سفیر ایران در اتریش:

آمریکا می‌تواند به میز مذاکرات چند جانبه هسته‌ای بازگردد

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۶:۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۶۷۱۶۶
آمریکا می‌تواند به میز مذاکرات چند جانبه هسته‌ای بازگردد
سفیر کشورمان در اتریش در گفت‌وگو با روزنامه «اخبار اتریش علیا» گفت: میز مذاکرات چندجانبه هسته‌ای همچنان پابرجاست و آمریکا می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عباس باقرپور» در این گفت‌وگو‌ که پیرامون آخرین تحولات بین‌المللی انجام شده بود، درخصوص آینده توافق هسته‌ای، افزود: راهکار زیربنایی ما برای همه مشکلات بین‌المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن، «راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو» است.

وی با بیان اینکه ما خواستار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم، ادامه‌داد:  این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم‌گیری کند، اتریش 41 سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم‌پوشی کند و ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم.

باقرپور گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، درعوض با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم، اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند، بحرانی بی‌مورد را ایجاد کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: این موضوع با توافق هسته‌ای حل‌وفصل شد، اما پس از آن آمریکا به صورت یک‌جانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد، با این حال میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می تواند به این میز برگردد.

سفیر ایران در اتریش در پاسخ به اینکه ‌آیا ایران در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کند، اظهارداشت:‌ اروپا تعهدات ایفا نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجرا کند.

وی بیان‌داشت: ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و همچنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که به‌تازگی در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم، اما در عین همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره‌مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

انتخابات آمریکا؛ بایدن یا ترامپ؟

‌باقرپور در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه کدامیک از نامزدها برای ایران بهتر است، افزود: ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم.

وی تصریح‌کرد: آموخته‌ایم که نگاه‌مان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

این دیپلمات برجسته کشورمان، همچنین درخصوص وخیم شدن روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و احتمال میانجی‌گری ایران، خاطرنشان‌کرد: ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش ها هستیم.

وی اضافه‌کرد: ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان، به‌طور طبیعی و با کمال میل برای دست یافتن به راه حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

‌شیوع کرونا

باقرپور در ادامه این گفت‌وگو درباره شیوع کرونا در ایران و جهان، اظهارداشت: شیوع کرونا همه جهان را فراگرفته است، در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فراز و نشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثر آنها بسیار خوب مدیریت شده است.

وی تاکیدکرد: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین‌المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود و رویکردهای یک‌جانبه‌گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند.

سفیر کشورمان همچنین با اشاره به تشدید تحریم‌های آمریکایی علیه ایران در اوج بحران کرونا، گفت: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد. جامعه جهانی باید علیه این‌گونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند.

وی خاطرنشان‌کرد: به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی‌ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم.

باقرپور ادامه‌داد: حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم، در عین حال هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد.

وی تصریح‌کرد: این اقدامات جنایتی علیه بشریت هستند، همچنین سکوت و اقدام نکردن برخی که به‌طور تلویحی تاییدکننده آن رویکرد ظالمانه است نیز در خاطر مردم ما خواهد ماند. 

 

نظر شما