تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری:

بایدن خود را برای توافقی بهتر با ایران آماده می‌کند/ با پیروزی بایدن، وضعیت نتانیاهو متزلزل می‌شود/ بازگشت آمریکا به برجام بدون دردسر نخواهد بود

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۵:۰۲:۵۷
کد خبر: ۱۰۶۳۷۸۰
بایدن خود را برای توافقی بهتر با ایران آماده می‌کند/ با پیروزی بایدن، وضعیت نتانیاهو متزلزل می‌شود/ بازگشت آمریکا به برجام بدون دردسر نخواهد بود
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: آمریکای جو بایدن به احتمال زیاد به برجام بازخواهد گشت اما این بازگشت، بازگشت آسان و بدون دردسر نیست.

«دیاکو حسینی»، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، درباره نقش لابی‌های صهیونیستی به ویژه نقش نتانیاهو در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرنگار سیاسی برنا گفت: یقینا نتانیاهو از بین دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ را ترجیح می‌دهد به این دلیل که ترامپ شاید بیشترین حمایت را از برنامه‌های نتانیاهو، انجام داده و به نوعی یک ارتباط شخصی بین ترامپ، کوشنر دامادش و شخص نتانیاهو ظاهرا برقرار شده و این مسئله، تضمین می‌کند که این همکاری‌ها می‌تواند، ادامه داشته باشد.

او افزود: دولت های قبلی آمریکا معمولا ملاحظاتی را در این باره در نظر داشتند و محدوده‌های همکاری آنها با اسرائیل، کاملا مشخص بود و معمولا تلاش می‌کردند دست کم به طور ظاهری و تبلیغاتی، توازنی را بین کشورهای عربی و عرب فلسطینی به طور خاص و اسرائیل برقرار کنند. در صورتی که ترامپ، زحمت این ظاهرسازی را حتی به خودش در عمل،  نمی‌دهد و در واقع در عمل به جایی رسیدند که همه خطوط قرمزی که شاید برای دولت‌های قبلی هم مطرح بود، زیر پا گذاشته شود.

حسینی ادامه داد: بنابراین برای شخص نتانیاهو، ترامپ حتما بر جو بایدن ترجیح دارد، ضمن اینکه جو بایدن به هر حال در میان دموکرات‌ها با یک سلسله از رفتارهایی که ترامپ انجام داد و به نوعی مطلوب نتانیاهو بود، مخالفت کرده حتی خروج از برجام و چشم بستن بر یکسری از حوادث، مثلا قتل خاشقچی توسط  عربستان و پیگیری اینها می‌تواند، آن اتحاد و آن انسجامی که بین برخی از کشورهای عربی مثل عربستان، بحرین و امارات با اسرائیل شده را متزلزل کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: همچنین درباره شهرک‌سازی‌ها یا انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، همه اینها موضوعاتی است که مورد توافق و تایید حزب دموکرات در آمریکا نیست بنابراین به قدرت رسیدن بایدن، می‌تواند این وضعیت مطلوبی که امروز نتانیاهو احساس می کند را از بین ببرد.

دیاکو حسینی درباره اظهارات مکرر جو بایدن مبنی بر بازگشت به برجام و اینکه این بازگشت چگونه خواهد بود؟ گفت: آنچه که بایدن در حال حاضر به طور مکرر به آن اشاره کرده این است که ایران، اگر به تعهداتش عمل کند او هم به برجام باز می‌گردد؛ این عبارت مبهمی است اما به صورت بالقوه، این امکان وجود دارد که دولت بایدن به برجام بازگردد به ویژه اینکه به واسطه خروج امریکا از برجام، هیچ عایدی نصیب آمریکا  نشده و آمریکا بخشی از متحدانش را در ارتباط با برجام از دست داده در کل، رسیدگی به سایر موضوعاتی که آمریکا با ایران دارد هم عملا از طریق دیپلماسی فراهم نیست.

او تصریح کرد: آمریکای جو بایدن به احتمال زیاد به برجام بازخواهد گشت؛ مهم تر اینکه بایدن معاون رئیس جمهوری بود که توافق را امضا کرد و فقط با این سیاستِ ترامپ علیه ایران مخالفت می‌کند اما این بازگشت، بازگشت آسان و بدون دردسر نیست؛ به بیانی دیگر این احتمال وجود دارد که بایدن، همچنان تلاش کند برای گرفتن بیشترین امتیازها از ایران در جهت تکمیل آنچه که نواقص برجام، نامیده می‌شود تحریم‌ها را تا جایی که ممکن است ادامه بدهد و از این تحریم‌هایی که در واقع بهای آن را ترامپ پرداخته به لحاظ سیاسی، استفاده کند و امتیازهای بیشتری از ایران بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان اضافه کرد: همچنین ممکن است روند لغو تحریم ها به این سادگی نباشد و مدت‌ها طول بکشد تا از خلال، فرصتی که ایجاد می‌شود، فضایی برای چانه زنی با ایران برای توافق بهتر به وجود بیاید. بنابراین بایدن در نهایت اگر انتخاب شود به برجام باز خواهد گشت اما این بازگشت، فوری و بی قید و شرط نیست و همراه با فشارهای دیپلماتیک، علیه ایران خواهد بود و ممکن است روند لغو تحریم ها را طولانی‌تر کند.3

نظر شما