سخنگوی وزارت امور خارجه:

آتش بس فوری و آغاز گفت و گو دوجانبه تنها راه حل بحران آذربایجان و ارمنستان است/ هرچه زودتر گفتگوهای فراگیر و درون زا در منطقه صورت گیرد

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۹:۳۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۶۵۱۹۰
آتش بس فوری و آغاز گفت و گو دوجانبه تنها راه حل بحران آذربایجان و ارمنستان است/  هرچه زودتر گفتگوهای فراگیر و درون زا در منطقه صورت گیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت و گوهای دوجانبه را تنها راه حل بحران میان آذربایجان و ارمنستان می دانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز آخرین روز هفته دفاع مقدس است. وزیر خارجه امروز میزبان مدیران ارشد وزارت خارجه و جمع حاضر در بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه خواهد بود.

او در ابتدای نشست خبری درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه در روزهای اخیر گفت: پس از درگیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داد وزیر خارجه بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال، مذاکره‌ای با وزرای خارجه دو کشور مذکور داشت و آمادگی خود را برای کمک به پایان دادن درگیری اعلام کرد. 5 مهر ماه وزیر امور خارجه عراق به ایران آمد. علاوه بر ملاقات با وزیر خارجه دیداری هم با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی داشت. سوم مهر ماه وزیر امور خارجه عازم مسکو شد و از مسکو در نشست مجازی  کنفرانس سیکا سخنرانی کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره درگیری رخ داده بین ارمنستان و آذربایجان گفت: اتفاق خوبی رخ نداده است. وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان خود در آذربایجان و ارمنستان گفتیم هر چه زودتر این غائله ختم و گفت‌وگوها شروع شود. سیاست ایران تغییری نکرده است که مبتنی بر کمک و تسهیل گفت‌وگوهای طرفین است. راه حل نظامی راهکار پایدار برای این اختلاف نیست. ایران از همه ظرفیت‌هایش در این راستا استفاده می‌کند. از نزدیک و با حساسیت بالا در حل پیگیری تحولات هستیم. به صورت مداوم با طرفین درگیری در ارتباط هستیم. به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را فعال نگه خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد: سفر وزیر خارجه عراق به ایران عادی بوده و بارها انجام شده است. رایزنی ها در راستای مسایل دو جانبه و منطقه ای در حال انجام است. هیات فنی عراق در موضوع اروند رود، راه اهن و مسایل مرزی طی دو هفته اینده وارد ایران می شود. ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را مردود می داند، اماکن دیپلماتیک ما قبلا به دلیل دخالت دول، خارجی مورد حمله قرار گرفته است و سردار رشید ما را بزدلانه به شهادت رسیدند.

او درباره انتقادات روزنامه کیهان به آیت‌الله سیستانی هم تصریح کرد: ایران براساس مرجعیت شکل گرفته است آیت الله سیستانی نقش بی بدیل در عراق دارند و جایگاه ویژه میان شیعیان، عراق دارند. حکم احترام به ایشان داریم و تحمل نمی کنیم کسی به جایگاه مرجعیت تخطی کند.

او درباره تنش میان اذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: هر درگیری دو سو دارد. موضع ما توقف تخاصم و آتش بس است. هیچ مشکلی در منطقه از مسیر نظامی حل نمی شود. موضع ما در این باره کامل روشن بوده است. در این حوادث غیرنظامیان همیشه قربانی هستند. ما خواستار اعلام جزییات از سوی دو کشور هستیم و نمی خواهیم درگیری صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف به چین گفت: سفر ظریف به محض نهایی شدن، اعلام می شود. برخی گمانه زنی ها زودتر از موعد، موجب برداشت می شود و می خواهند من پاسخ بدهم. مراودات با چین متوقف به سفر نیست و ما گفتگوهای خود را پیگیری می کنیم. برگزاری سفر موضوع جدیدی نیست. در هر دو پایتخت (تهران-پکن) آمادگی میزبانی وجود دارد. فعلا دستورکار فوری نداریم.

او درباره پیشنهاد نخست وزیر کویت مبنی بر اغاز گفتگو و کاهش تنش ها در خلیج فارس که در مجمع عمومی سازمان ملل، مطرح کرد: پاسخ ایران قبلا داده شده است. ایران از همان ابتدا مکررا ابتکاراتی را برای سازوکار گفتگوهای منطقه ای مطرح کرده که مهمترین آن طرح صلح هرمز است که رییس جمهور به اطلاع سران منطقه فرستادند. طبیعی است ضمن استقبال از اظهارات مطرح شده باید هرچه زودتر گفتگوهای فراگیر و گفتگوهای درون زا میان کشورهای منطقه برای صلح و ثبات این پهنه آبی صورت گیرد. اصول و مبنای چنین گفتگوهایی به خوبی مطرح شده است. امیدواریم کویت بتواند، کشورهای علاقمند را برای گفتگو همراه کند. ما همیشه همراه بوده و خواهیم بود.
 
خطیب زاده با اشاره به ادامه رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نه تنها برای ایران بلکه این اقدام، علیه حاکمیت ملی عراق بود. رفتار امریکا با عراق مثل یک کشور اشغال شده است و با عزت ملی مردم عراق در تضاد است. مصوبه اخیر پارلمان عراق موید این نگاه است. میان ایران و عراق این موضوع پیگیری شده و پیگیری ما متوقف میان، روابط ایران و عراق نیست. این موضوع را از بعد حقوقی و بین المللی پیگیری کردیم اما پیگیری ما به اینجا، هم ختم نمی شود. اهل تهدید نیستیم اما این اتفاق فراموش نمی شود و بخشیده هم نمی شود.

خطیب‌زاده درباره تحولات لبنان و ادعای مکرون درباره رایزنی فرانسه و ایران در این زمینه اظهار کرد: موضوع لبنان یک موضوع داخلی است و باید در فضای داخلی این کشور و در چارچوب مردم لبنان حل شود. هر دولتی از جمله فرانسه به لبنان کمک کند، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم ولی میان دخالت و کمک مرز قائل هستیم. هر کنشگری از جمله فرانسه که به این روند داخلی کمک کند، خوب است ولی مردم لبنان باید در نهایت موضوع را حل کنند. ما تا  امروز همه کمک‌های خود را معطوف به حل و فصل مسائل داخلی این کشور کرده ایم. موضوع لبنان تروریسم و تحریم‌های ناجوانمردانه ایالات متحده است. موضوع لبنان دخالت برخی کشورهای منطقه با دستور کار مشخص است.

او با بیان اینکه در این زمینه میان سران ایران و فرانسه گفت و گوهایی شده است، یادآور شد: از هر کشور خارجی دعوت نمی‌کنیم که در امور داخلی لبنان دخالت کند چراکه نه تنها موجب حل و فصل مناقشه نمی‌شود بلکه موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. هر دولتی از جمله فرانسه به لبنان کمک کند، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم ولی میان دخالت و کمک مرز قائل هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند صلح افغانستان گفت: موضوع افغانستان به معنی امنیت ملی ایران و همسایگی است. علیرغم اینکه مردم بی گناه را کشتند و سالها افغانستان را اشغال کردند الان جلسات مشکوک دارند. موضع ما کاملا روشن است. قانون اساسی افغانستان برای ما یک دستاورد مهم است. باید حقوق اقلیت‌ها، بانوان و قومیت‌های مختلف در افغانستان به رسمیت  شناخته شود. ما به صورت دوجانبه با دوستان در افغانستان و دولت افغانستان در ارتباط بودیم. از آنجایی که دوحه میزبان مذاکرات افغانستان نبود ما در سطح وزیر امور خارجه در این نشست شرکت نکردیم و مواضع خود را بیان کردیم. ضمن استقبال از گفت و گوهای افغانی هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه به حقوق بانوان و مشارکت مردم در قدرت و  قانون اساسی احترام گذاشته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز