دوم آن خواهد بود.

زاکانی خاطرنشان کرد: خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که باید در دستور وزارت نفت قرار گیرد و وزارت نفت باید در ارتباط با پاکستان تجدیدنظر کند. مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که وزیر نفت باید یک سری کارهایی را انجام ندهد و در اولویت‌هایش تجدیدنظر کند. مثلا در فروش نفت خام با قاچاق سازمان یافته با 1900 پرونده، مواجهیم. فعال کردن بخش داخلی صنعت از جمله کارهایی است که باید مورد توجه وزارت نفت قرار گیرد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز