سخنگوی وزارت امور خارجه:

امیدواریم طرح صلح هرمز به سازوکار منطقه‌ای ختم شود/ هر اقدامی که مهر و موم برجام را باز کند به منزله پایان برجام است

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۰:۳۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۶۱۰۴۱
امیدواریم طرح صلح هرمز به سازوکار منطقه‌ای ختم شود/ هر اقدامی که مهر و موم برجام را باز کند به منزله پایان برجام است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر و فراگیرترین طرح از لحاظ اصول و مبانی است و امیدواریم به سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره غرامت اسراییل به ایران گفت: ما از حقوق حقه ملت ایران در چارچوب نرم های بین المللی دفاع می کنیم و قطعا این مسیر را ادامه می دهیم.

او درباره طرح صلح هرمز بیان کرد: طرح صلح هرمز یک مسیر است و فراگیرترین طرح از لحاظ اصول و مبانی است. طرح صلح هرمز یک پویایی ایجاد کرد که در طرح های دیگر هم مشابه آن را دیدید. ما همچنان به اصول و چارچوب طرح صلح هرمز پایبندیم. امیدواریم این طرح به سازوکار منطقه ای ختم شود.

خطیب زاده با اشاره به اظهارات پمپئو مبنی بر فشار حداکثری آمریکا به ایران گفت: عاقلان دانند که فشار حداکثری ایالات متحده موفق بوده و یا ملت ایران در برابر آمریکا پیروز شدند.  عاقلان دانند آمریکا جنگ و خونریزی در افغانستان آفرید و الان دنبال مذاکره است و ایران همواره بدنبال صلح و ثبات در افغانستان بوده است. عاقلان دانند، آمریکا در سوریه قفقاز یمن چه اقداماتی انجام داد. ایالات متحده جز ادعاهای واهی حرف دیگری نمی تواند بزند. روزی که ایالات متحده عاقل شود و به جامعه جهانی بازگردد باز مسیر زیادی برای پیمودن دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعاملات ایران با کره جنوبی در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال حق ملت ایستاده ایم. برخی قصد دارند بدهی ما را پرداخت کنند اما نمی توانند ما برای این کشورها، تفکیک قایل هستیم. ما به اقدام اهمیت می دهیم و نه کلام. تلاش می کنیم حقوق ملت ایران را حفظ کنیم.

او با اشاره به اقدامات آمریکا تاکید کرد: پمپئو از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پر مکر، دروغ و نفرت خود وارد شود، حتی دنیای ذهنی خود را هم نا امن کرده است. دنیا با اقدامات ایالات متحده جزء ناامنی، جنگ، خشونت و خونریزی به خود چیزی ندیده است. میراث شوم حضور ایالات متحده در مناطق مختلف به ویژه غرب آسیا چیزی جز میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای ملل منطقه نبوده است. ایالات متحده فقط یک یاغی گری دیگر را به لیست گردن کشی هایش اضافه کرده که هیاهویی برای هیچ است. پیام تهران به واشنگتن این است که به جامعه‌ جهانی و وظایف خود برگرد، دست از یاوه‌گری و یاغی‌گری بردار، جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

او اضافه کرد: از هفته آینده نشست‌های سخنگوی وزارت امور خارجه هر هفته، دوشنبه‌ها برگزار می‌شود. روزهای آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی برگزار می‌شود و روحانی و ظریف در آن سخنرانی می‌کنند. براساس برنامه فعلی، ظریف دوشنبه شب به وقت محلی و روحانی سه‌شنبه شب به وقت محلی سخنرانی خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: طرف‌های باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند. برجام توافقنامه‌ای است که یکبار مذاکره و جمع بندی، امضا و مهر و موم شده است، هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند، به مفهوم پایان برجام است. موضوع برجام و اقدامات یکجانبه آمریکا را باید از هم تفکیک کنیم. بعد از خروج آمریکا از برجام طرف‌های برجام به ویژه در خصوص اثر رفع تحریم‌های اقتصادی به تعهدات خود به طور فزاینده‌ای پایبند نبوده‌اند. ما هم ۵ گام کاهش تعهدات را انجام داده‌ایم. اما در موضوع اقدامات یکجانبه ترامپ که بخشی به خاطر انتخابات آمریکا و بخشی هم برای فشار بر ملت ایران است، به صورت متحد و شفاف عمل کرده‌اند. مهمترین موضوع این است که این «نه» بزرگ و متحد به صورت یکجا دوباره گفته شود که آمریکا دست از این اقدامات بردارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز