تلاش تیم نخست‌وزیران سابق لبنان برای کودتای نرم علیه دو گانه شیعی و متحدان

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۳:۵۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۰۶۶۹
تلاش تیم نخست‌وزیران سابق لبنان برای کودتای نرم علیه دو گانه شیعی و متحدان
یک روزنامه لبنانی نوشت، طرح فرانسه برای لبنان به مرحله سختی رسیده و همزمان نخست‌وزیران سابق و در رأس آنها «سعد الحریری» به فشارها علیه دوگانه شیعی و جریان وابسته به رئیس‌جمهور شدت داده‌اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان در دهم شهریور و با کسب نود رأی در رایزنی‌های پارلمانی میان احزاب سیاسی مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شد اما تلاش وی تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

روزنامه «الاخبار» در همین باره نوشت: نشست‌های دو روز اخیر و تماس‌ها میان پاریس و قوای سیاسی محلی برای تسریع در روند تشکیل دولت نتیجه‌ای نداشته است... مصطفی ادیب بر انتخاب وزرا توسط خودش یا به بیان واضح‌تر عدم انتخاب هیچ وزیری از سوی حزب‌الله اصرار دارد. این مسأله فراتر از کرسی وزارت دارایی است و در چارچوب تکمیل محاصره حزب‌الله به دست آمریکا و با ادوات و چهره‌های مختلف صورت می‌گیرد.

این روزنامه افزود، طرح فرانسه برای لبنان به مرحله سختی رسیده و صداهایی در پاریس شنیده می‌‎شود مبنی بر اینکه بگذارید قوای سیاسی در لبنان، خودشان مشکل را حل کنند. مشکل در شیوه تشکیل دولت یا شکل دولت نیست. ادیب و نخست‌وزیران سابق و در رأس آن «سعد الحریری» می‌خواهند نتایج انتخابات پارلمانی و اکثریت در پارلمان را زیر پا بگذارند؛ هدف اعلام نشده از این موضوع، «کودتای نرم علیه حزب‌الله، جنبش امل، التیار الوطنی الحر (جریان آزاد ملی) و «میشل عون» رئیس‌جمهور است. این درخواست واضح و اعلام شده آمریکاست.

الاخبار سپس نوشت، صحبت‌های زیادی در جریان است مبنی بر اینکه الحریری، قصد کنار زدن مصطفی ادیب را دارد تا به دولت بازگردد. ادیب نیز بر کناره‌گیری از تشکیل دولت اصرار دارد اما نخست‌وزیران سابق از وی خواسته‌اند فعلا ادامه دهد زیرا ایده تعیین جایگزین برای وی هنوز نهایی نشده است.

در همین زمینه الحریری اخیرا با «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» دیدار و پس از آن کنفرانسی خبری برگزار کرد که بخش اعظم آن را به حمله به حزب‌الله و جنبش امل اختصاص داد و مدعی شد، اصرار دو گانه شیعی بر کرسی وزارت دارایی باعث متوقف شدن طرح فرانسه شده است.

از سوی دیگر، ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد، عون تماسی از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دریافت کرد و پرونده تشکیل دولت را در سایه تحولات اخیر با وی بررسی کرده است. در این تماس بر ضرورت ادامه تلاش‌ها در سطوح مختلف برای تشکیل کابینه تأکید شده و ماکرون گفته به تماس‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان هم در همین زمینه نوشت، تماس‌های فرانسه با طرف‌های لبنانی در ساعت‌های اخیر به اوج خود رسیده و ممکن است دولت جدید بزودی تشکیل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز