تاکید وزیر خارجه انگلیس به اختلاف با آمریکا درباره برجام

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۲۳:۳۴:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۹۷۵۹
تاکید وزیر خارجه انگلیس به اختلاف با آمریکا درباره برجام
وزیر خارجه انگلیس در دیدار همتای آمریکایی خود بار دیگر بر عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرد و گفت موضع ما درباره برجام و دلایل آن کاملا روشن است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دومنیک راب که روز چهارشنبه با مایک پمپئو در واشنگتن دیدار داشت، این مطلب را در نشست خبری مشترک مطرح کرد و افزود: ما درباره ایران صحبت کردیم و ما موافق هستیم که ایران هرگز نباید اجازه یابد سلاح اتمی داشته باشد.

وی ادامه داد:همچنین فکر می‌کنم اتفاق نظر داشتیم که در دیپلماتیک برای مذاکره با ایران در مسیر مسالمت‌آمیز باز است و تصمیم گیری درباره انتخاب آن، به عهده مقامات تهران است.

مخالفت با مکانیسم ماشه آمریکا

وزیر خارجه انگیس درباره موضع سه کشور اروپایی در قبال مکانیسم ماشه و آیا همچنان بر آن نظر هستند هم گفت: ما درباره آنچه که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و تهدیدهای آن خواند، با آمریکا نگرانی مشترک داریم.

راب با تاکید بر اینکه موضع انگلیس درباره برجام و دلایل کاملا مشخص است، افزود: ما فکر نمی‌کنیم که برجام کامل است، آن تصورات ما را گسترش نداد و باید به اهداف ما در یک رویکرد نظارتی وسیع در یک توافق جامع دست یابیم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم در این رابطه به طور کامل با آمریکا در یک نقطه قرار داریم اما درباره سایر موضوعات ممکن است ما تفاوت دیدگاه داشته باشیم که همواره به شکل سازنده‌ای آن را مدیریت می کنیم، همانگونه که انجام داده‌ایم.

مخالفت انگلیس با موضع آمریکا در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در همین نشست نشان داد آمریکا قرار است به طور یکجانبه برای آنچه که بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل می‌نامد، اقدام کند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین با اشاره به اینکه ما درباره موضوعات مختلفی از هنگ‌کنگ گرفته تا لیبی تبادل نظر کردیم، افزود: اکنون دو کشور بیشتر از همیشه به هم نزدیک شده‌اند تا صلح، آزادی، امنیت و دموکراسی را در لیبی استقرار بخشیم.

راب ادامه داد: ما همچنین درباره آفریقا همکاری نزدیکی با آمریکا داریم.

وی به ادعای مسمومیت الکسی ناوالنی مخالف دولت روسیه اشاره کرد و گفت: ما درباره مسمومیت الکسی ناوالنی که یکی از بزرگترین نگرانی های ما بود، صحبت کردیم و خوشحالیم که او بهبود یافت. انگلیس به صورت دست اول تاثیر و شرایط حمله با عامل نوویچیک را دیده است که عوامل اطلاعاتی روسیه از آن برای ترور در سال ۲۰۱۸ استفاده کردند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: این نقض کنوانسیون منع استفاده از سلاح شیمیایی است و باید به خاطر استفاده از آن پاسخگو شوند. من فکر می‌کنم که آنها از تحقیق درباره آنچه که برای ناوالنی روی داده است، امتناع می‌ورزند.

راب در این رابطه از اقدامات آلمان حمایت کرد.

از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر خارجه انگلیس، عادی‌سازی روابط امارات متحده و بحرین با اسرائیل بود که اظهار کرد: این اقدام بزرگ آمریکا بود و ما به طور کامل از این توافق حمایت می‌کنیم. بار دیگر به ویژه از اقدام مایک پمپئو و جراد کوشنر برای حرکت در مسیر صلح و رفاه در خاورمیانه، قدردانی می‌کنم.

راب تاکید کرد: ما همچنین معتقدیم این پیمان، فرصتی برای گفت وگو میان فلسطین و اسرائیل برای دستیابی به راه حل نهایی ۲ کشور است.

 

نظر شما