یک نماینده ادوار مجلس:

تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ ندارم/ زمانی ممکن است جامعه به این نتیجه برسد کاندیدای خانم توانمندتر از مردان است

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۵:۳۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۰۰۵۸
تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ ندارم/ زمانی ممکن است جامعه به این نتیجه برسد کاندیدای خانم توانمندتر از مردان است
یک نماینده ادوار مجلس گفت: یقینا مردم ما در آینده نزدیک یک زن رئیس جمهور که کارآمد باشد را خواهند پذیرفت.

«سهیلا جلودارزاده»، نماینده ادوار مجلس، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه به اعتقاد بسیاری، مولفه کارآمدی کاندیدا برای حضور در انتخابات 1400 مهم است از نظر شما پذیرش اجتماعی برای حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چگونه خواهد بود؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: نکته قابل توجهی که زنان کشور ما باید به عنوان یک وظیفه به آن نگاه کنند این است که تا چه اندازه به وعده‌هایی که داده شده، عمل شده است، همچنین تا چه حد مشکلات جامعه زنان حل شده و اینکه آیا می‌شود دوباره به وعده اعتماد کرد یا خیر؟

او افزود:  بالاخره ارتباط هر عضو جامعه با مجموعه حاکمیت خودش این گونه است که رأی خودش را طبق قراردادی 4 ساله واگذار می‌کند و در نهایت می‌خواهد به آن چیزهایی که مورد نظرش بوده، برسد. 

جلودارزاده ادامه داد: این یک اصل است که در هر قرارداد فردی و اجتماعی که باید رعایت شود، به عنوان مثال یک فرد، حرفی بزند و کالایی عرضه کند و طرف مقابل 3 ماه وجه آن کالا را پرداخت و کالا را دریافت کند. در بسیاری از مواقع از این دست اتفاقات در جریان انتخابات‌های ما، نیفتاده است یعنی وعده‌هایی داده شده که به آن عمل نشده و این وعده‌ها می‌تواند از طرف برگزارکننده‌ها باشد یا اینکه می‌تواند از طرف رسانه‌ها باشد. به بیانی دیگر این وعده‌ها ممکن است از سوی مجموعه حاکمیت یا از سوی شخصی که می‌خواهد قبول مسئولیت کند، مطرح شود.

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: لازم نیست در زمان دادن وعده‌ها، حتما وعده‌های سرخرمن داده شود. ما اگر ببینیم خانمی به عنوان کاندیدا معرفی و این تابو شکسته شد، این یک گام رو به جلو است.

او اضافه کرد: از سوی دیگر اگر مشاهده کردیم فردی در حال دادن وعده‌هایی است که سابقه وعده هم دروغ داشته نباید به او اعتماد کنیم. مثلا قبلا یک کاندیدای ریاست جمهوری اظهاراتی را مطرح کرده اما به آنها عمل نکرده است.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا در آینده نزدیک رئیس جمهور زن خواهیم داشت و اینکه آیا جامعه ما به سمتی رفته که یک زن رئیس جمهور با وجود داشتن کارآمدی روی کار بیاید؟ بیان کرد:  زمانی جامعه به این نتیجه می‌رسد که یک خانمی که کاندیدا شده، توانمندتر از مردهایی است که کاندیدا شده‌اند.

او در ادامه عنوان کرد: یقینا مردم ما در آینده نزدیک یک زن رئیس جمهور که کارآمد باشد را خواهند پذیرفت. ما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچکی که رسانه ندارند به دلیل شعور و شناختی که داشتند از بین یک خانم و چند آقا، گزینه خانم را انتخاب کردند چراکه احساس  کردند آن خانم، هم پیگیر مسائل بوده و هم از توانمندی برخوردار است، همانگونه که در انتخابات مجلس این اتفاق افتاده است. حتی در پایتخت هم به این شکل بوده یعنی 30 نفر در لیستی بودند و خانم‌ها بیشتر رأی را آوردند. بیش از 50 درصد جامعه، خانم ها هستند. از نظر سطح سواد پیشرفته و تحصیل کرده هستند به ویژه اینکه چندین سال زودتر از  مردان به درک می‌رسند.

او گفت: همه جای دنیا این اتفاق افتاده و ما در طول تاریخ‌مان هم، چنین چیزی داشتیم و پیرو فاطمه زهرا (س) و زینب کبری (س) هستیم به هر حال ما چیزی از زنان دنیا کم نداریم. خانم‌هایی مثل مرکل و کلینتون به عنوان زنانی هستند که توانستند در جامعه خود اعتماد به نفس و توانایی داشته باشند و حتی در جوامع خود، قابل ستایش هستند. 

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که چه کاندیداهای خانمی داریم که می‌توانند رئیس جمهور شوند؟ گفت: ابتدا مردان، کاندیداهای خود را معرفی کنند تا بعدا لیست زنانی که در مبارزه انتخاباتی با آنها شرکت خواهند کرد را ارائه دهیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات سال آینده دارید؟ تصریح کرد: خیر، تمایلی ندارم.

نظر شما