تارنمای خبری هیل:

سنای آمریکا قطعنامه‌ای برای حمایت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تصویب کرد

۱۳۹۹/۰۷/۰۴ - ۱۸:۳۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۶۳۷۹۷
سنای آمریکا قطعنامه‌ای برای حمایت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تصویب کرد
سنای آمریکا دو روز پس از خودداری رییس جمهوری این کشور از تعهد به تحویل مسالمت‌آمیز قدرت، قطعنامه‌ای را برای حمایت از روند قانونی انتقال قدرت تصویب کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، تارنمای خبری هیل روز جمعه گزارش داد که سنای آمریکا قطعنامه‌ای را به اتفاق آرا برای حمایت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کاخ سفید در صورت شکست دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور تصویب کرد.

این اقدام دو روز پس از آن صورت گرفت که ترامپ در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه در صورت شکست درانتخابات آیا متعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خواهد شد، از اعلام پایبندی به این روند خودداری کرد.

قطعنامه سنا که به پیشنهاد «جو منچین» سناتور دموکرات آمریکایی به رای گذاشته شده بود، بدون مخالفت به تصویب رسید که معنای آن این است که هم‌حزبی‌های جمهوریخواه سنای آمریکا نیز از عدم تعهد ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نگران شده‌اند.

منوچین در این باره گفت: به اعتقاد من اینکه [کشور] پیشرو جهان آزاد طوری سخن بگوید که گویی با نظام اقتدارگرا در مقابل دموکراسی هستیم، چیزی است که باعث هشدار به من و بسیاری از همکارانم در هر دو حزب شد. حتی کسانی که سکوت کرده‌اند نگران هستند.

سنای آمریکا در این قطعنامه بر پایبندی خود به انتقال منظم و مسالمت‌آمیز قدرت طبقه آنچه در قانون اساسی آمریکا آمده و همچنین بر خودداری از هرگونه اختلال توسط رییس جمهوری یا هر کس دیگری تاکید کرده است.

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نیز روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: مراسم تحلیف برنده انتخابات سوم نوامبر، در تاریخ بیستم ژانویه برگزار و انتقال قدرت همانگونه که از سال ۱۷۹۲ هر چهار سال یکبار صورت گرفته، با نظم انجام خواهد شد.

نشریه پولیتیکو نیز روز جمعه گزارش داد به رغم تلاش‌های رییس جمهوری آمریکا برای حفظ قدرت، تیم ترامپ در کاخ سفید در حال آماده‌سازی برنامه برای خروج وی از قدرت در صورت شکست در انتخابات آینده است.

ترامپ روز چهارشنبه درباره انتقال قدرت در صورت شکست در انتخابات گفت: باید ببینیم چه پیش می‌آید. صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود. بلکه تداوم (ریاست‌جمهوری من را) خواهیم داشت.

 

نظر شما
پرونده ویژه