ظریف در گفتگوی ویژه خبری:

ترامپ توبه کند و خسارت پرداخت کند /ما شجاعت مذاکره داریم اما زیر بار سلطه نمی رویم/ به سلاح اروپا نیاز نداریم اما اروپا منطقه ما را انبار باروت نکند/ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌ها باطل است

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۲۲:۵۴:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۰۸۷۸
ترامپ توبه کند و خسارت پرداخت کند /ما شجاعت مذاکره داریم اما زیر بار سلطه نمی رویم/ به سلاح اروپا نیاز نداریم اما اروپا منطقه ما را انبار باروت نکند/ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌ها باطل است
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا اعلام کرده ۸ شب به وقت واشنگتن پایان ۳۰ روز است و قطعنامه ها باز می گردد اما این ادعا باطل است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری گفت: نام مکانیسم ماشه  و اسنپ بک در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده است آمریکا کلک مطبوعاتی زده است. ۱۳ کشور نامه نوشتند و گفتند امریکا حق استفاده از اسنپ بک را ندارد و آن یک کشور، هم سکوت کرده است. آمریکا اعلام کرده ۸ شب به وقت واشنگتن پایان ۳۰ روز است و قطعنامه ها باز می گردد اما این ادعا باطل است.

ظریف افزود:  بولتون دو‌مقاله نوشته که توصیه می‌کنم دوستانی که تفکر دیگری دارند حتما آن را بخوانند؛ آمریکا از یک سال و نیم پیش اعلام کرد که از برجام خارج می شود و سایت وزارت خارجه امریکا روزشمار گذاشت و بعد قطعنامه آوردند که به نتیجه نرسید. بعد قطعنامه ۳۵ بندی را ۴ خط کردند ‌و سپس متوسل به مکانیزم ماشه شدند در حال حاضراستدلا آمریکا  بچگانه است.

ظریف ادامه داد: آمریکا به خاطر نفوذی که در بازار مالی دارد قلدری خود را به نتیجه رساند؛ آمریکا با پروژه نورد استریم همین کار را می کند و یقه آلمان‌ها را گرفته است. اگر یک بار جلو قلدری آمریکا را نگیریم این روند ادامه می یابد. آمریکا ۱۲۰ مورد تحریم دارد. یک سخنرانی در مجمع عمومی خواهند داشت و یک نقشه دارم که نشان می دهم که تحریم های امریکا چه کشورهایی را در برگرفته است.  

او با تاکید بر اینکه اروپا از ابتدای انقلاب به ما سلاح نفروخته است، اضافه کرد:  ما هیچ گاه بزرگترین خریدار سلاح نبودیم اما یک چهارم خرید تسلیحاتی در منطقه انجام می شود اما ما می توانیم در صورت نیاز، سلاح خریداری کنیم. با تلاش نیروهای مسلح ما  خودمان توان صادرات سلاح داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ برخی کشورها قوانین ۱۹۲۹ را لغو کردند این کار روندی دارد. در حال حاضر قوانین ۱۹۲۹ وجود ندارد که آمریکا بخواهد آن را اجرایی کند، کشتی هایی که متعلق به ایران نبود و میعانات ایران را داشت ضبط کردند آن کشور شکایت کرد چون راهزنی دریایی توسط آمریکا صورت گرفت. اگر امریکا به براساس ۱۹۲۹ اقدامی انجام دهد راهزنی دریایی است و آمریکا باید عواقب ان را بپذیرد.

ظریف یادآور شد: از اردیبهشت سال گذشته ۵ مرحله در راستای اجرای مکانیزم حل اختلاف، تعهدات خود را کاهش دادیم. اما نظارت ها را حفظ کردیم اما محدودیت های هسته ای را کنار گذاشتیم. در برابر نقض آمریکا و ناتوانی اروپا، روند حل و فصل را طی کرده و به اقدام اجرایی رسیدیم. در اجرای حل و فصل اختلافات اروپا ۱۱ تعهد به ما داد اما اجرا نکرد. ما مجدد در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام کردیم، روند را شروع می کنیم. سپس در  می ۲۰۱۹ که روند، را اجرا کردیم، بعد اروپا گفت این اقدام شما، خلاف برجام است و ما گفتیم، این اقدام ما در چارچوب برجام است. اینها نکات دقیق حقوقی است و باید آن را از مباحث سیاسی داخلی جدا کنیم. 

او با بیان اینکه اقدامات ما بازدارنده بود اما حقوق و روابط بین الملل، جای قدرت بین المللی را نمی گیرد، تصریح کرد: برجام قدرت آمریکا را در بازار مالی نمی تواند به هم بزند.

ظریف عنوان کرد: مردم ما امروز در فشار هستند‌ و من به عنوان خدمتگزار شرمنده مردم هستم اما اگر امریکا با فشار خود می توانست مردم را به زانو در بیاورد، اکنون شرایط به گونه دیگری بود. مردم و توانمندی دفاعی و تکنولوژی ما، عامل قدرت ما هستند.

او افزود: آمریکا در حوزه امنیت ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی می کند و احساس می کند هرچیز را امنیتی کند، موفق می شود. اکنون کشوری پیدا شده که زیر بار زور آمریکا نمی رود و آن کشور، ایران است. ما وارد دنیا پسا امریکایی و غربی شدیم .

ظریف در واکنش به ادعا توافق ترامپ با ایران ظرف یک هفته تاکید کرد: ترامپ توبه کند و خسارت پرداخت کند و تعهد بدهد، البته خیلی کارها باید انجام بدهد. امریکا اگر می خواهد به میز برجام برگردد آسان نیست. آنها سردار ما را شهید و صدها میلیارد به اقتصاد ما ضربه زدند. اگر امریکا می تواند این کارها را انجام دهد به میز برجام برگردد.  امریکا مانع دسترسی  ایران به دارو می شود و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده است. شرمنده مردم هستیم اما مردم ایران ترامپ را شکست دادند. 

او با بیان اینکه سخنان ترامپ مصارف انتخاباتی دارد، گفت: ۳ نفر به کاخ سفید رفتند و قراردادی امضا کردند، اینها ۲۵ سال رابطه امنیتی داشتند مگر جنگ داشتند که الان بدنبال صلح هستند.  

ظریف خطاب به امریکا گفت: شما خودتان کودتا نکنید، بی جهت درباره دخالت ایران در انتخابات امریکا نیز صحبت نکنید. ما شجاعت مذاکره داریم اما زیر بار سلطه نمی رویم.

 ظریف عنوان کرد: به سلاح اروپا نیاز نداریم اما اروپا منطقه ما را انبار باروت نکند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اشاره کرد:  آمریکا هرکاری علیه ایران، توانسته انجام داده است. بیشترین اثر اقتصادی مربوط به نگرانی است. برخی سودجویان از نگرانی مردم سو استفاده می کنند. آینده امریکا مورد تردید است . بحث این است که بعد از انتخابات امریکا چه می شود چون شاید ترامپ، نتیجه انتخابات را نپذیرد. ۶۰ درصد طرفداران بایدن رای پستی می دهند ممکن است ترامپ ببرد اما بعد نتیجه به نفع بایدن برگردد.  بین ۳ نوامبر تا یک هفته بعد به گفته فرید زکریا، شاید اتفاقات عجیبی در آمریکا رقم بخورد.

نظر شما