عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

ضرورتی ندارد که رئیس جمهور در حد متکلم اطلاعات دینی داشته باشد/ نظام ریاستی اصلح‌تر از نظام پارلمانی است

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۵:۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۶۸۳۷۵
ضرورتی ندارد که رئیس جمهور در حد متکلم اطلاعات دینی داشته باشد/ نظام ریاستی اصلح‌تر از نظام پارلمانی است
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: آشنایی و پایبندی رئیس جمهور به اصول و فروع دین در حد خوب بایسته است اما ضرورتی ندارد که رئیس جمهور در حد متکلم یا رتبه بالای حوزوی اطلاعات دینی داشته باشد، هر چند اگر داشته باشد بسیار خوب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیرا مجلس شورای اسلامی در طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری» برای احراز شرط «رجل مذهبی» معیارهایی مانند «بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع» و «توانایی علمی در پاسخگویی به شبهات و تهدیدات در حوزه موضوعات دینی و مذهبی» را در نظر گرفته است.

«سید محمد غروی»، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در واکنش به اینکه آیا نیاز است که رئیس جمهور در سطح یک استاد حوزه علمیه از مباحث دینی مطلع باشد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در حوزه مباحث دینی، بحثی که برای رئیس جمهور ضرورت دارد این است که با مبانی و معارف دینی آشنا باشد و به آنها پایبند باشد به نوعی که بتواند در مباحث فرهنگی سرمایه‎گذاری کند، دقت بیشتری داشته باشد و با مشکلات فرهنگی برخورد کند.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی افزود: به عبارت دیگر رئیس جمهور، جمهوری اسلامی باید مبانی و معارف دینی را باید در حدی که در شأن نظام اسلامی است بداند اما اینکه بتواند به پاسخ شبهات مسلط باشد، به گونه‌ای که یک متکلم و فقیه می‌تواند پاسخ دهد، خوب است اما این جزو شایسته‌ها است نه بایسته‌ها.

غروی در ادامه با تاکید بر اینکه نیاز نیست رئیس جمهور در حد بسیار بالا به مباحث دینی مسلط باشد، تصریح کرد: آشنایی و پایبندی رئیس جمهور به اصول و فروع دین در حد خوب بایسته است اما ضرورتی ندارد که رئیس جمهور در حد متکلم یا رتبه بالای حوزوی، اطلاعات دینی داشته باشد، هر چند اگر داشته باشد بسیار خوب است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با اینکه نظام ریاستی به ساختار حکومت اسلامی نزدیک‌تر است و یا نظام پارلمانی؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه دو مجلس نداریم و هر اندازه هم که سعی شود سطح نمایندگان در سطح بالایی قرار بگیرد، تحقق نمی‌یابد و یا اگر بخواهد تحقق یابد مشکلات جدیدی پیش می‌آید، اگر به همین نظام موجود خوب عمل کنیم، مناسب‌تر است. کمااینکه در مقایسه با نخست وزیر، رئیس جمهور پشتوانه مردم بیشتری می‌خواهد تا تاثیرگذارتر باشد.

غروی در پایان یادآور شد: نظام موجود از جهات مختلف قابل دفاع است و خطرات کمتری گریبان‌گیر آن است. درست است که مشکلاتی هم دارد اما نظام موجود مناسب‌تر، اصلح‌تر و واقع‌گرایانه‌تر است.4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز