فشار دولت ترامپ به لبنان برای مذاکره مستقیم با اسرائیل

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۸:۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۶۰۸۱۹
فشار دولت ترامپ به لبنان برای مذاکره مستقیم با اسرائیل
رسانه ها گزارش داده اند که دولت دونالد ترامپ در آمریکا در حال فشار به لبنان برای مذاکره مستقیم با اسرائیل است تا پرونده اختلافات مرزی دو طرف حل شود و ترامپ نیز از این موضوع به عنوان برگ برنده در انتخابات بهره ببرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، روزنامه الاخبار لبنان روز شنبه در مطلبی نوشت: هم آمریکایی‌ها و هم اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امکان آغاز مذاکرات مستقیم میان لبنان و اشغالگران قبل از انتخابات آمریکا وجود دارد.

در این گزارش آمده است:‌ آمریکا بر ایجاد یک کانال مستقیم مذاکرات میان دو طرف برای رسیدن به توافق در خصوص مرزهای آبی مورد اختلافات تمرکز کرده است. این در حالی است که شرایط لبنان برخلاف گذشته، امروز برای رسیدن به توافق مناسب‌تر است.

مسئولان ارشد آمریکایی و اسرائیلی دیروز در مصاحبه‌های جداگانه با پایگاه اسرائیلی «واللا» گفتند: هدف دولت آمریکا این است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، مذاکرات مستقیم میان لبنانی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شود. این مسئله دستاورد سیاسی بسیار بزرگی برای ترامپ محسوب می‌شود. علاوه بر حل اختلافات آبی میان دو طرف،‌ ۳۰ سال است که هیچ‌گونه مذاکرات سیاسی مستقیمی میان بیروت و تل‌آویو انجام نشده است.

الاخبار نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که فضای مناسب در لبنان برای مذاکرات به ویژه بعد از وقوع انفجار فاجعه‌آمیز در بندر بیروت و نیز پیامدهای بحران اقتصادی در این کشور، فراهم شده است. همچنین انتقادهای داخلی از حزب‌الله از جمله عواملی است که آمریکا را به ازسرگیری تلاش‌ها برای انجام این هدف، سوق داده است.

در همین راستا،‌ دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا هفته جاری به اسرائیل رفت و با مسئولان این رژیم دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک مسئول اسرائیلی بلندپایه به پایگاه خبری واللا گفت: شنکر در سفر اخیرش به لبنان با وزیران و مسئولان ارشد دولت انتقالی لبنان درباره آغاز مذاکرات با اسرائیل گفت‌وگو کرد.

طبق این گزارش،‌ شنکر پس از سفرش به بیروت، مسئولان اسرائیلی را در جریان گفت‌وگوهایش با مقامات لبنانی و تمایل آن‌ها برای آغاز مذاکرات قرار داد و گفت که آن‌ها نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای انجام مذاکرات دارند.

یکی از مسئولان اسرائیلی نیز در این باره گفت: شاهد تمایل طرف لبنانی برای انجام مذاکرات هستیم و معتقدیم که آنها درک می‌کنند که زمان حل اختلافات فرا رسیده است.

وی افزود: اسرائیل آماده اجرای مذاکرات جدی با لبنان است و امیدوار است که قبل از پایان سال ۲۰۲۰ این اتفاق رخ بدهد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. با توجه به وجود منابع نفت و گاز در این منطقه، کشمکش‌ها و اختلاف‌های زیادی میان دو طرف طی سال‌های اخیر وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۸  لبنان اولین قرارداد اکتشاف و تولید نفت و گاز از آب‌های منطقه‌ای خود را با شرکت های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه بست. این مسئله باعث تشدید اختلاف میان بیروت و تل‌آویو شد.

اکنون و با توجه به شرایط وخیم اقتصادی لبنان به دنبال فساد،‌ کاهش ارزش پول ملی و فلج شدن بانک‌های این کشور و همچنین انفجار اخیر بندر بیروت که عواقب اقتصادی سنگینی برای بیروت به همراه داشت، به نظر می‌رسد آمریکا دولت لبنان را تحت فشار قرار داده تا از این شرایط لبنان به نفع خود در انتخابات بهره ببرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز