عراق:

درخواستی برای انتقال هیچ سفارتی به خارج از بغداد دریافت نکرده‌ایم

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۴:۵۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۶۷۹۲۳
درخواستی برای انتقال هیچ سفارتی به خارج از بغداد دریافت نکرده‌ایم
وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که این کشور تاکنون درخواست رسمی برای تعطیلی و انتقال هیچ سفارتخانه‌ای به خارج از بغداد دریافت نکرده است.

به گزارش گروه سیاسی برنا، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق امروز (شنبه) گفت که بغداد درخواست رسمی برای انتقال هیچ سفارتخانه و هیات دیپلماتیک به خارج از پایتخت دریافت نکرده و درباره تصمیم اولیه آمریکا مبنی بر تعطیلی سفارت خود در بغداد نیز میان دولت و وزارت امور خارجه هماهنگی وجود دارد.
«احمد الصحاف» در نشست مطبوعاتی بیان کرد که وزارت امور خارجه عراق از تصمیم اولیه آمریکا برای انتقال سفارت خود از بغداد به اربیل آگاه شده است، اقدامی که سبب شد دولت و وزیر امور خارجه عراق با واشنگتن و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره این تصمیم گفت وگو کنند.
وی ادامه داد کرد که عراق خواستار این شده که اروپاییان و آمریکا درک درستی نسبت به چالش‌های پیش روی دولت کنونی عراق داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در مورد نتیجه تحقیقات حمله موشکی به سفارتخانه‌ها در بغداد افزود: کمیته تحقیقات تاکنون نتایج کامل را اعلام نکرده، اما تلاش‌های امنیتی، اطلاعاتی و هماهنگی‌ها در این زمینه با نظارت نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق ادامه دارد.
از سوی دیگر، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی «مایک پمپئو»، با همتای آمریکایی خود درباره روابط دو جانبه و تصمیم واشنگتن برای تعطیلی سفارتش در بغداد گفت و گو کرد.
وزارت امور خارجه عراق امروز در بیانیه رسمی اعلام کرد که در تماس تلفنی جمعه شب پمپئو، فواد حسین گفت که تصمیم آمریکا درباره تعطیلی سفارت این کشور در بغداد تصمیمی داخلی و مربوط به طرف آمریکایی است، اما موجب نگرانی بغداد خواهد شد و به نتایجی می‌انجامد که به سود ملت عراق نیست.
وی افزود که دولت عراق به برخی اقدامات امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک برای توقف حملات به منطقه سبز و فرودگاه بین‌المللی بغداد دست زده و به زودی شاهد نتایج مثبت و ملموس در این باره خواهیم بود.
در این گفت و گوی تلفنی همچنین احتمال‌های گوناگون درباره وضعیت هیات‌های دیپلماتیک در بغداد بررسی شد و پمپئو وعده داد که محتوای این مذاکرات در نظر گرفته شود.
طرفین همچنین بر اهمیت ادامه تبادل نظر و تماس برای یافتن راهکارهای حل این بحران تأکید کردند.
برخی منابع دولتی عراق هفته گذشته اعلام کردند که در جریان دیدار اخیر روسای سه قوه عراق با رهبران سیاسی این کشور، «برهم صالح» رییس جمهوری پیام تهدیدآمیز وزیر امور خارجه آمریکا را به اطلاع آنها رساند.
طبق این ادعا، پمپئو تهدید کرده است که در صورت متوقف نشدن حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا، واشنگتن اقدام به بستن سفارت و انتقام‌گیری بی‌رحمانه از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق خواهد کرد.
این تهدید منتسب به وزیر امور خارجه آمریکا با واکنش تند برخی گروه‌های مقاومت مانند «کتائب حزب الله»، «عصائب اهل الحق» و «جنبش اسلامی النجباء» مواجه شده و آن را دلیل کاری بودن حملات مقاومت به نظامیان و منافع آمریکا در عراق دانستند.
این گروه‌های مقاومت از آمریکا خواستند که به جای قیل و قال بی‌خود به قانون پارلمان عراق احترام بگذارد و نیروهایش را از خاک کشور بیرون بکشد.
در همین حال، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته تاکید کرد که سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق با وجود چالش‌های موجود به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی‌شود.
«ساموئل وربرگ» در گفت و گو با شبکه کردی «زاگرس» اضافه کرد که دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت و هیات‌های دیپلماتیک خود در عراق را انجام خواهد داد.

 

 

نظر شما