سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده عظیم خودرو ۱۸۰۰ شاکی دارد/ پرونده رئیس سابق هلال احمر در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و رای بدوی صادر شده است/ آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۳۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۵۸۴۶
پرونده عظیم خودرو ۱۸۰۰ شاکی دارد/ پرونده رئیس سابق هلال احمر در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و رای بدوی صادر شده است/ آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری
سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از گرفتاری های ما وضعیت شرکت های خودرویی است که کلاهبرداری کردند. پرونده عظیم خودرو 1800 شاکی و رامک خودرو شکایت متعددی دارد و متاسفانه کلاهبرداری سنگینی انجام دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود گفت: ما به عنوان قوه قضاییه از وظیفه خود در برخورد با اخلالگران، کوتاه نیامده و نمی آییم. علاج گرانی و تورم صرفا بر عهده دستگاه قضا نیست دولت و وزارت صمت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و سازمان تعزیرات حکومتی هم، باید کمک کنند. بخش مجازات یکی از عوامل است امروز مردم انتظار دارند و  مطالبه می کنند، تا پاسخگوی دغدغه آنها  باشیم.

او درباره قانون کاهش حبس تعزیری گفت: این قانون در ماه های پایانی مجلس قبل تصویب شد و ورود قوه قضاییه باعث اصلاح آن شد چون طرح خام بود. باید ضابطه و انسجام در این طرح ایجاد می شد. جرایمی که شاکی خصوصی دارند و جرایم سنگینی دارند شامل کاهش حبس تعزیری نمی شوند. بیش از 100 هزار پرونده در اجرای این قانون بازنگری شده است و جمعی از زندانیان آزاده شده اند و مجازات آنها تقلیل یافته است و کسانی که حکم حبس آنها اجرا نشده بود، بازنگری در پرونده آنها صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده رییس سابق سازمان هلال احمر بیان کرد: این پرونده در دادگاه رسیدگی شده از آنجاییکه هنوز حکم صادر شده و در مرحله نظرخواهی است، از بیان جزییات  معذورم. اما رسیدگی در دادگاه بدوی به اتمام رسیده و حکم صادر شده است.

او تاکید کرد: یکی از گرفتاری های ما وضعیت شرکت های خودرویی است که کلاهبرداری کردند.  پرونده عظیم خودرو 1800 شاکی و رامک خودرو شکایت متعددی دارد و متاسفانه کلاهبرداری سنگینی انجام دادند. اولویت دادن به پرونده های کثیر شاکی در اولویت قرار گرفته است. فردا دادگاه عظیم خودرو برگزار می شود تا قبل پایان مهر این پرونده به صدور حکم منجر می شود. برای شرکت مفتاح رهنورد هم تعیین وقت شده است. برای رامک خودرو هم برای در آبان ماه تعیین وقت شده است. مهر ماه و آبان ماه در دادگاه کیفری یک استان تهران، رسیدگی به  این دو پرونده به اتمام می رسد.

اسماعیلی بیان کرد: برای پرونده معروف پتروشیمی جلسات مختلفی برگزار و دادرسی به اتمام رسیده و فکر می کنیم رای صادر شده است. انشاالله دادنامه ظرف چند روز آینده به اتمام می رسد. 700 صفحه رای برای این پرونده نوشتند و باید 700 صفحه دیگر هم بنویسند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: در این پرونده افراد متعددی مطرح هستند؛ در مورد ٢٢ نفر کیفرخواست صادر شده بود که دادگاه برای ١٧ نفر رای صادر کرده و برای پنج متهم دیگر که عمده آنها خارج از کشور هستند رای نداده است.

او ادامه داد: همچنین بخش دیگری از این پرونده برای تعدادی از متهمان در دادسرا است و منتظر تصمیم نهایی دادسرا هستیم تا چنانچه دادسرا کیفرخواست صادر کند در دادگاه رسیدگی شود.

او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده محمد امامی در دادگاه گفت: این پرونده هفته آینده در دادگاه رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: این پرونده ویژه است؛ مطمئن باشید بعد از قطعیت دادنامه و وصول پرونده در دادسرا حتما از مراجع رسمی آخرین وضعیت پرونده اعلام می شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: گمانه زنی ها در این پرونده قابل اعتماد نیست و این پرونده هم پرونده ای نیست که به سرانجام برسد و مراجع رسمی اعلام نکنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود همه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه در زندانها تا کنون چند نفر در زندان‌ها به کرونا مبتلا شده اند، گفت: بهترین و دقیق‌ترین اجراهای دستورالعمل های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا را در زندان‌ها عملیاتی و اجرا کردیم و به گونه‌ای رفتار کردیم که در زندان‌هایی که خواه ناخواه با تراکم و ارتباط زندانیان با یکدیگر مواجه بودیم و با جمعیت ثابت مواجه نبودیم، به گونه‌ای رفتار کنیم که در اعطای مرخصی‌ها به زندانیان و سبک کردن جمعیت داخل زندان، پیشگام باشیم. وی ادامه داد: در دو جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش اقدامات سازمان زندانها ارائه شده است و امروز قوه قضاییه کارنامه موفقی دارد؛ حتی اجازه ندادیم یک فرد مشکوک در زندان‌ها بماند.

اسماعیلی تاکید کرد: تدابیر ما به گونه ای است که مشکلی در این خصوص در زندانها نداریم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ویلموتس و هشت متهم این پرونده گفت: ورود دستگاه قضا ورود به مسائل مجرمانه نه مسائل ورزشی است، گزارشی مطرح شده و در حال بررسی هستیم و بررسی‌های ما هنوز به نتیجه قاطعی نرسیده است.

اسماعیلی اظهار کرد: تحقیقات ما درخصوص مسائل کیفری است  نه ورزشی و به تصمیم زیرمجموعه‌های ورزشی کاری نداریم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه به خاطر کرونا تراکمی از معتادان و مواد فروشان در جنوب تهران (شوش و هرندی) پدید آمده و مردم ساکن منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده، گفت: گزارشی از جولان معتادان و فروشندگان مواد مخدر در شوش و هرندی به ما رسید و گفته می‌شد به خاطر کرونا برخی از طرح‌های جمع‌آوری معتادان سست شده و شاید این حرف بی ربط نبود.

او ادامه داد: دادسرای تهران و فرماندهی انتظامی تهران به این موضوع ورود کردند و بیش از ۹۰۰ معتاد متجاهر و فروشنده مواد مخدر در این طرح دستگیر و به زندان‌ها اعزام شدند. 

اسماعیلی افزود: ۲۱ باب منزل و پاتوق  پلمب و ۱۵۰ اتاقک مربوط به این افراد هم شناسایی و ۱۴۹ کیلو مواد مخدر کشف شد و بیش از  ۹۰۰ نفر معتاد و سارق و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شدند و به زندان ها رفتند. 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین طرحی هم از ناحیه دادسرای انقلاب پیرامون شرح باب وظایف برای برخی سازمان‌ها تدوین شده است تا این مناطق تحت نظارت باشد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره  اینکه احزاب چگونه افراد و مسئولان را باید امر به معروف کنند که مشمول جرم نشوند و اینکه جرم سیاسی چطور رسیدگی خواهد شد؟ گفت: جرم سیاسی در دادگاه سیاسی و مطبوعاتی رسیدگی می شود و ریاست قوه اعلام کردند و بخشنامه ای صادر کردند و مطابق بخشنامه تعدادی از پرونده های دادسرا برایشان  کیفرخواست جرم سیاسی صادر شد و به  دادگاه کیفری یک ارسال شد.  در آبان ماه اولین دادگاه‌های مربوط به جرم سیاسی را شاهد خواهیم بود و این بیانگر این است که قوه قضائیه آمادگی رسیدگی موارد در چارچوب قوانین را دارد.

او افزود: امر به معروف و نهی از منکر جرم نیست که بخواهد سیاسی یا امنیتی باشد و همانگونه که جرم سیاسی با امنیتی فرق می‌کند امر به معروف با ارتکاب جرم و تشویش اذهان عمومی  فرق دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده هفت سنگان گفت: این پرونده در دادگاه رسیدگی‌های عمده‌اش انجام شده است و در رابطه با متهمان تحقیقات انجام شده است و در رابطه با قضاتی که در این پرونده مطرح هستند، این بخش از پرونده منتظر نظر دادسرای انتظامی قضات است.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: پرونده ویژه‌ای است و مطمئن باشید بعد از قطعیت دادنامه و وصول پرونده به دادسرا برای اجرای حکم، حتما از ناحیه مراجع رسمی اطلاع رسانی می شود و گمانه زنی‌هایی که  اعلام می شود قابل اعتماد نیست.

او افزود: این پرونده، پرونده‌ای نیست که به سرانجام برسد و مراجع رسمی سرانجام آن را اعلام نکنند. پرونده  فرایندی دارد که باید طی شود و وقتی حکم قطعی برای اجرا ابلاغ شد اطلاع رسانی انجام می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره شیوع کرونا در زندان و اینکه تا کنون چند نفر در زندان‌ها کرونا مبتلا شدند؟ گفت: بهترین و دقیق‌ترین دستورات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا را در زندان‌ها عملیاتی کردیم و به گونه‌ای رفتار کردیم که در زندان‌هایی که خواه ناخواه با تراکم و ارتباط زندانیان با یکدیگر مواجه بودیم و با جمعیت ثابت مواجه نبودیم، به گونه‌ای رفتار کنیم که در اعطای مرخصی‌ها به زندانیان و سبک کردن جمعیت داخل زندان، پیشگام بودیم. حتی اجازه ندادیم یک فرد مشکوک در زندان‌ها بماند.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمد امامی گفت: هفته بعد ادامه رسیدگی‌ها در این پرونده انجام می‌شود.

او در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ویلموتس گفت: ورود دستگاه قضا ورود به مسائل مجرمانه است، گزارشی مطرح شده و در حال بررسی هستیم و بررسی‌های ما هنوز به نتیجه قاطعی نرسیده است و  تحقیقاتی ما مسائل کیفری است  نه ورزشی و به تصمیم زیرمجموعه‌های ورزشی کاری نداریم.

نظر شما