سناتورهای آمریکا خواستار تحریم مقامات روسیه شدند

۱۳۹۹/۰۷/۰۴ - ۲۰:۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۳۷۹۰
سناتورهای آمریکا خواستار تحریم مقامات روسیه شدند
جمعی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه پیشنهاد کردند که دولت آمریکا تحریم هایی را علیه مقامات روسی به دلیل وضعیت الکسی ناوالنی منتقد دولت مسکو اعمال کند.

به گزارش گروه خبرگزاری برنا، به گزارش خبرگزاری تاس، در طرح سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا آمده است که روسیه باید در برابر فعالیت های نادرست خود در سال ۲۰۲۰ پاسخگو باشد و در همین مورد براساس طرح آنان تحریم هایی علیه مقامات روسیه که در نقض حقوق بین الملل از جمله مسمویت اخیر الکسی ناوالنی رهبر مخالفین دست داشته اند، اعمال خواهد شد.

طرح سناتورها دولت آمریکا را موظف می کند تعیین کند که آیا کرملین قوانین منع استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی را نقض کرده است یا نه؟

سناتور دموکرات "کریس کونز" در مورد پیش نویس این طرح گفت که در حالی که روسیه همچنان در انتخابات ما دخالت می کند و اقدامات خشن دیگری را در کشورهایی مانند بلاروس، اوکراین و سوریه انجام می دهد این طرح تلاش می کند پوتین رییس جمهوری روسیه و محافل داخلی او را مسئول بداند.

ناوالنی که یکی از اصلی ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، بیستم آگوست (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد.

وی پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستان در شهر سامس سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی وجود دارد.

واژه ترکیبی «نوویچوک» (Novichok) به چهارمین نسل از عوامل جامد اعصاب اشاره دارد که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این عوامل از مواد قانونی ساخته شده است که حتی بعد از امضای پیمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی در سال ۱۹۹۷میلادی نیز همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. این عامل مرگبار به اصطلاح باینری (بدین معنی که تنها در صورت ترکیب شدن مرگبار خواهد بود) در ابتدا به شکل پودر بسیار ریز ساخته شد که می توانست به شکل مایع یا گاز نیز درآید.

شکارشناسان بر این باورند در صورتی که این ماده شیمیایی در درون یک محفظه نگهداری شود می تواند ماه ها و یا حتی سال ها نیز دوام داشته باشد زیرا نوویچوک نه بخار می شود و نه با حل شدن در آب ترکیبات آن از هم متلاشی می شود. برخی از انواع این ماده چنان قوی است که بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه تاثیر خود را روی قربانی نشان می دهد.

 

نظر شما